Bra där Facebook som samlar in pengar till de nödställda i Filippinerna

15 november, 2013

I morse upptäckte jag att Facebook lagt upp en insamling till de behövande efter katastrofen i Filippinerna. Högst upp på min profil fanns en tydlig blänkare med uppmaning om att skänka 50 kr till deras insamling.

Skärmdump av min Facebookprofil med insamlingsbannern högst upp

Så här står det i textrutan: ”Donate now to emergency relief in the Philippines. Send kr50.00 to support the Red Cross Red Crescent global network help those affected ny the typhoon. The full amount of this donation will go to the Red Cross Red Crescent global network response.”

Då jag sedan tidigare har ett kontokort kopplat till mitt Facebook-konto var det mycket enkelt att betala in 50 kr. Enklare än SMS tom. 2 klick och så var inbetalningen gjord. Detta är ett mycket bra initiativ av Facebook och ett bra sätt att ta slactivism ett steg längre. Dvs ge deras 1.2 miljarder användare möjligheten att på mycket enkelt sätt bidra med en liten peng till de behövande i Filippinerna.

Jag hoppas verkligen att detta grepp fungerar och att de får in ett ordentligt bidrag. Sedan är jag även väldigt nyfiken på hur bra detta kommer att fungera så jag hoppas även Facebook är transparenta och delar med sig av resultatet. Både om det går bra och om det går dåligt.

De säger i informationstexten att hela summan går till insamlingen. Och när det är upplagt på detta sätt är det ju full möjligt att det verkligen är så att 100% av pengarna kan gå rakt in på insamlingskontot. Facebooks kostnad i detta är den utveckling som behövde göras för att lägga in denna blänkare på ett ställe i Facebookprofilen där denna typ av information annars inte finns. Facebooks vinst i form av ”CSR” är stora men till skillnad från somliga andra företag där det är mer uppenbart att de bara försöker samla PR-poäng i en katastrof som denna så kräver Facebook ingen motprestation för att 50 kr ska betalas till de behövande.

Detta är ett mycket bra initiativ av Facebook och bästa tänkbara sätt att utnyttja kraften i det stora antal användare de har. De omvandlar slactivism till crowdsourcing. Hoppas Apple gör samma sak på Appstore. För ehandlare har förstått länge att man måste göra det enkelt för människor om man ska sälja bra. Och när något som katastrofen i Filippinerna händer vill många hjälpa till men det blir liksom inte av att betala in det där bidraget. Två klick kan ingen säga att de inte hinner med. 😉

Disclaimer: Om du inte ser samma uppmaning på din Facebookprofil så kan det bero på att du inte kopplat ett kontokort till din profil eller så kanske detta bara rullas ut till de som har Facebook inställt på engelska. Jag har det på engelska för att ha tillgång till deras mer avancerade sökfunktion ”graph search” som ännu inte finns på svenska.

 

/ Daniel Erkstam

 

Skrivet av
Salgado

Kommande events