Årets Ametist 2013, Mötesbranschens bästa webbplats

20 februari, 2013

Ametistgrotta

Jag har som juryns ordförande ikväll delat ut priserna till de tre bästa webbplatserna inom Mötesbranschen. Det är företaget Informus som instiftat priset Årets Ametist som delats ut varje år  sedan 2007 delat ut pris till den webbplats som är bäst enligt drygt 30-40 mätpunkter. Juryns sammansättning har varit olika varje år. För två år sedan var jag adjungerad tillgänglighetsgranskare. Förra året var jag med som jurymedlem och i år avancerade jag till ordförande. De övriga i juryn var mycket erfarna folk från branschen med olika expertisområden. De mätpunkter som jag var särskilt ansvarig för var webbtillgängliget, SEO och sociala medier.

Det har varit ett rätt så omfattande arbete som först gick ut på att välja ut en rad finalister och utifrån dessa sedan ta fram de tre bästa. Och priserna som delades ut ikväll var följande:

1:a pris Djurönäset 

 

Skärmdump av Djurönasets webbplats

2:a pris Rönneberga

 

Skärmdump av Rönneberga konferens webbplats

3:e pris Görvälns slott

Skärmdump av Görvalnsslotts webbplats

Det som jag tyckte var trevligt i slutresultatet var att två av tre webbplatser bland vinnarna var gjorda i WordPress. Vinnarna skiljer sig en del i karaktär. Men de har alltså inte bara en tekniskt sett bra lösning då det var en lång rad faktorer som mättes. Exempelvis möjlighet att skaffa sig en bra bild av läget och kapaciteten redan på webbplatsen. Och flera kriterier hade att göra med hur funktionell sidorna var från en konferensbokares synvinkel. En bra sak som alla deltagande bidrag får är att samtliga kommer att få ta del av de betyg juryn gett dem för samtliga mätpunkter. Så det kan ju bli ett bra protokoll för att se vilken förbättringspotential som finns i det framtida utvecklingsarbetet.

Det jag har sett som nu granskat en viss bransch webbplatser i tre år i rad är att det tätnat i fältet. Det är inte lika stor klasskillnad från sista- till förstaplatsen. Men det som nu är spretigt och en stor utmaning för många är hur de kan ta steget vidare och möta sina kunder i andra kanaler än via sin egen webbplats. Där har en del kommit väldigt långt med mycket dialog via kanaler som Facebook, Tripadvisor, Youtube, Pinterest osv. Vet inte om jag är med i juryn nästa år. Men det skulle vara intressant att se om även det fältet tätnar framöver.

Stort grattis till vinnarna!

Mvh Trött men nöjd juryordförande,

Daniel

 

 

 

Skrivet av
Salgado

Kommande events