Vi summerar E-commerce: Föreläsning, prisutdelning och paneldiskussion

Två intensiva och bra dagar på Kistamässan är över. Vid årets mässa E-commerce Stockholm hade vi flera åtaganden.

Dag 1 på E-commerce 2016

Onsdagen började vi med en föreläsning om marknadsföring på Instagram. Inför fullsatt publik på ca 120 personer delade vi ut våra bästa tips och råd kring hur man gör för att lyckas bra med sin marknadsföring på Instagram.

The Social Few, är ett nystartat nätverk som några av mina favoritelever på Medieinstitutet och utbildningen ”Webbkommunikatörer Sociala medier” startade upp precis innan mässan. Syftet med The Social Few är att skapa en gemensam plattform där personer med driv och kompetens får möjlighet att skapa sina egna förutsättningar på det professionella planet.

The Social Few hjälpte arrangören med livesändning, intervjuer och dokumentering av mässan och skötte det hela med bravur. På E-commerces Facebooksida hittar ni det mesta.

Prisutdelning: Årets kundtjänst i sociala medier

Sist på eftermiddagen hade vi prisutdelning för de tre priserna inom det vi valt att kalla för ”The Swedish Digital Awards”. Priset för årets bästa kundtjänst i sociala medier hade fem finalister som alla är fantastiskt bra på hur de bedriver sin kundtjänst även i sociala medier: Swedbank, Polarn & Pyret, Nordea, Systembolaget och SAS. Förutom oss på Salgado så var det mässarrangören E-commerce/Easyfairs och Relation Desk som var med i juryn.

Och vinnaren blev i år SAS. Motiveringen lyder:

”SAS bedriver en föredömlig kundservice i sociala medier. De svarar genomgående snabbt, både på kunders inlägg och på kommentarer på sina egna inlägg. SAS svarar sakligt, personligt och länkar vidare till mer relevant information. De ger snabba svar även om kunders specifika ärenden, som enskilda flygavgångar och förseningar. Som helhet levererar SAS en kundservice i sociala medier på en mycket hög nivå och är därför vinnaren av Bästa kundservice i sociala medier år 2016.”

sas-vinnare

Prisutdelning: Årets raket i sociala medier

Vi delade även ut ett pris till en enskild kampanj som fått ett rekordstort genomslag i någon social kanal eller en organisation som fått ett stort genombrott i någon eller flera kanaler sedan förra årets E-commerce. Vi fick in ca 30 nomineringar och av alla förslag så valde en jury bestående av oss på Salgado, E-commerce och Internetstiftelsen IIS ut Weekendfestivalen Sweden som årets vinnare. 

weekendfestivalens representant och juryn

Motiveringen för priset till Weekendfestivalen löd så här:

”Att ha gjort genomslag på en ny marknad med tuff konkurrens och att ha gått från 0 till snart 25 000 följare på enbart några månader talar för sig själv. Weekend Festival Sweden har synts precis överallt i sociala medier med en gigantisk approach, stora muskler och sticker ut för att vara i lilla Sverige. Det arbetet är väl värt en utmärkelse!”

Dag 2 på E-commerce

Dag 2 arrangerade vi en paneldiskussion om social video och vad som är bra video för sociala medier. Vi hade fått ihop en mycket kompetent panel och det blev ett mkt givande och lärorikt samtal om vad som är a och o när det gäller video som innehåll i marknadsföring online.

Missade du chansen att höra diskussionen finns chans att se allt i efterhand, dels via vår livesändning på Salgados Facebooksida:

Och eftersom det handlade om video så spelade vi även in hela diskussionen från en GoPro-kamera från en annan vinkel. Och den inspelningen kan du se här:

Det var ett par händelserika dagar på Kistamässan. Hade gärna velat lyssna på fler av de presentationer som det imponerande programmet bjöd på, men hann tyvärr inte med allt.

Hoppas vi syns på Kistamässan för nästa års E-commerce 9-10 maj 2017!

/Daniel