Vi är bäst!

Hur har jantelagen påverkat vårt sätt att kommunicera och vad händer nu när lagen sakta suddas ut? Här har ni en liten tanke om framtidens copywriting.

I Sverige finns en tradition av att aldrig yppa något positivt om sig själv och sin egen förträfflighet. Den traditionen jobbar just nu i uppförsbacke.

Gränsen för vad som är ok att säga om sig själv och vad som avfärdas som skryt är under ständig förskjutning. Inte minst bland unga i sociala medier. Det är ingen överdrivet kvalificerad gissning att jante snart är ett ämne för #throwbackthursday och ett minne blott.

Men vad innebär det då för dig som företagare? Vad man får säga om sitt företag har också varit ett ämne för jante. Låt oss säga att ni vinner ett pris. Hur kommunicerar ni det? I takt med att andra brer på riskerar din nyhet att försvinna i mängden om du inte vågar experimentera med att frångå det rent informativa i Janteland för att skryta lite. Det är givetvis en balansgång och du måste så klart ha fog för ditt skryt.

Vad tycker du själv är ok? Här är ett exempel från den gamla skolan, där lagen följs, och ett från den nya.

Skärmdump från tidningsartikel på SvD med rubriken SvD gjorde årets annonskampanj

I oktober 2013 fick Svenska Dagbladet pris för årets annonskampanj. Både ingress och rubrik är väldigt informativa och man använder inga värdeord. Visserligen kanske ett eget pris inte ens hade blivit en nyhet om jante följs till punkt och pricka, men man får änså söga att det är ett blygsamt anslag. Till skillnad från…

Skärmdump från artikel i Annonsbladet med rubriken Prisregn över Aftonbladet

Med tanke på antalet priser är väl begreppet prisregn visserligen befogat men det är också kaxigt. Att man dessutom kör en ingress som förkunnar att ”Aftonbladet är Sveriges bästa, hungrigaste och största nyhetssajt – för andra året i rad.” och att ”tre miljoner läsare inte kan ha fel – Aftonbladet regerar i nyhets-Sverige!” gör inte anslaget mindre kaxigt. Möjligtvis tycker en äldre generation att det här är osmakligt, men jag tror att det finns lika många unga som inte reagerar nämnvärt på skrytet.

Min poäng är att det som folk höjde på ögonbrynen och tyckte var osmakligt för fem år sedan är vardagsmat idag. Nog kan du sträcka lite på ryggen och våga ta den platsen du förtjänar.

Som Salgado exempelvis; Vi är bäst!

/ Joakim Malmberg

(Detta var inlägg nr 12 i bloggutmaningen #blogg100)