BOOSTA DIN MARKNADSFÖRING MED TIKTOK
Kolla in webinarLive med Felicia
Här nedan ser du en repris av webinaret.
Detta webinar leds av Felicia, vår superhjälte till contentstrateg som dagligen är involverad i att skapa framgångsrika marknadsföringskampanjer för Salgados kunder.
Med sitt finger på pulsen för trender inom sociala medier och all form av nytänkande tech har Felicia byggt upp en expertis i att bygga varumärkesengagemang på plattformar som TikTok och andra sociala medieverktyg.
Felicia är en uppskattad utbildare vid skolor som Affärskompetens och Berghs School of Communication. Med sin förmåga att förmedla kreativa idéer inom visuell kommunikation på ett enkelt och tydligt sätt, har hon ett rykte om sig att vara en pedagogiskt skicklig och lyhörd lärare. Hennes kunnighet och erfarenhet inom hur dagens sociala medier fungerar gör henne till en utmärkt lärare för dem som vill öka sitt varumärkesengagemang på sociala medier, inklusive TikTok.
Nu får du chansen att inspireras av Felicias kreativitet, lära dig av hennes expertis och ta din marknadsföring till nästa nivå.
Vad lär jag mig på detta webinar?
Kulturen på TikTok
På detta webinar kommer vi att utforska den unika kulturen på TikTok och hur den skiljer sig från andra sociala medieplattformar. Vi kommer att gräva ner oss i hur användarupplevelsen på TikTok är annorlunda och vad som driver engagemang och delning av innehåll på plattformen.
Målgruppsanpassat innehåll
Vi kommer att titta på hur företag kan skapa målgruppsanpassat innehåll på TikTok samt utforska olika sätt att identifiera sin målgrupp på TikTok. Vi kommer också att diskutera hur man kan skapa innehåll som resonerar med din målgrupp på en djupare nivå.
Algoritmer och indexering
Vi kommer att ta en djupdykning i hur TikToks algoritmer fungerar och hur man kan använda dem till sin fördel. Vi kommer att titta på hur TikToks indexeringssystem fungerar och hur man kan optimera innehåll för att få ökad synlighet på plattformen.
Copyright
Vi kommer att titta på vad som gäller kring upphovsrätt och copyright på TikTok och hur man kan undvika att bryta mot dessa regler. Vi kommer att diskutera vad som är tillåtet att använda på plattformen och hur man kan skapa originalinnehåll som följer riktlinjerna. Vi kommer också att diskutera hur man kan skydda sitt eget innehåll på TikTok och vad man kan göra om man upptäcker att någon annan använder ens material utan tillstånd.
Varför ska ditt företag vara på TikTok?
Vi har tipsat om hur du kommer igång med TikTok förr, och denna gången dyker vi lite djupare med ett webinar. Företag som marknadsför sig på TikTok har, enligt en mätning av plattformen själv, ca 30% högre ROAS i snitt jämfört med andra digitala plattformar.
Varför är det så? ROAS kan givetvis bero på en mängd olika faktorer men något som spelar stor roll är dina möjligheter till att bygga en närvaro organiskt. Och för att göra just det är TikTok förmodligen den bästa kanalen just nu.
Låt oss gå igenom vad en organisk närvaro är, varför det är viktigt och varför det är en anledning till att ditt företag ska vara på TikTok.
Hur du bygger organisk närvaro på TikTok
En organisk närvaro betyder helt enkelt en närvaro som du inte betalar för. Du betalar alltså inte för att nå ut till användare på plattformen. Betald närvaro är, i kontrast till organisk närvaro, då du betalar för att nå ut till användare på plattformen, till exempel vid annonsering.
De flesta sociala medier har ett huvudflöde där innehåll som delas på plattformen presenteras och på TikTok heter det For You-page. Till skillnad från andra, som visar innehåll från användare du redan följer, visar TikToks For You-page innehåll baserat på dina intressen. En lite mer teknisk förklaring är att TikTok har en algoritm som lär sig vilket typ av innehåll du uppskattar och försöker visa det oftare för dig.
Ett flöde som presenterar innehåll baserat på intressen (och inte de du följer) har implementerats av andra sociala medier på senare tid då det visar sig vara omtyckt av användarna och genererar större engagemang. Det är förmodligen en av de starkaste anledningarna till att TikTok blivit så populär som plattformen och varför så mycket innehåll så snabbt kan bli viralt.
Det säger sig nästan själv att innehåll som skriker ”sälj, sälj, sälj” inte kommer att flyga särskilt långt. Innehåll som underhåller, utbildar eller på annat sätt engagerar tittaren är vad som kommer att ge dig en framgångsrik organisk närvaro.
Don’t make Ads, make TikToks
TikTok, som ser sig själva som en underhållningsplattform, säger ”Don’t make Ads, make TikToks” när de tipsar om hur du som företag ska tänka på plattformen. De menar att du ska anpassa ditt innehåll, inklusive annonsmaterial, efter vad som fungerar på appen. Med andra ord vill de säga att ”autenticitet, kreativitet och glädje” är ledord när det kommer till skapa innehåll som resonerar med målgruppen.
Förutom att vara autentisk, kreativ och glädjespridande handlar det givetvis om att strategiskt anpassa sig till rådande kultur och befästa din position bland målgruppen på TikTok. Och slutligen, så måste du som företag givetvis följa plattformens regelverk för tillåtet innehåll samt rådande lagstiftning.
Denna snåriga djungel av faktorer som påverkar din framgång på TikTok kommer Felicia att prata om, och förhoppningsvis bringa klarhet och inspiration. Häng med!