HUR DU ÖVERLEVER I EN VÄRLD UTAN COOKIES

Kolla in webinar

Cookiedöden med Mattis

Webinaret sändes den 16 maj. Se reprisen nedan.

 

Under 30 minuter kommer Mattis Engstedt på Salgado reda ut vad en tredjepartscookie egentligen är för något, vilken roll den har spelat för både publicister och marknadsförare samt utvecklingen som lett till att den nu kommer försvinna.

Mattis är en uppskattad utbildare vid skolor som Affärskompetens och Berghs School of Communication. Genom sin förmåga att på ett enkelt och tydligt sätt förklara komplexa koncept inom digital marknadsföring har han skapat sig ett rykte som en pedagogiskt skicklig och uppmärksam lärare. Med sin expertis och erfarenhet inom programmatisk annonsering är han en utmärkt lärare för dem som vill förstå sambandet mellan annonsering, spårning och tredjepartscookies.

Ta del av Mattis expertis inom ämnet och framtidssäkra dina insatser inom digital marknadsföring.

Vad lär jag mig på detta webinar?

Den så kallade “cookiedöden” anses vara den största förändringen i digital marknadsföring sedan auktioner introducerades för över 10 år sedan.

För en tid sedan annonserade Google, som äger Google Chrome och är marknadsledande på webbläsarfronten, att de kommer fasa ut alla tredjepartskakor. Det här kommer i praktiken sätta punkt för tredjepartskakan.

I webinaret lär du dig:


Vad är egentligen cookies och tredjepartscookies?
– Bakgrund: varför sker det här?
– Vad innebär förlusten av tredjepartskakor för marknadsförare?
– Vilka möjliga lösningar finns det framåt?

Förlusten av tredjepartskakor: hur det kommer att påverka din marknadsföring


Den här förändringen har fått många marknadsförare att fundera på hur de kan fortsätta att nå ut till sin målgrupp på ett effektivt sätt. Eftersom tredjepartskakor har varit en viktig komponent i att samla in användardata och rikta annonser till specifika målgrupper, kommer förlusten av tredjepartskakor att påverka marknadsförare på flera sätt.

En av de största utmaningarna är att hitta nya sätt att samla in relevant data om användare och deras beteenden på nätet. För att lösa detta kan marknadsförare behöva förlita sig på förstapartsdata, vilket är data som samlas in direkt från användare på deras egna webbplatser och appar. Detta kan dock leda till att marknadsförare får mindre information om användarens beteende och intressen, vilket i sin tur kan göra det svårare att rikta annonser på ett effektivt sätt.

En annan utmaning är att hitta nya sätt att mäta annonseringens effektivitet eftersom tredjepartskakor tidigare har använts för att mäta hur väl annonser presterar och hur många som interagerar med dem. Utan tredjepartskakor kan det bli svårare att mäta resultatet av en annonskampanj, vilket innebär att det krävs nya metoder för att mäta och utvärdera annonseringens framgång.

Anpassa din marknadsföring till en värld utan tredjepartskakor


Vi förstår att det kan kännas svårt att navigera i den kommande verkligheten, men oroa dig inte. Vi kommer att ge dig insikter och verktyg som du behöver för att anpassa din marknadsföringsstrategi till en verklighet utan tredjepartscookies.

Anmäl dig nu för att ta del av detta viktiga webinar om tredjepartscookies och lär dig hur du kan ta kontroll över din marknadsföring i en värld utan dem.

Utbildningar ni kan skräddarsy

Thumbnail annonsering på sociala kanaler

Annonsering på sociala kanaler

Lär er annonsera kostnadseffektivt, datadrivet och strategiskt.

Thumbnail Google Ads

Annonsering med Google Ads

Få mer kostnadseffektiva resultat i er betalda annonsering via sökmotorer.

Thumbnail Programmatic

Annonsera med Programmatic

Bli en stjärna på programmatisk annonsering!

Meta Ads Manager

Skräddarsydd en utbildning i verktyget Meta Ads Manager.

Strategi för digital närvaro

Skapa en tydlig strategi för er digitala närvaro – vi utbildar er hur!

Microsoft Clarity

En utbildning i Microsoft Clarity hjälper er förstå problemen med din hemsida.

Målspårning med Google Tag Manager

Så fixar ni er målspårning med GTM - vi utbildar er!

Thumbnail GA4

Google Analytics 4 – GA4

Förlora inte värdefull data - utbilda er inom Google Analytics 4!

Thumbnail konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Behåll besökarna och få dem att konvertera – utbilda ert team!

Sökmotoroptimering SEO

Lär er hur ni höjer er position på sökmotorernas träfflistor.