Föreläsning för Drivhuset i Uppsala

Igår hade jag (Joakim) en frukostföreläsning för Drivhuset här i Uppsala. Temat för dagen var Grundläggande sociala medier för företag.

Drivhuset är en organisation som hjälper unga entreprenörer att starta upp sina verksamheter och det var ett kunskapstörstigt gäng som hade samlats för frukost och grundkurs i sociala medier.

Andemeningen i min dragning var långsiktighet. Allt för många ge sig ut på sociala medier med ambitionen att förmedla nästa klickmonster eller meme. Självklart jättebra om det lyckas med det kan inte vara allas strävan och grundläggande strategi.

Skapa din närvaro främst genom dialog.

  • Prata med befintliga och potentiella kunder.
  • Besvara både positiv och negativ kritik.
  • Be om tips och råd för hur du kan utveckla din produkt.
  • Bekräfta de som för dialog med dig.

Gemensamt för åhörarna på mäklarhuset är att de är unga entreprenörer med nystartade företag och i många fall utan några gigantiska resurser att lägga på marknadsföring, pr och kommunikation. Kort fattat kan man säga att det finns två vägar runt Facebooks algoritm för synlighet. Antingen genom att betala för sig eller genom att andra interagerar med dig och ditt innehåll. Det vill säga genom gilla-markeringar, kommentarer och delningar.

Hela föreläsningen sammanfattades i 3 tips.

  1. Det heter sociala medier av en anledning. Lyssna och bekräfta andra för att själv bli hörd.
  2. Glöm inte bort att titta i backspegeln. Genom att analysera din närvaro kan du lära dig mycket om hur du kan jobba framåt.
  3. Tänk långsiktigt och investera tid i sociala medier.

/Joakim Malmberg