Ta kontroll över ditt digitala jag

Vi lever idag delar av våra liv digitalt. Olika stora delar beroende på jobb och intresse, så klart. Hur som helst ger en digital närvaro din omvärld en bild av vem du är. Att medvetet arbeta med att förmedla bilden av dig kan vara väl värt att fundera över. Hur tydlig är du? Har du kontroll över ditt digitala jag?

Många är vi idag som finns registrerade på åtminstone ett par olika plattformar som exempelvis Facebook och LinkedIn. Och kanske har du även en hemadress på nätet, en blogg eller en sida som samlar ditt digitala jag.

Något som är känt för många är att bland annat arbetsgivare och rekryterare använder sig av söktjänster på nätet för att addera information som finns om oss som ett komplement till de vanliga ansökningshandlingarna. Så oavsett hur aktiv du är på nätet, som privatperson eller i ditt arbete, så tycker jag att du ska fundera över hur du kan ta plats och arbeta med just ditt personliga varumärke.

Du är ett pussel

Det handlar inte om att vara någon annan än den du är, utan precis raka motsatsen – att vara den du är och att ditt ”analoga jag” korrelerar med den bild omgivningen får av dig genom din digitala närvaro. Genom din närvaro och de sammanhang du väljer att finnas representerad i skapar du en bild av dig själv. Genom det du skriver, det du säger och det du förmedlar i stilla och rörlig bild läggs ett pussel. Bit för bit.

Ta kontroll och bli tydlig

Genom medvetna val i din digitala närvaro blir du tydlig för omgivningen. Och med ett tydligt personligt varumärke och en aktiv närvaro på, för dig rätt, platser så har du större chans att möta människor som är intresserade av samma frågor som du. Du kan utöka din vänskapskrets och kanske hitta potentiella kunder med ett behov och frågor som just du kan hjälpa till att tillgodose och lösa. Ser du möjligheterna?

Att synas på rätt ställe, vid rätt tillfälle, är väl investerad tid och kommer betalas tillbaka mångfalt om du bjuder på dig själv och är äkta i din närvaro.

Flamingos
”Flamingos Partying”, Some rights reserved by szeke

Det blir bäst när vi är oss själva

Det här med äkthet är viktigt. Digital närvaro blir som bäst när vi är oss själva rakt igenom. Frågor, områden, tjänster och produkter får genomslag när det är riktigt bra. Och riktigt bra blir oftast det som kommer från hjärtat!

Förstå mig rätt, du behöver inte vara privat för att bli intressant. Du behöver inte vara och visa hela ditt komplexa jag på nätet. Delar kan du välja, och är ibland bäst, att utelämna helt. Gränserna för vad som är för privat och inte är individuella och något som var och är en måste fundera över.

Men min erfarenhet säger att om du koncentrerar din närvaro kring det du brinner för, då blir det helt enkelt äkta och okonstlat. Du bjuder automatiskt dina lyssnare, läsare och omgivning på kvalitet. Vi kan känna när något är äkta, inte sant? Det du brinner för ger dig också mycket energi – energi som kan vara viktig för ett långsiktigt arbete.

Fy så skrytsamt

Ibland kan jag ana missunnsamhet och kanske lite avund riktad mot de som lyckats bra med sin digitala närvaro. Att det rentav skulle kunna uppfattas som en aning fult att medvetet jobba med sitt personliga varumärke. Jag ser det inte alls så utan tycker att alla parter tjänar på tydlig kommunikation. Avsändare såväl som mottagare, både i privatlivet och i arbetslivet. När vi står för de vi är, vad vi tror på, vad vi tycker är viktigt och vart vi vill komma, då kommer vi enklare framåt och utvecklas mer.Det är inget fel i att skaffa sig inflytande och att sträva efter att nå ut till fler – så länge man gör något bra av det, tänker jag.

10 punkter som hjälper dig att ta kontroll över ditt digitala jag

 

  • Var finns jag representerad idag på nätet?
  • Vad pratar jag om?
  • Vilket budskap sänder jag ut via de bilder och filmer jag publicerar?
  • Vilka är mina läsare och vad säger de om mig/ min tjänst/ min produkt/ etc.?
  • Vilka är mina hjärtefrågor?
  • Vad konsumerar jag via nätet och ligger fokus rätt här?
  • Kan jag bli aktiv på någon för mig viktig plats där jag inte finns idag?
  • Vad kan jag dela med mig av?
  • Var går min gräns, vad är önskvärt att dela och vad är inte acceptabelt för mig?
  • Kan jag dra nytta av min digitala närvaro på ett personligt plan och eller i mitt arbete, och i så fall hur?

 

 Vill du prata mer om personliga varumärken? Kontakta mig gärna på maja[a]salgado.se. Ha det gott! /Maja