Snart kommer chatbotarna till Instagram

Share on facebook
DELA
Share on twitter
TWEETA

Gratis rådgivning om digital kommunikation

Vi på Salgado hjälper företag och organisationer med strategi, utbildning och marknadsföring i sociala medier och via Googles kanaler. Vi svarar gärna på dina frågor om hur ni kan nå ut via digitala kanaler på bästa sätt.

Messenger API:et, som möjliggör automatiserade lösningar som chatbotar, får en rejäl uppdatering i form av stöd för Instagram Messaging. En chatbot som har möjlighet att hjälpa kunder över de tre största chatt-apparna (Messenger, Instagram DM och WhatsApp) är snart verklighet. Möjligheterna till en effektiv omnichannel-upplevelse är snart här och du borde definitivt hänga med på detta – nu går det fort!

Hur fungerar denna uppdatering? Genom Messenger API:et har man möjligheten att skapa chatbotar som kan automatisera konversationer på Messenger. Genom chatbot-lösningar kan man snabbt och smidigt hjälpa kunder alla tider på dygnet över olika tidszoner – utan att vara beroende av en stor kundtjänstavdelning. Effekterna av detta har vi ett fint case study på som du kan läsa vidare om här.

Förutom automatisering av frågor & svar kan företag även live-chatta med de kunder som behöver personlig hjälp, och förutom kundvård kan företag skapa en hel del spännande integrationer som effektiviserar marknadsinsatser. Till exempel, knyta samman det med din e-postmarknadsföring eller din Facebook-annonsering.

Det har länge varit efterfrågat att kunna skapa samma typer av chatbot-lösningar för Instagram DM. Ryktena har varit många men fram tills att Facebook bekräftade att cross-app messaging skulle hända var det nog ingen som trodde på det på riktigt. Men nu är det alltså officiellt – Messenger API:et kommer att inkludera Instagram DM. Sen tidigare vet vi att WhatsApp befinner sig i en egen beta för samma typ av lösningar.

Varför är detta så häftigt då? Jo, såhär är det. Tänk dig att kunna knyta samman dina viktigaste konversations-kanaler, som dina kunder dessutom älskar, på ett och samma ställe. Det är vad dessa uppdateringar till API:et möjliggör.

E-mail, Messenger, Instagram DM, WhatsApp och din hemsida – alla kanaler samlade på samma ställe och plattform. Oavsett vilken app dina kunder använder för att ta kontakt så finns du där. “Be where your customers are” sa någon klok.

Har du dessutom en chatbot som snabbt kan svara på frågor, kvalificera ärenden till kundtjänst och aktivera din målgrupp över olika plattformar så sitter du på en guldgruva av effektivitet.

En annan funktion som Facebook nämner gällande just denna uppdatering är att det kommer att finnas stöd för Facebook & Instagram Shops i Messenger och Instagram DM-integrationen. Det kommer till exempel vara möjligt att som kund titta på en produkt via Instagram Shops för att därefter skicka en fråga via DM och därmed skapa kontextuella automatiserade svar om just den produkten.

I en värld där e-commerce växer hela tiden är sådana kontextuella lösningar viktiga, och kan man skapa en upplevelse som dessutom finns över flera olika plattformar så vinner man mycket i form av effektivitet. Köpresan är i grund och botten en konversation mellan köpare och säljare, och att alltid vara tillgänglig på flera olika ställen är idag ett måste.

För att förtydliga omständigheterna kring denna uppdatering så befinner sig API:et i ett stängt beta-program för tillfället. Ett få antal utvalda företag får just nu testa på uppdateringen men det lär inte dröja länge förrän allmänheten får tillträde. Genom våra partnersamarbeten kommer Salgado definitivt vara redo lägga till Instagram DM som ytterligare en kanal så fort det publiceras för allmänheten. Vi längtar!

Läs mer om uppdateringen på messengernews.fb.com här

 

Vad kul att du vill prata med vår uggla. Tyvärr har vi ingen pratande uggla. Men skicka din fråga till oss så svarar våra kloka medarbetare.