Snapchat för marknadsföring

mobil smartphone snapchat symbol

Snapchat är ungdomarnas nya mötesplats. Men vilken potential finns i tjänsten som marknadsföringskanal? Och hur stort kan det bli?

Snapchat är det sociala nätverket som kännetecknas av att bilder och filmer som skickas mellan två användare försvinner inom loppet av några sekunder. Det finns också senare tillägg i tjänsten, så kallade Snapchat Stories, som finns tillgängliga i 24 timmar. Nätverket har vuxit rejält under de senaste åren och med över 30 miljoner unga användare världen över är det ett framtidens verktyg värt att hålla koll på.

En mycket bra introduktion i vad Snapchat verkligen är och varför det har potential att bli riktigt stort kan ses i detta Youtube-klipp:

Snapchat för marknadsföring

Snapchat går nu från att vara en privat bild- och filmdelningschat till ett verktyg inom marknadsföring. Genom appen nås en ung målgrupp på ett personligt och kreativt sätt, Snapchat-tävlingar är bara ett exempel. Nu har Snapchat även lanserat en ny tilläggstjänst i USA som gör det möjligt för företag att annonsera i appen. Tjänsten Snapchat Discovery levererar annonser och nyheter och precis som vanliga meddelanden finns de tillgängliga under 24 timmar och användarna väljer själva om de vill titta eller inte. Det blir spännande att se exakt hur annonseringstjänsten fungerar när den anländer till Sverige!

Några kreativa exempel

Xide Music Challenge

Snapchat är den nya kreativa verktyget på sociala medier. Xide non-alco använde sig kreativt av appen under sin kampanj ”Xide Music Challenge” i juli. De uppmanade sina följare på Facebooksidan att uppge sina Snapchat-namn, för att sedan kunna skicka ut musikuppdrag till dem.

Loka på Snapchat

Även Loka har varit påhittiga, då de i februari avslöjade årets kampanjsmaker till sina Snapchat-vänner genom ett pussel. De utnyttjade användarnas tendens till att skärmdumpa bilder för att på så sätt spara pusselbitarna och kunna ta reda på årets Loka-smaker.

Tummen upp för kreativt nytänkande!

/ Erika Nord,
blivande Informationsdesigner på Mälardalens Högskola som just nu gör en fem veckors praktik på Salgado.