Sitt lugnt i båten. Facebook är ohotade

Förra veckan kunde vi åter se alarmerande rubriker på olika nyhetssajter om att Facebook-aktien var i fritt fall. Att aktien föll i några dagar startade efter att Facebook presenterat sitt resultat för Q2 2018. Trots att Facebook redovisade en annonsförsäljning  på 113 miljarder kronor och en rekordvinst på 45 miljarder kronor under Q2 så var det lägre än vad analytiker trott och därmed började aktien falla. Så här såg några av de alarmerande rubrikerna ut förra veckan:

facebook-rubriker i gammelmedia

När rubriker som dessa kommer i traditionella nyhetskanaler är det lätt att tänka sig att en del läsare tänker att Facebooks era nu är över. Att allt kraschar nu. Eller att deras dominans nu bryts. Men det finns inte mycket som tyder på att så sker heller denna gång. Ska återkomma till fakta som belägg för det påståendet. Men först ska jag förklara varför Facebook inte klappar ihop som ett korthus (eller bubbla) inom den närmaste tiden iallafall:

facebook-organism

När jag utbildar företag och organisationer i hur de ska se på Facebook som plattform för sin marknadsföring, synlighet, PR, kundtjänst osv så har jag länge sagt att man inte kan se Facebook som en kanal, en sajt, en plattform eller en tjänst. Det är mer relevant att se Facebook som en infrastruktur eller en organism. För Facebook är så otroligt mycket mer än Facebook.com eller mobilappen Facebook. I organismen ingår även Messenger, Instagram, WhatsApp, Workplace, Internet.org, Oculus (VR) och Audience Network (annonsplattformen som bla syns på 40% av de 500 mest använda mobilapparna). Och vi använder vår Facebookinloggning som ”nyckel” eller identitetsbärare för andra sajter och tjänster utöver Facebooks egna.

Så oavsett vad vi tycker om Facebook på ett personligt plan. Och även om vi (som jag själv) inte är helt bekväm med deras dominans just nu inom digital marknadsföring, opinionsbildning osv så finns det för tillfället inte mycket som pekar på att något eller någon kan hota deras position och ställning just nu.

Sänka Facebook på 24 timmar

På ett hypotetiskt/utopiskt plan så vore det superenkelt och supersnabbt att sänka Facebook. Det enda som krävs är att vi 2 miljarder+ användare tillsammans och unisont bestämde oss för att sluta använda alla deras tjänster och appar och istället börja Google-plussa eller enbart hålla oss till mail/ringa/Snapchat/LinkedIn/Twitter osv. Men de få som nu väljer att stänga sin Facebooksida eller radera sin personliga profil gör inte så mycket annat än isolerar sig själv och sin organisation från den globalt sett överlägset största och mest aktiva infrastruktur för kommunikation/personifierad marknadsföring/nyhetsspridare etc etc.

Sitt still i båten

Så precis som jag fick lugna våra kunder och kursdeltagare under våren när ”Cambridge-analytica”-skandalen var som mest omskriven så kommer jag även nu fortsätta tala om för organisationer att deras satsning, investering och arbete med Facebook är väl avvarad tid och spenderad budget ännu för ett tag till framöver.

Lite data till sist

För att sätta förra veckans ”rekordslakt”/”jättesmäll”/”tokras”/”miljardsmäll” i ett perspektiv så kan några grafer för Facebooks aktiekurs (från Nasdaq.com) vara upplysande:

Förra veckan var drastisk om man tittar på juli månad isolerat:

Facebooks aktiekurs 1 månad

Men nu är ju inte botten i grafen noll utan 165.00 dollar. Så raset ser ut att vara ett mycket större fall procentuellt sett än vad det faktiskt är.

Tittar vi på det senaste året så ser också förra veckans kursfall drastiskt ut och det ser ut att vara i samma storleksordning som när ”Cambridge-analytica-skandalen” rasade som värst i våras:

facebook-1-man

Men inte heller den grafens botten är ju noll. Så för att få dessa kursfall i perspektiv behöver vi gå in och se hur kursen har utvecklats de senaste fem åren. Då ser grafen ut så här:

facebook-5-ar

I våras startades även initiativet #deletefacebook som gick ut på att användare och organisationer stängde ner sina Facebook-konton. En av de mest omtalade sortierna från Facebook var då Elon Musk stängde ner alla sina företags Facebooksidor. Det verkar inte som att sidorna raderades utan snarare är inaktiverade (vore rätt knasigt att radera sidor med fem miljoner fans). En del trodde då att det var stora skaror som lämnade Facebook och att det även då var en vändpunkt när Facebooks resa utför startade.

Men ser vi till statistiken från Statista.com för hur många användare Facebook haft kvartal för kvartal de senaste tio åren så är det inte några drastiska förändringar även där och de tuffar på mot 2.5 miljarder användare. Möjligen har tillväxten bromsats in något under Q2 men fler nya har hursom börjat använda Faecbook än antalet som stängde ner sina konton:

Skärmavbild 2018-08-01 kl. 09.14.03

 

Bloggat av: Daniel Erkstam, Digital strateg och delägare på Salgafdo