Hur relevant är ni i sociala medier?

en illustration av hur många företag kommunicerar i förhållande till vad deras följare i sociala medier vill höraHur mycket av det ni som företag och organisationer kommunicerar i sociala medier till de som valt att följa er på Facebook, Twitter osv är innehåll som faktiskt är relevant och intressant?

Ovanstående bild illustrerar att det är mycket eller lite av det innehåll ni delar och det ni säger i sociala kanaler som är relevant. Hur mycket de två cirklarna går i varandra avgör hur bra ni lyckats med att vara ett modernt och transparent företag i er digitala närvaro. Hur mycket cirklarna går i varandra påverkar även hur ni lyckas få ert community att växa. Och i slutändan är detta helt avgörande för om den tid och de pengar ni lägger ner i digital marknadsföring ger avkastning. En del (Läs: Eric Qualman) menar tom att ROI på sociala medier är att ditt företag finns kvar om fem år.

Så ställ dig frågan: Hur mycket går ovanstående cirklar i varandra när det gäller vad ert företag kommunicerar i sociala kanaler? Skulle ni kunna möta de ni idag pratar med online på ett bättre sätt?

/Daniel Erkstam

Efterlysning: Originalgrafen

Bilden är en egen version av en liknande graf på engelska som jag såg i mitt Facebook- eller Twitterflöde i förra veckan. För det mesta så brukar jag tagga bra och smarta saker jag ser på nätet i mitt Delicious-konto så jag kan ta fram dem igen men denna gång gjorde jag inte det. Så nu hittar jag inte originalet så jag kan hänvisa till källan. Men om någon känner igen den och kan hjälpa till med det så länkar jag gärna till den.