Skaka liv i ditt content: Underhållning, UGC & Generativ AI
Är du redo att göra detta till ditt bästa år hittills på sociala medier?
Vi närmar oss sommaren med stormsteg, en minst sagt inspirerande tid som även är ett perfekt tillfälle att se över sina sociala mediers förbättringspotential. Men var ska man börja? I detta inlägg delar vi med oss av några tips som kan krydda ditt innehåll och ge dig den lilla extra push för att våga testa nya saker. Genom att utforska tre spännande dimensioner: underhållning, UGC och generativ AI, kommer vi gå igenom hur dessa element inte bara kan förgylla ditt innehåll, utan också skapa djupare interaktioner och stärka din närvaro online. Let’s begin!
Bjud på underhållande innehåll
I dagens digitala samhälle följer användare varumärken de kan relatera till. Varumärken som delar deras värderingar, som har produkter eller tjänster som de tycker om eller som de inspireras av. De följer inte varumärken för att bli överösta med reklam. Därav är det viktigt att ditt innehåll på sociala medier speglar det din publik vill se. Låt oss berätta mer!
I Internetstifelsens årliga rapport Svenskarna och Internet 2023 framgår det att svenskarna använder internet för att fördriva tid och bli underhållna. Därav behöver vårt fokus på sociala medier delvis ligga på att skapa en engagerande och lättsam närvaro där varumärket kan visa upp en mer komisk sida. Med tilltalande innehåll kommer en slags tillit som kan sätta ditt varumärke i framkant och bli fler personers “top of mind”-varumärke. Här kommer två prima exempel på varumärken som redan jobbar med detta:
IKEA använder sig av igenkänningen från deras produktmanual för att berätta om att det är Alla korvars dag. Igenkänningsfaktorn gör inlägget klyftigt och underhållande!👇
Eller varför inte visa att ert varumärke kan skämta till det genom att planera in något till första april. Vi vet att det är ett tag kvar, men här har ni Pressbyråns aprilskämt från 2024👇
UGC
Det blir allt vanligare att företag använder sig av UGC (User Generated Content), en typ av marknadsföringsstrategi där varumärken vänder sig till kreatörer och betalar dem för att de ska ta fram eget och engagerande material till sociala medier. Internetanvändare har under senare tid nästan automatiskt byggt upp som ett internet bullshit-filter, som sorterar bort innehåll som inte engagerar eller intresserar oss.
För reklamigt material passerar ofta obemärkt förbi, därav använder sig allt fler företag av UGC-kreatörer. Ofta visar kreatörerna upp en del av en dag i deras liv och inkluderar ett företags produkter eller tjänster som en naturlig del av deras vardagliga rutin. Innehållet blir då allt mer likt det som användarna ser i sitt flöde varje dag, något som kan göra att just ditt content uppfattas som mer genuint.
Eller varför inte EGC?
UGC i all ära, men har ni hört talas om EGC? Employee generated content har verkligen fått ett uppsving på senaste tiden och är något som kan boosta varumärkens content på sociala medier. Genom att använda sig av anställda på företaget i annonser och även i det organiska innehållet bygger följarna en djupare tillit till företaget, då man får ett ansikte på personerna bakom.
Har du ett gäng kreativa eller charmiga kollegor? Testa ställa dem framför kameran och watch the magic happen. Några som gör detta mycket just nu är Elgiganten, så här ser det ut på deras TikTok!👇
Våga testa nya plattformar
Du behöver inte ha ett konto på varje plattform, men ibland kan det vara bra att testa lite nya kanaler för att försöka hitta nya ställen som dina potentiella kunder hänger på. Threads är en plattform som kom till Sverige i slutet av 2023 där allt fler företag nu etablerat sig på. Plattformen liknar X då kortare humoristiska textinlägg dominerar flödena. Men då Threads fortfarande är relativt nytt i Sverige finns det gott om utrymme för att synas.
De företag som etablerat sig på Threads använder plattformen för att bygga tillit och lägga upp relaterbara inlägg som gör att de bygger en relation till potentiella kunder. Ett företag som vi tycker använder Threads på helt rätt sätt är Lidl. Spana in några av deras inlägg nedan👇
Och slutligen - våga testa Generativ AI!
I takt med att digital teknologi fortsätter att utvecklas, öppnas också nya dörrar för kreativt och effektivt innehållsskapande inom sociala medier. En spännande trend som tar allt mer plats är användningen av Generativ AI. Verktyg såsom ChatGPT och Midjourney erbjuder unika möjligheter för varumärken att frigöra sin kreativitet och effektivisera sin innehållsproduktion.
Funderar du på att krydda dina sociala mediekanaler med slagkraftiga captions eller blogginlägg? ChatGPT kan hjälpa till att generera idéer, formulera engagerande texter på bara några klick. Behöver du unika bilder som fångar ditt varumärkes essens eller vill du ha specifika illustrationer för att stödja ditt innehåll? Ange bara en beskrivning av vad du föreställer dig, och Midjourney kan generera allt från realistiska fotografier till stiliserade illustrationer. Få nya idéer och spara tid på samma gång, Generativ AI är verkligen en guldgruva!
Här nedan ser vi en AI-genererad bild på vår alldeles egna AI-nörd – Felicia Kittelsen!
Det var alla tips vi hade att dela med oss av för denna gång! Är ni sugna på att snacka mer om content? Hör av er till oss på hey@salgado.se!