Marknadsföring på TikTok: 5 tips för att komma igång

DELA
TWEETA

Varför marknadsföring på TikTok?

Har ni inte gjort det än, så är det definitivt dags att överväga marknadsföring på TikTok! Faktum är att företag som marknadsför sig på TikTok har 30% högre ROAS jämfört med andra digitala plattformar, och 25% av TikToks användare har någon gång köpt eller övervägt att köpa en produkt som de sett på TikTok. 

Det är den näst största kanalen hos tonåringar, och det kan därför vara viktigt att bygga upp en närvaro där för att inte missa den yngre generationen. Men trots en generellt sett yngre publik växer plattformen explosionsartat i alla generationer, så oavsett ålder på er målgrupp är detta en satsning som oftast gynnar företag!

Organiskt eller betald annonsering

TikTok har visat sig vara en av de bästa plattformarna för att bygga upp en organisk närvaro eftersom flödet, som kallas For You-page, inte består av användare man följer utan baseras på algoritmer. Men självklart var kanalen inte sena på att etablera betald annonsering som är smart att använda för ökad synlighet. 

Exempel på case

TikToks hemsida går det att läsa om flera framgångsrika fall. Exempel på svenska TikTok-case är Mindler, Estrid och CAIA Cosmetics. Mindler minskade sin CPA med 47%, Estrid ökade sina konverteringar med 508% och CAIA ökade sina konverteringar med hela 2193% med hjälp av annonser på TikTok.

Det finns fördelar med båda alternativen, men organisk marknadsföring kan vara smart att börja med. Oavsett vad ni väljer att satsa på vill vi på Salgado hjälpa er på traven. Vi har sammanställt 5 tips för att hjälpa er komma igång med marknadsföring på TikTok.

TikTok på dator

 

1. Lär känna TikTok

Ett första tips är att spendera tid på TikTok och lära dig hur plattformen fungerar. Scrolla i flödet i några timmar eller ta en vecka eller två och använd TikTok regelbundet för att förstå hur trender kommer och går.

Skapa en uppfattning om vad som funkar och få en känsla för vilken typ av content ni skulle kunna producera. Det är stor chans att det ni tycker är underhållande är innehåll som även era kunder hade gillat. Research är A och O för att producera content som fungerar.

Trendspana

Håll extra utkik efter trender! Trender är en stor del av algoritmen på TikTok och vissa kommer och går på bara några dagar. Att använda ett trendande ljud i ett inlägg är en chans att nå ett stort antal personer och kanske bli viral. En viral TikTok kan locka besökare till ert konto där det finns potential att länka till en landningssidan.

 

2. Identifiera din målgrupp

Ett andra steg är att identifiera din målgrupp. Beroende på vad ni har för målgrupp så kommer er strategi och det innehåll ni producerar behöva se annorlunda ut. Tänk sedan tillbaka till era egna interaktioner med TikTok och försök identifiera vilka beteenden er målgrupp har.

Tidigare har man antagit att TikTok inte är rätt plats att vara på om din målgrupp inte existerar inom den yngre generationen, men på senaste tiden har medelåldern på TikTok ökat. Därför rekommenderar vi att inte utesluta TikTok bara för att användarna generellt sett är yngre än på andra kanaler.

Viktigt med rätt kanal för rätt målgrupp

Vi vill trots detta lägga fokus på vikten av att använda rätt kanal för rätt målgrupp. Exempelvis lägger många företag idag stort fokus på Facebook men inga andra plattformar. Detta innebär att företagen missar majoriteten av alla födda efter 00 då det endast är 19% av de personerna som använder Facebook dagligen. TikTok passar dock de flesta målgrupperna då åldersspannet är stort och det finns många olika typer av innehåll.

Oberoende av vilken målgrupp ni har är TikTok en chans att förmedla en rolig sida av ert varumärke. Visa gärna att ni inte tar er själva på allt för stort allvar. Det kan vara en satsning som gynnar ert företag samtidigt som ni kan ha roligt på vägen.

 

3. Bygg en strategi och sätt affärsmål

Efter att ni definierat er målgrupp kan ni börja tänka på hur er strategi ska se ut för att en satsning på marknadsföring på TikTok  ska gynna er. Att bara skapa ett konto och slänga ut några videos i veckan utan eftertanke kommer förmodligen inte generera resultat. Det finns potential till stor organisk räckvidd så det är extra viktigt med en strategi. En strategi som TikTok rekommenderar att man använder sig av kallas “flicker, flash, fire”. Den är speciellt anpassad för content som passar TikTok och kan vara värd att kolla in.

Testa er fram

En annan smart strategi kan vara att till en början planera in olika typer av content under en bestämd tid. Då kan ni försöka se vad som passar ert företag och era önskemål bäst. Publicera med syfte, men tänk på att publicera regelbundet för att hålla människor intresserade. Både kvalitet och kvantitet är viktigt att ha i åtanke här! 

TikTok kan vara en bra kanal att kombinera ihop med andra kanaler, speciellt om ni vet om att ni har en yngre målgrupp. Ett alternativ skulle kunna vara att publicera mer allvarligt innehåll på Facebook men att använda TikTok för snabba videos som känns lite mer vardagliga och “behind the scenes”. Det kommer vara individuellt vad som passar just er.

Anpassa innehåll efter målsättning

Tydliga affärsmål är också  en viktig del av en framgångsrik strategi. Ett tips är att använda ett ramverk, exempelvis SMART-framework, som hjälp för att definiera er målsättning. TikTok kan hjälpa er nå vilket mål ni vill så länge ni anpassar ert innehåll  efter det.

 

4. Skapa innehåll som ger mervärde

Det unika med TikTok är att företag inte bara placerar sig framför konsumenten, utan också blir en del av olika gemenskaper. Det skapar ett bra tillfälle att ge kunden mervärde och visa på autenticitet hos sitt varumärke. Autencitet bygger tillit, och tillit leder till resultat!

Undvik typisk “sälj”

Typisk “sälj” går inte hem hos kunden på TikTok, utan det content som slår igenom behöver ha ett tydligt mervärde. Större delen av det content som finns på TikTok är underhållning i form av humor, men ni kan också fånga upp din målgrupp genom att exempelvis utbilda och inspirera. Det är ett plus om ert content sticker ut från vad era konkurrenter publicerar, så det är smart att kolla in deras TikTok konton innan ni börjar publicera.

Tänk även på att ert innehåll ska passa in i For You-flödet utan “sälj”-känslan. Bygg upp ditt content på så sätt att det smälter in i flödet, både när ni marknadsför er organiskt och betalt. En traditionell annons eller reklam som är enkel att identifiera tappar snabbt intresse.

Exempel på företag som skapar mervärde 

Tre exempel på företag som har slagit igenom på TikTok är Duolingo , Ryanair och Gymshark. Duolingo har idag 4,8 miljoner följare, Ryanair 1,8 miljoner och Gymshark 3,8 miljoner. Alla tre konton har skapat ett mervärde genom humor och producerat innehåll som är specifikt anpassat för TikTok. De är flitiga med att hoppa på trender, lyssna på vad deras målgrupp tycker om och driver gärna med sig själva vilket har varit ett väldigt framgångsrikt koncept. Exempelvis är Ryanairs signatur på TikTok ett flygplan med ett filter som ger planet ögon och en mun. Det är inte säkert att samma koncept kommer passa er, men testa er fram.

 

Tiktok-exempel

Screenshots tagna från Duolingo, Ryanairs och Gymsharks TikTok-konton.

 

5. Annonsera

Organisk marknadsföring är ett bra alternativ när ni sätter igång på TikTok, men det finns många fördelar med betald annonsering när ni börjar känna er lite bekväma. Annonsering kan vara den knuffen som ert företag behöver för att se resultat. Kom ihåg att anpassa efter era behov!

Influencer marketing och User Generated Content (USG) är en av de vanligaste typerna av annonsering på TikTok. Är det något ni vill testa så är det viktigt att hitta en influencer med samma vinkel och målgrupp som ert varumärke. Det är också viktigt att innehållet känns äkta och genuint, och inte liknar vanlig “tråkig” marknadsföring, för då tappar publiken intresse snabbt.

Här följer en snabb kartläggning av TikTok Ads olika annonsformat:

In Feed Ads är det vanligaste formatet, där din annons dyker upp i For you – flödet. Här kan du välja att ha en video som är upp till 60 sekunder lång. Däremot är 15 sekunder är att rekommendera för inte sticka ut för mycket eller riskera att det blir långtråkigt. Försök få innehållet att kännas som en del av flödet för störst framgång! Detta format passar de flesta kampanjer och innehåller även en CTA-knapp som kan skicka konsumenten till önskad sida.

TopView Ads är en annons som dyker upp högst upp i For You-flödet när användaren öppnar appen. Detta alternativ är ett bra val när ert affärsmål involverar varumärkeskännedom. Det är dock enklare att känna igen som en annons till skillnad från In Feed Ads.

Brand Takeover är en annons som fyller hela skärmen en gång om dagen när användaren öppnar appen. Den är också ett bra alternativ för varumärkeskännedom men går inte att interagera med och känns snabbt igen som en annons.

Branded Hashtag Challenge funkar som en kampanj som finns på tre ställen i appen. Nackdelen med denna är att den är beroende av att användarna interagerar med annonsen.

Branded Effects innebär att du skapar effekter som användare kan använda, antingen själv eller i kombination med Branded hashtag challenge. Även här krävs det användarinteraktion för spridning.

 

TikTok är fullt av möjligheter

Vi hoppas att dessa tips gjorde dig något klokare på hur ni kan göra det mesta av er marknadsföring på TikTok. Plattformen förväntas fortsätta växa, och möjligheterna kommer bara bli fler!

Har ni frågor eller vill ha hjälp med att marknadsföra er på TikTok kan ni kontakta oss här. Är du intresserad av andra tips och tricks kopplade till marknadsföring samlar vi mycket på vår blogg.

Lycka till och sätt igång och scrolla!

/ Teamet på Salgado

Vad kul att du vill prata med vår uggla. Tyvärr har vi ingen pratande uggla. Men skicka din fråga till oss så svarar våra kloka medarbetare.