Instagram Shopping nu tillgängligt i Stories

Nu meddelar Instagram att funktionen ”Shopping” även kommer att finnas tillgänglig i Instagram Stories. Ytterligare ett steg i att kanalen blir en allt viktigare trafikkälla. Inte minst för företag med försäljning direkt på den egna sajten.

Instagram har varit en växande plattform för företag att inspirera och bygga sitt varumärke med stor framgång, men med högst begränsade möjligheter att driva trafik direkt till din sajt. Det håller på att förändras i och med inträdet av Instagram shopping som kom till Sverige så sent som i mars i år. Nu meddelar kanalen att funktionen görs tillgänglig i Stories-formatet. Ytterligare ett steg i att göra plattformen mer funktionell för företag, framförallt inom e-handel.

När du postar inspirerande bilder kan du, likt hur du taggar personer, tagga alla produkter som förekommer i bilden med djuplänkar in till den specifika produkten på din sajt. En nära koppling till konvertering direkt från en kanal där kunder enligt undersökningar befinner sig just för att inspireras.

Nedan kan du se hur detta ser ut dels i vanliga Instagram-inlägg och hur det nu även visas i Instagram stories:

instagram-shopping

instagram-shopping-stories

Vi har i kampanjer de senaste månaderna sett goda resultat för kampanjer på Instagram, framförallt för att kostnadseffektivt köpa räckvidd men även som trafikinbringande kanal. Denna lansering gör med största sannolikhet kanalen ännu vassare i det avseendet. Vi följer, som alltid, utvecklingen med spänning och finns tillgängliga om ni har funderingar kring vad Instagram Shopping i Stories kan komma att innebära för ditt företag.

Joakim/ byråchef på Salgado