Fyra stora nyheter i Facebook

facebook-like-tumme
I våra nyhetskällor har det iallafall varit väldigt mycket prat om Facebook den senaste veckan. I dag sammanfattar jag nyheterna i ett blogginlägg på Socialbusiness.se. Men jag återger här nedan samma saker i lite andra ordalag: 

Rekordnotering på börsen

Veckan började med en rapport i SvD Näringsliv av Miriam Olsson Jeffery  om att börsen stängde i måndags med en rekordnotering på Facebook-aktien sedan börsintroduktionen. Facebooks värde är därmed ca 650  m i l j a r d e r  kronor (!!)

Nya regler för tävlingar

Den mest omtalade nyheten om Facebook denna vecka bloggade Fritjof Andersson om här tidigare: Att Facebook ändrar reglerna för hur man får arrangera tävlingar. Det är viktigt att ha koll på vad denna nyhet egentligen innebär eftersom många iallafall först trodde att Facebook plötsligt skulle godkänna alla spammiga ”gilla och dela”-tävlingar vilket ju inte var sant.

Ny algoritm

Ok, det var inte denna vecka nyheten först dök upp om Facebooks ändringar i den algoritm som kallats Edgerank. Men det var denna vecka som jag hittade denna mycket utförliga bloggpost som förklarar grundligt och metodiskt vad ändringen innebär och vilken skillnad det är mot tidigare mekanismer. Edgerank är den algoritm som styr hur inlägg sorteras och filtreras för dig som användare. Syftet från Facebooks sida är (iallafall officiellt) att de alltid vill se till att alla användare får se de inlägg som de troligen är mest intresserade av. Vill man vara konspiratorisk kan man ju tänka att de även vill skapa incitament för sin annonseringsplattform, dvs att företag (och sedan förra året även privatpersoner) får betala för att bryta igenom bruset och få bättre räckvidd och synlighet med sina inlägg.

Algoritmen bakom har sedan tidigare varit baserad på tre viktiga faktorer (Fritt översatt från Edgerank.net):

  • Affinity score: Facebook beräknar denna faktor genom att titta på varje enskild interaktion som användare gör och mäter hur ofta användaren interagerat med sidan/vännen/innehållet i fråga tidigare och hur nära relationen är till sidan/vännen/innehållet.
  • Edge weight: Varje interaktion som en användare gör på Facebook (utom klick på länkar) har en vikt (eller poäng) som skapad ”story”. Varje interaktion (skapa, dela, tagga, gilla) har en default-vikt (som så klart är hemlig).
  • Time decay: När tiden går sedan en story skapats genom en interaktion enligt ovan, så tappar den poäng ju äldre den blir. Detta gör att poängen/vikten som skapats enligt ovan inte är statiska värden utan poängen tunnas ut ju äldre inlägg/händelser/kommentare osv blir äldre.

Dessa tre grundprinciper gäller fortfarande. Men Facebook har nu meddelat att de utökat antalet faktorer de mäter till 100.000 st. Så om någon tyckte sig ha räknat ut hur deras algoritm fungerar och lärt sig manipulera densamma så blir det väldigt mycket svårare att göra det nu.

Videoreklam

Inte heller det en nyhet från denna vecka. Men tidigare i sommar gick Facebook ut med att de skulle rulla ut möjligheten att visa 15-sekunders reklamvideos för Facebookanvändare. Detta kommer Facebook i vanlig ordning att rulla ut för en region eller viss grupp användare i taget för att se hur det tas emot innan det blir allmänt för alla drygt miljarden användare.

Tidigare i veckan skrev Dagens Media om vad detta kan innebära för TV-reklam-branchen som kan få en jobbig utmanare eftersom folk spenderar mycket tid vid Facebook under den tid som räknas som bästa TV-tid (primtime).Så om ni trodde att Facebook har peak:at och är på väg bort tror jag det är dags att omvärdera det. Facebook är här för att stanna. Facebook ska nog inte ses som en webbtjänst utan mer som en infrastruktur eller organism som Deeped brukar säga.

/ Daniel Erkstam