Facebook – grupper vs sidor

 

Facebook är en viktig marknadsföringskanal där företag har möjlighet att bygga en stark relation till sin målgrupp och befintliga kunder. Första steget när man ska ge sig ut på Facebook är att skapa en sida, men vi möter allt jämt företag som har en grupp i stället för en sida. Vad är det egentligen som skiljer de båda åt?

Grupper används i störst utsträckning som ett sätt för människor att diskutera gemensamma intressen. Det kan till exempel vara grupper som ”köper/säljes i Uppsala” (för personer som vill köpa eller sälja något i Uppsalaområdet), ”Vi som älskar vegetariskt!” (grupp där medlemmar delar vegetarisk recept och artiklar runt ämnet) eller en grupp för en skolklass eller en viss arbetsgrupp.

Grupp exempel

Sidor är till för att företag, organisationer och varumärken ska kommunicera med de personer som ”gillat” dem. Sidans information och inlägg är offentliga och allmänt tillgängliga för alla på Facebook.

Sida exempel

Kort och gott är en grupp mer personlig och privat medan en sida mer professionell och offentlig.

GRUPP VS. SIDA

– Alla kan gilla en sida och få deras uppdateringar, det finns ingen gräns för hur många som kan gilla en sida. I grupper finns det fler sekretessinställningar som kräver att du bjuds in i gruppen.

– I grupper är det standard att du få en notifikation om en annan medlem har skrivit något i gruppen, detta gäller inte för sidor. Det kan förefalla var en positiv egenskap, men skapar lätt irritation och det kan upplevas som att ni som företag tränger sig på.

– En sida kan du se även om du skulle vara offline, alltså inte inloggad på Facebook. Du kan också googla fram en sida. En grupp kan vara svår att hitta om du inte aktivt vet om att den finns och söker på den.

– En sida administrerar du som själva företaget, organisationen eller varumärket. Du skriver alltså inlägg, gillar och kommenterar som företag. I en grupp är det du som privatperson som gör detta.

– Gruppmedlemmar kan delta i chattar (dock endast om ni är under 5000 medlemmar), ladda upp bilder i delade album, skriva i delade dokument och bjuda in medlemmar till gruppevenemang.

– Page Insights ger dig statistik över hur din sida växer och hur mycket interaktion dina inlägg får. Statistik finns inte för grupper.

– Som sida kan du annonsera på Facebook och skapa sponsrade inlägg för att öka interaktion eller få fler ”gilla” till din sida, detta finns inte för grupper.

– Som sida får du en ”gilla”-knapp som du kan implementera på din hemsida eller blogg.

– Du får en snyggare länk som ”sida”, en enklare URL.

SLUTSATS

Som företag, organisation eller varumärke bör du skapa en Facebook-sida. Alla kan gilla dig, du syns för personer som är offline och på google, du får tillgång till statistik, lättare att hantera och tydligare koppling till ditt företag då företaget i sig skriver inlägg.

Har du dock en särskild grupp av utvalda personer i ditt företag (V.I.P medlemmar, särskild grupp av månadsgivare eller liknande), då kanske en grupp är något att fundera på, utöver den officiella Facebook-sidan.

Har du funderat på att skapa en Facebook-sida för ditt företag? Hör av dig!