Ditt digitala förtroendekapital blir avgörande

Idag befinner vi oss på en helt annan spelplan än för bara några år sedan. En spelplan där hierarkier plattas ut, där vi är närmare varandra än någonsin och där vi alla sitter på våra egna mediekanaler. En ny maktordning. Det innebär att tandhygienisten, studenten, lastbilsföraren, journalisten, förskolläraren och politikern med egna medel teoretiskt sett kan nå ut till lika många människor på lika kort tid med sin åsikt.

Nordkoreanska generaler med larvigt mycket medaljer på sina uniformer

Med rätt paketerat budskap, rätt tajming och lite tur kan vem som helst nå ut och påverka lika många eller långt fler än vad vår statsminister kan göra via traditionella mediekanaler.

Så är det teoretiskt. Alla kan få sin tid i nätljuset, och det blir mindre viktigt vem som säger det utan fokus hamnar mer rättvist på vad som sägs. Sociala medier spelar därmed en stor roll i den demokratiska processen. Men – för bestående förändring och påverkan saknar vi en pusselbit som det sällan pratas om. En pusselbit, som i takt med att vi mognar och förstår vår nya omritade spelplan och spelets konsekvenser, kommer att bli en mer given faktor i samtalet är det digitala förtroendekapitalet.

Att skapa ett digitalt förtroendekapital är inte nödvändigtvis detsamma som att vara aktiv i sociala medier utan att aktivt äga vad vem som helst, när som helst, kan finna när de följer dina digitala fotspår. 

Ett högt digitalt förtroendekapital är inte bara viktigt för att påverka eller driva en fråga på en djupare dimension än en viral engångsshot. Ett högt digitalt förtroendekapital kan även bli avgörande när du vill byta jobb, vinna en upphandling eller ny kund.

Förra årets och årets dessförinnan mest uttjatade begrepp inom branschen må vara content, av just den beskrivna anledningen. Blir 2015 året vi är mogna att prata digitalt förtroendekapital?

/Charlotte da Silva, VD Salgado Kommunikation