Dagens nyheter: sponsrade Instagraminlägg och omslagsfilm på Facebook

 

Instagram lanserar ett nytt sätt för influencers och kändisar att markera betalda samarbeten

För två månader sen skickade USAs Federal Trade Commission brev ut till dussintals kända Instagramanvändare för att varna de att deras sponsrade inlägg inte var tillräckligt tydliga med att visa att det var betalda samarbeten.

Nu har Instagram gått ut med nyheten att de jobbar med ett litet antal innehållskapare och företag för att testa en ny underrubik som ska tydliggöra sponsorskap. Tanken är att den kommer bli tillgänglig för flera inom kort.

På Facebook finns det redan möjligheten att markera att ett visst inlägg eller annons har skapats i samarbete med ett företag. Men fram tills nu har Instagramanvändare oftast bara använt hashtaggen #sponsored, #spon eller #ad för att försöka tydliggöra samarbeten.

Det räcker inte för FTC. Den nya funktionen kommer också göra det lättare för Instagrammare att hålla sig till riktinlinjerna från International Consumer Protection and Enforcement Network (där Sverige är medlem) som lanserades förra året.

Omslagsbilden kan bli rörlig

Idag lanserade Facebook möjligheten att göra om en sidas omslagsbild till en video.

Facebook har under flera år tryckt på att man ska använda så mycket video som möjligt i sin digitala kommunikation och redan hösten 2015 började profilvideo rullas ut. Så detta blir ett naturligt nästa steg.

Din omslagsfilm ska vara mellan 20 och 90 sekunder och ska vara minst 820 x 312 pixlar.

Hör av dig till oss om du kommer på ett roligt sätt att använda denna nyhet! Vi vill gärna dela med oss av best-practice cases.

Våra bästa tips: tänk varumärkesbyggande och att den ska fånga uppmärksamhet. Kan du koppla innehållet till en kampanj som går just nu eller en tjänst du vill att flera ska ta del av?