Få koll på den nya appen BeReal

En crash course i BeReal

Har du koll på det senaste inom sociala medier? Då är det stor chans att du hört talas om BeReal. Med 10 miljoner dagliga användare har det nya stora blivit att “Be Real”, nämligen att vara just äkta.

Appen uppmanar användare till att visa upp en slumpmässigt vald tidpunkt av sin vardag på ett enkelt och ofiltrerat sätt. Att på sociala medier visa en enkel vardag där vi alla bara är människor är ett uppfriskande koncept, men hur kan man som företag dra nytta av det?

Vi Salgadhinos är snabba på bollen med att testa nya appar och delar här med oss av en crash course i vad BeReal är. Vi försöker också göra en framtidsspaning och förutspå hur en plattform som i dagsläget har förbjudit kommersiella syften eventuellt kan öppna för möjligheter inom digital marknadsföring!

Vad är BeReal?

BeReal är ett socialt medie som startades redan i slutet av 2019, men har först sedan början på 2022 fått ett rejält uppsving hos Gen Z och har nu 10 miljoner aktiva dagliga användare. 

Appen vill få användare att vara så äkta som möjligt genom att en gång om dagen skicka ut en notis under en slumpmässigt vald tidpunkt då användaren har två minuter på sig att lägga ut sitt inlägg. Inlägget består sedan av en selfie och en bild med framkameran som visar vad du gör i just den stunden. Filter är inte tillåtna, och om du tar om bilden flera gånger eller postar för sent så visar appen det för dina vänner eller följare. Du kan välja om det du publicerar är privat och endast för dina vänner, eller om du vill publicera offentligt så att alla kan se. 

Appen vann populäritet med sitt nya koncept som känns igen i fenomenet och trenden “Instagram vs reality”. Trenden går ut på att man i ett inlägg jämför det man lägger ut på Instagram med hur det ser ut i verkligheten, vilket följer temat av att vara “äkta”.

Se bilder nedan för att få en känsla för hur BeReal ser ut och fungerar.

BeReal app exempel

En motreaktion på kommersiella sociala medier

Eftersom att meningen med appen i stora drag är att vara sig själv utan filter eller annan form av manipulering, kan uppkomsten av BeReal ses som en motreaktion på många av dagens vanligaste sociala medier. Exempelvis till Instagram, där många användare ständigt visar upp de bästa aspekterna av deras liv. Med tanke på hur snabbt appen har vuxit kan vi tänka oss att människor har blivit trötta på det orealistiska, och istället söker sig till appen.

BeReal har växt mycket under kort tid och kommer förmodligen fortsätta på samma spår ett tag till, men detta innebär även att andra sociala medier sannolikt kommer börja ta inspiration från deras framgång. Om större, mer välkända sociala medier skapar liknande funktioner kan det försvåra appens överlevnad. Däremot kan det med ett så stort antal användare dröja tills det sker.

Finns det en framtid för digital marknadsföring på BeReal?

I dagsläget är kommersiella syften och formell marknadsföring förbjudet på appen, men en framtid inom digital marknadsföring är möjlig i takt med att appen fortsätter växa och nya funktioner utvecklas.

Vissa företag har under våren skapat konton på BeReal och publicerat innehåll utan att formellt marknadsföra sig. En av dessa är Chipotle, en amerikansk snabbmatskedja, som använde appen för att publicera kampanjkoder för deras följare som sedan ett begränsat antal fick möjlighet att lösa in. Andra företag har främst satsat på att publicera inlägg i form av “behind the scenes” material vilket vi lär se mer av i framtiden. 

Att som företag använda BeRealför att publicera “behind the scenes” material, vardagliga situationer och helt enkelt visa vad ditt företag gör när du får notisen kan få kunder att få en mer vardaglig bild av företaget och se det som mer autentiskt. Det skulle kunna vara en bild från en fotografering av en produkt, eller en helt vanlig dag på kontoret. Detta kan leda till att kunderna får ett ökat förtroende för ditt företag och skapar en igenkänningsfaktor när man ser att vi alla i grunden är människor. Vi gör ju affärer med människor, inte med bolag.

En framtid inom influencer marketing är också något att hålla utkik efter. Influencers skulle då med hjälp av BeReal kunna marknadsföra produkter eller tjänster i en ofiltrerad miljö där man som kund inte behöver ifrågasätta hur äkta innehållet faktiskt är eftersom att filter och retuschering inte är tillåtet. Annonser på appen skulle då kanske kunna ses som mer trovärdiga än på andra plattformar.

Oavsett hur appens framtid ser ut så är det en välkommen frisk fläkt till de sociala medier som finns i dagsläget. Vi på Salgado håller koll på BeReals utveckling, och rekommenderar att du gör det med!

Vill du prata BeReal med oss? Skicka ett meddelande!

// Teamet på Salgado