30 september lanseras Instagram-marknadsföring i Sverige

Instagram-marknadsföring lanseras i Sverige den 30 september

Idag fick vi meddelande från Facebook att de nu går ut med datum för när möjligheten med Instagram-marknadsföring lanseras i Sverige. Datumet är 30 september och det är 30 nya länder som nu ska få denna möjlighet utöver de fyra där vi sedan några veckor har kunnat erbjuda möjligheten för våra kunder: UK, USA, Tyskland och Frankrike.

30 september, 30 länder och 30 sekunder

Som ett av de annonsformat som erbjuds så kommer man att kunna posta videos som är upp till 30 sekunder långa. Den enskilde användaren kan ju som bekant endast posta videoklipp på max 15 sekunder. Facebook är tydliga med att de kommer att styra hårt så denna nya marknadsföring inte kan se ut hur som helst. Den gräns på max 20% text som redan finns för Facebookmarknadsföring kommer att gälla även på Instagram och ett av syftena med det är att förhindra att företag frestas att posta traditionella banners med erbjudanden. Innehållet som marknadsförs skall passa in på kanalen och helst kännas som organiskt innehåll. Det är ju också hemligheten för företag som vill lyckas i de snuttifierade och snabba kanalerna: Att smälta in och prata på det vis som förväntas i respektive kanal.

Vi håller som bäst på att sätta oss in i vad dessa nyheter innebär för våra kunder så vi kan vara beredda om tre veckor när denna möjlighet öppnas.

Läs Instagram/Facebooks pressmeddelande om dessa nyheter här.