Vilka annonser vill du se på Facebook?

Facebook-logo

Hur (och kanske även varför) Facebook bestämmer vad du ska få se för marknadsföring i ditt Facebookflöde är något som många funderar kring och diskuterar. För ett par veckor sedan bloggade vi om att Facebooks algoritm för hur de sorterar inlägg nu även skall innefatta hur länge du läser en artikel länkad från Facebook.

När man som annonsör riktar in sina annonser på Facebook och Instagram till en särskild målgrupp så kan man som annonsör välja att segmentera annonseringen baserat på mottagarnas ålder, kön och vart de bor (eller befinner sig för tillfället). Men det går även att rikta annonseringen baserat på mottagarnas intressen. Och denna del är något som Facebook (och Instagram) utvecklar hela tiden.

Tack vare annonsering riktad mot vissa intressegrupper kan Facebook säkerställa att annonsören riktar sin annons till de som mest troligt är intresserade av det annonsören har att berätta. Vi rekommenderar våra kunder att betala för annonsering av innehåll som de tror att mottagarna vill se i sitt flöde hellre än det kunderna primärt och först kommer att tänka på när de ska ut med en annons. Genom att tänka ett extra varv kring vad budskapet är och hur det paketeras i form av bild och text (eller kanske ännu hellre video) så blir det ett relevant innehåll till rätt målgrupp. Genom att exempelvis jobba med innehållsmarknadsföring och storytelling når man bättre ut i sociala kanaler än genom att pumpa ut erbjudanden, hur bra dessa erbjudanden än må vara.

Det jag själv tänk är att det vore intressant att veta vilka intressegrupper Facebook har placerat mig i. Och nyligen upptäckte jag av en slump att man faktiskt kan få se dem listade och tom redigera dem. Inte så att du kan ta bort dig själv från alla intressegrupper och genom det sedan inte behöva se någon reklam på Facebook. För Facebook är tydliga med att berätta att du kommer att se exakt samma antal marknadsförda inlägg och annonser oavsett hur många intressen du har kopplade till dig. Men det kan ju vara bra att se till att dessa är så exakta som möjligt.

För en sak som jag brukar upplysa kunder och annonsörer om är att man inte skall tolka att folk är intresserade av ett visst ämne/område som att de nödvändigtvis älskar det ämnet/området. Det kan ju lika gärna betyda att man avskyr det men att Facebook ändå bedömer en som intresserad då man kanske pratar ofta om det man avskyr, kommenterar länkar om ämnet, skriver arga inlägg om ämnet osv.

Om du har ett Facebook-konto och är inloggad när du läser detta, så kommer du kunna se de intressegrupper Facebook har placerat dig i via denna länk.

Stämmer de bra? Behöver du storstäda för att få se mer relevanta marknadsförda budskap framöver?

/ Daniel Erkstam, algoritm-nörd ????