Valrörelsen är igång på allvar i sociala medier

 

Exempel 1: ”Pandoras box”

För en vecka sedan la Moderata Ungdomsförbundet upp nedanstående rosa bild med ett budskap som går ut på att förklara hur mycket mindre varje svensk får i plånboken på ett år om Jonas Sjöstedt och (v) får bestämma.

Skärmdump från Facebookinlägget från Moderata Ungdomsförbundet med budskapet att 90 miljarder i skattehöjningar om Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet får bestämma. Det betyder 9520 kr mindre för dig och alla andra i Sverige varje år enligt MUF.

Redan från första början var den stora majoriteten av kommentarerna folk som stödjer skattehöjningar och Vänsterpartiet. Och så har det fortsatt hela veckan. Nu inlägget uppe i ca 2000 kommentarer och lika många delningar. Och hur långt man än scrollar bland alla kommentarer så är det nästan uteslutande folk som inte stödjer MUF utan säger att de inte har något emot skattehöjning. Bland de 2000 som delat inlägget kan man ju gissa att det är större andel folk som stödjer MUF som delat inlägget vidare. Jag (Daniel) tycker  i det stora hela att det är svårt att avgöra om MUF har gjort en rejäl missberäkning eller om de var fullt medvetna och räknade ut att de skulle få denna helt omvända respons i kommentarsfältet. I någon mening öppnade de Pandoras box med sitt kaxiga inlägg.

Exempel 2: LO:s valfilm på Youtube

En lite irriterande reklamform är de där korta klippen som man måste se ibland innan det klipp man egentligen vill se och har sökt upp på Youtube. Ibland kan man skippa reklamen efter några sekunders visning. LO kör ett grepp som jag inte sett användas tidigare på Youtube. Som reklamfilm att visas innan de klipp folk egentligen letar på Youtube har de valt att köra sin dokumentär ”Reinfeldts Sverige” som är närmare 22 minuter lång. Det går att skippa reklamen men när den kickar i gång är det lätt att fastna. Som speaker på filmen har de valt en mycket känd röst som ofta används i dokumentärfilmer på SVT. Dvs den andas mycket och tungt förtroende.

Här kan ni se valfilmen från LO i sin helhet:

Exempel 3: Moderaternas valfilm på Youtube

Även moderaterna har valt att köra reklam på Youtube. Men den är lite mer traditionell i bemärkelsen att hela reklamen inte är längre än 1 min och 19 sek. Det är Fredrik Reinfeldt själv som pratar i videon vilket precis som i LOs fall inger förtroende. Det är även berättartekniskt och retoriskt en bra story de har klämt in på närmare 100 sekunder.

Fortsättning följer…

2014 är ju ett supervalår och de politiska diskussionerna är i full gång, iaf i mina sociala flöden. Det handlar mer om sakfrågor just nu iaf än att folk diskuterar vilka de tänker rösta på och vilka de tror är bäst lämpade att styra landet. Av de sakfrågor som diskuterats de senaste 2-3 veckorna är funktionshinderpolitik i och med att regeringen till slut la ett förslag på hur fysisk otillgänlighet kan inrymmas i diskrimineringslagstifningen. En annan sak som diskuterats är rasism och nazism pga incidenter och våld. Och så diskuteras massövervakning och upphovsrätt i mina flöden i olika sociala kanaler. Jag kanske inte är representativ då jag har många vänner som är mycket engagerade i alla dessa sakfrågor.

Vi på Salgado är i högsta grad involverad i att hjälpa politiska företrädare och även partier i denna valkampanj. Så det kommer säkert finnas anledning att återkomma till detta ämne längre fram. För nu är det ju även många politiker som dammar av sina Twitter-konton, Instagramprofiler och Facebooksidor för att köra järnet igen i några månader. Hoppas de även stannar kvar efter valet denna gång för att se ser nyttan och syftet med att ha en närvaro och närhet till väljarna mellan valåren. Som tex Eskil Erlandsson (c) som dök upp i mitt flöde för ca en månad sedan med en #selfie i ladugården.

 

/ Daniel Erkstam

(Detta var inlägg nr 14 i bloggutmaningen #blogg100)