Vad vi gör varje dag för att stå kvar på tå

16 februari, 2012

Kompetensutveckling är välrepresenterat i vår strategi och strävan efter att alltid ge våra kunder exakt vad de efterfrågar och lite till. Vi är ett tight litet gäng på Salgado. Att hitta effektiva vägar för att utveckla och dela med oss av vår såväl befintliga som nyvunna kompetens är därmed extremt viktigt.

Så hur går det till?

 

”Med ett fåtal noga utvalda dagliga rutiner, stöttade av ett urval smarta verktyg förblir vi ståendes på tå.”

Det tar bara 35 min och verktygen är gratis. Har du 35 min? Eller rättare sagt har du råd att inte avvara 35 min? Ta inspiration av vårt system och skapa ett som fungerar för dig. Du kommer märka snabbt hur din kompetens, omvärldskoll och inspiration får sig en rejäl boost.

 

1. Vi börjar med Google Reader. För att få en snabb överblick av våra favoritsajter och bloggars uppdateringar har vi samlat alla, organiserat efter ämne, i vår Google Reader. På det sättet slipper vi att gå in på respektive webbsida, vilket tar enormt mycket tid och medför att du missar viktiga nyheter och uppdateringar.

Tid: 10 min.

 

2. För att inte missa vad som skrivs om vissa specifika ämnen har vi satt upp bevakningar på dem på Google Alerts. Det innebär att när det skrivs om ett angivet ämne får vi ett mejl eller en så kallad alert på det. Man kan välja frekvens på hur ofta dessa ska komma. Vi har valt att motta dem dagligen. Google Alerts är också ett perfekt verktyg för den som vill bevaka vad som skrivs om det egna varumärket. För att genomföra mer djupgående analyser använder vi Meltwater som är ett betalande verktyg. Google Alerts räcker dock långt om man är nybörjare.

Tid: 10 min

 

3. Sedan vill vi såklart hålla koll på de senaste söktrenderna och besöker därför Google Trender. Ett fantastiskt verktyg som hjälper dig att se vad som är hett just nu och ett perfekt verktyg vid kampanjplanering.

Tid: 5 min

 

4. För att hålla koll på vad våra kollegor, konkurrenter och branschen säger har vi skapat smarta listor på Twitter och till viss mån även Facebook. Listorna är skapade utifrån vad avsändaren skriver om. Exempelvis har vi en lista vi kallar för Social-Media-People som innehåller tweets från personer vi anser relevanta och en lista för Social-Media-Companies som innehåller tweets från företag vi vill följa. För att läsa dessa överskådligt använder vi Tweetdeck.

Tid: 10 min

 

Som grädde på moset vill vi slå ett slag för både Evernote och Pinterest. När vi dyker på intressanta artiklar, blogginlägg, undersökningar eller snygga bilder vill vi gärna spara dem kategoriskt och upptaggat. Ibland för eget bruk och då använder vi Evernote, ibland för att bygga vårt varumärke och då använder vi Pinterest. Överkurs för den som vill effektivisera ytterligare: IFTTT som är, vad vi kallar det, en Uppgiftshanterare.

När tid finns över – använd den klokt. Gå på utvalda seminarier som kan utveckla din kompetens. Är sociala medier och digital kommunikation din bransch?, ja då var kanske denna artikel överflödig för dig. Men vi vill ändå rekommendera att delta i någon av marknadens alla unconferences och tweetups (Sök på Twitter på hashtag #tweetupsthlm) som du kan gå på och suga in kompetens av branschens passionerade experter.

Postat av: Charlotte da Silva på Salgado Kommunikation

 

 

Skrivet av
Salgado

Kommande events