Upsala Nya Tidning på Snapchat

 

Mediehuset UNT har tagit steget ut på Snapchat och testar sina vingar på kanalen genom att puffar för nyheter och ge lite bakom kulisserna från redaktionen. I september var UNT på Snapchat-workshop hos oss här på Salgado och nu följer vi deras aktivitet på kanalen med spänning. 

Snapchat är en av de snabbast växande sociala plattformarna i Sverige och enligt Svenskarna och Internet 2015 har 21% av internetanvändarna ett registrerat konto i kanalen. I åldergruppen 16-25 år finns 64% på snapchat och bland 12-15 åringar använder 81% kanalen. Om vi däremot titta på användandet i åldern 56-65 så är det bara 3% som använder kanalen någon gång och 0% har angivit att de använder Snapchat dagligen. 

Annonseringsmöjligheterna på Snapchat är begränsade, men utifrån idén att UNT vill stärka sitt varumärke bland ungdomar så är Snapchat högst relevant. Överlag så är det inte så många företag som finns på Snapchat och det är piggt och i framkant att UNT testar att förmedla nyheter i Snapchat-format. Tummen upp och lycka till!

Ni följer UNT under nick untkoll eller att fota ”spöket” (qr-koden) och sedan välja att lägga till vän med bild. Alternativt att fota spöket direkt i snapchats kameraläge.