Uppsalabilder som gör succé på Facebook

4 februari, 2013

I förra veckan hade jag ett mycket intressant lunchmöte med en ung fotograf som heter Johannes Rousseau. Han gör just nu succé på Facebook med sina fantastiska bilder på Uppsala på Facebook-sidan ”Beautiful Uppsala” och har sedan i november fått ihop över 4500 gillare av sin sida. Men det som verkligen imponerar är engagemanget han skapar och som når långt utanför de 4500 som gillar sidan. Bara under januari är det över 150.000 personer som ”pratar om detta” vilket betyder: gillat, kommenterat, delat hans bilder.

En av sakerna som jag var nyfiken på var att få höra om han kan räkna hem sitt engagemang och den tid han lägger ner på Facebook-sidan. Och det gör han verkligen eftersom det är hans enda marknadsföringskanal och har sålt en hel del inramade bilder, förstoringar, canvas-utskrifter, kalendrar osv. Under en vecka i november/december 2012 hyrde han en tom butikslokal i Kvarnens köpcentrum och sålde massor. Väldigt många som kom in och handlade sa att de sett hans bilder på Facebook och ville köpa bilder att ha på väggen hemma.

johannes-rousseau

Johannes Rousseau sålde massoe av fotografier i Kvarnen-gallerian i november. All marknadsföring gjordes via Facebook.

Johannes har från början haft en mycket medveten strategi att hitta sin niche som fotograf och bygga upp ett engagemang kring bilderna. I början köpte han lite extra visningar av inläggen på Facebook upp tills han nådde 1000 gillare. Sedan har det bara vuxit organiskt. Snöbollen började rulla på av sig själv.

En annan intressant sak var Johannes syn på upphovsrätt till bilderna han lägger upp. Många fotografer är väldigt protektionistiska och lägger in puttenuttiga versioner av bilderna + inlagda vattenstämplar i dem. Men Johannes lägger ut bilder i hyfsad upplösning på Facebooksidan och endast märkta med en liten signatur i nedre högra hörnet. Jag frågade honom hur mycket tid han spenderar för att jaga folk som kopierar hans bilder och använder dem utan lov. Hans svar var: Noll. Han sa att de som vill ha utskrifter i större format, använda bilder för tryck, rama in foton osv ändå hör av sig för att köpa bilderna i högre upplösning. Om någon använder bilderna beskurna utan hans signatur så är det så klart lite trist men inget som han upprörs över desto mer.

Just nu har Johannes ett heltidsjobb inom vård och omsorg men han hoppas på att kunna leva på sitt fotograferande. Min gissning är att han gör det innan året är slut. För han är inte bara en mycket bra fotograf, han är även en entreprenör ut i fingerspetsarna som även har förstått hur viral marknadsföring fungerar.

Nu tänker kanske någon att det där inte verkar så svårt och komplicerat. Men detta är vad vi kämpar med varje dag att försöka få våra kunder att förstå. Och det är inte så många som lyckas med det Johannes har gjort. Som jag ser det är dessa beståndsdelar helt avgörande för att lyckas så bra som han har gjort:

1. Unik produkt. Du måste ha en produkt som folk vill ha, inte något som du måste pracka på folk. Johannes har sina unika fantastiska bilder.
2. Niche. Hitta ett område eller segment där du kan dominera. Det Johannes fotograferar är byggnader och miljöer som sett likadana ut i hundratals år. Många fotografer har fotat slottet, kyrkan, Gustavianum, Fyrisån, solnedgångar osv. Men Johannes kombinerar bra fototeknik med lagom foto-retuschering/förbättring till vackra skapelser.
3. Timing. Johannes fångar ögonblick med rätt ljus och rätt väderförhållande vilket är en typ av viktig timing specifikt för en fotograf. Men även timing vad gäller lansering av sin idé och Facebook-sida är viktig. Både vad gäller tid på året, tid i veckan, tid på dygnet osv.
4. Konversation. Johannes matar inte bara upp bilder på sin Facebooksida. Han skickar ofta med en fråga. Låter hans fans rösta på finaste bilden och bestämma vilken bild som ska bli ny omslagssida för Facebooksidan. Han svarar på beröm, frågor och även kritiska kommentarer. Han har en trevlig och personlig ton i sina kommentarer och inlägg.
5. Kreativitet. Johannes kommer att nå sitt mål med att kunna leva på sitt fotograferande för han är även mycket kreativ och engagerad entreprenör. Han hittar hela tiden nya sätt att tjäna pengar på sina bilder. Jag tror vi kommer att se Beautiful Uppsalas foton dyka upp både här och där i vår vackra hemstad framöver.

Succén hade inte blivit lika stor eller alls hänt utan alla dessa fem punkter.

Social Media Club Uppsala

Anledningen till att jag stämde träff med honom är att jag ville kolla om han skulle vara intresserad av att komma och berätta om sitt fotograferande och succén på Facebook för Social Media Club Uppsala. Det är Uppsalas lokala ”chapter” i en Internationell organisation med över 300 lokala s.k. chapters runt om i världen. I Uppsala startade jag upp för snart 2.5 år sedan. Social Media Club har som devis: ”If you get it, share it” och allt syftar till kunskapsdelning och att rutinerade och nybörjare kan lära av varandra i detta snabbrörliga och nya område. Uppsalas chapter är en informel samling folk som samlats ca en gång i månaden för att prata om något aktuellt tema inom Sociala Medier. Jag har haft en lång rad intressanta talare som presenterat olika ämnen: en forskare från Uppsala Universitet som forskat på Twitters genomslag i politiken (Anders Larsson), en av Uppsalas största mammabloggare Tonårsmorsa, Internetpionjären Bengt Olsen mfl. Och vi har träffats på kvällar hittills. Och så har vi haft två stycken knytkonferenser. Men i år tänkte jag istället att vi som i Stockholm och Göteborg kör med luncher.

Social Media Club Uppsala hade en lunch i januari då vi pratade om Instagram. Men nu blir det en första lunch i samarbete med Hotel Gillet. Som deltagare betalar man sin lunch själv, Johannes bjuder på ett intressant case och som vi sedan kan diskutera vidare kring. Tror det kan bli fullsatt på denna lunch så om du vill vara säker på att få en chans att höra Johannes berätta om sin succé på Facebook.

Anmäl er här om ni vill komma och höra Johannes berätta om sina bilder och sin Facebooksida! 

Och här hittar du evenemanget på Facebook. 

Om du vill kolla in vad vi gjort hittills på Social Media Club Uppsala, vilka som varit med och vilka som pratat så kan du bara kolla in på Facebook-sidan och scrolla ner på tidslinjen ända tillbaka till starten.

Det ska bli mycket intressant att höra Johannes berätta. Hoppas ni också vill komma och lyssna!

 

/ Daniel

 

 

 

Skrivet av
Salgado

Kommande events