Salgado Upgraded – utbildning i sociala medier

Behöver du uppdatera och uppgradera dina kunskaper i kommunikation och marknadsföring genom digitala kanaler? Vi erbjuder den vassaste och mest hands-on utbildningen för dig som jobbar som marknadschef, digital kommunikatör, marknadsförare, social media manager eller liknande.

salgado-upgraded-logo

Utbildningen är en fortsättningskurs och riktar sig till dig som redan har kvalificerade kunskaper inom digital kommunikation. Under fem kurstillfällen, utspridda under våren, utvecklar du din kompetens genom föreläsningar med några av Sveriges främsta experter inom digital kommunikation.

Anmäl dig här

Begränsat antal platser

Kursplanen innefattar bland annat professionella kunskaper om Google och Facebooks sorteringsalgoritm, SEO och SEM, marknadsföring på Instagram och Snapchat, content marketing genom video och live.

Varje kurstillfälle är uppbyggt med två timmars föreläsning och två timmar workshop där vi i gruppen arbetar med och utvecklar idéer och kampanjer som du sedan kan använda till just ditt företag. Ni får uppgifter där kursens huvudlärare Daniel Erkstam handleder och ger råd så att ni kan använda era nya kunskaper konkret i framtida marknadsinsatser.

Vid sista kurstillfället presenterar du en komplett digitala marknadsföringskampanj som du sedan kan implementera för ditt företag.

Pris

Priset per deltagare för hela utbildningen på fem tillfällen är 24 900.-. Priset är exklusive moms.

Föreläsarna 

danielHuvudlärare är Daniel Erkstam, digital strateg på Salgado Kommunikation. Daniel har flera års erfarenhet och är en högst uppskattad föreläsare. Bland annat -utbildar han framtidens digitala kommunikatörer på Medieinstitutet och har föreläst på Internetdagarna och Webbdagarna. 

axelAxel Palm är Nordens första och enda officiella Youtube-ambassadör. Han är ordförande för contentbyrån Paradime och driver egna youtubekanaler med cirka 50 000 prenumeranter. Axel föreläser om hur man lyckas med rörligt innehåll och hur du optimerar din närvaro på Youtube och skapar affärer genom video. 

Helen JonesHelen Jones är campaign manager på Salgado Kommunikation och är expert på marknadsföring inom sociala medier. I kursen går hon konkret och hands-on igenom hur du optimerar dina kampanjer efter olika målsättningar på Facebook och Instagram, samt hur du analyserar resultatet. 

Ansökan

För att försäkra oss om att alla kursdeltagare redan står på en hög kunskapsgrund behöver du fylla i ett enklare ansökningsformulär. Vi kommer inte att göra någon bedömning av din personliga digitala närvaro, men vill säkerställa att du jobbar professionellt med digital kommunikation på en avancerad nivå. I ansökan ber vi dig fylla i namnet på företaget du jobbar på, din arbetstitel, länkar till digitala kanaler du ansvarar för/arbetar med, samt ditt CV. 

När du fått besked om att du blivit antagen får du besked om det. Därmed är du anmäld och registrerad för att gå kursen och har fem arbetsdagar på dig att säga ifrån dig din plats. Anmälan är därefter bindande men du kan ge bort din plats till en kollega om du får förhinder.

Diplom

Salgado är en väl renommerad kommunikationsbyrå som håller föreläsningar och utbildar flera företag i deras digitala närvaro. Den här kursen är betydligt mer fördjupande än många andra kurser och därför tycker vi det inte är mer än rätt att deltagarna får ett diplom! Diplomet visar att du är Salgado Certified! Det innebär att du genom kursen tagit del av kunskap från några av Sveriges främsta i ämnet. Du kan använda diplomet som ett bevis på att du fördjupat dig i de kunskaper du redan är duktig på. Du har helt enkelt blivit Salgado Upgraded!

Med reservation: kursen ställs in vid för få anmälningar. 

Kursplan

Fem kurstillfällen, totalt 18 timmar

Första tillfället, fyra timmar. Inriktning: Algoritmer.  

(Uppsala: 7/3 & Stockholm: 16/3)

– Sorteringsalgoritm – personifierat innehåll på Google 

– Facebook och Instagram edge-rank

– Omvärldsbevakning i realtid, Twitter

Andra tillfället, fyra timmar. Inriktning: Facebook. 

(Uppsala: 21/3 & Stockholm: 30/3)

– Optimera dina statusuppdateringar med text, länk och bild 

– Marknadsföring med olika annonsformat

– Hur optimering med olika mål fungerar i praktiken

– Praktisk kunskap i A/B-tester i annonseringsverktygen 

Tredje tillfället, fyra timmar. Inriktning: Instagram & Snapchat. 

(Uppsala : 5/4 & Stockholm: TBA)

– Optimera dina instagraminlägg mot din målgrupp

– Maximera nyttan av företagskonto med rätt mätning och statistik 

– Hur olika annonsformat används i praktiken 

– Hur kan du använda Stories i din kommunikation 

– Snapchats olika uttryckssätt

Fjärde tillfället, fyra timmar. Inriktning: Video, Live & Youtube. 

(Uppsala: 18/4 & Stockholm: 27/4)

– Vilka kanaler som används med fördel används till olika syften

– Hur du skapar affärer genom video

– Vad bra content på videokanaler är 

– Vilken utrustning behövs och hur använder du den bäst 

Femte tillfället, två timmar. Sammanfattning och redovisning. 

(Uppsala: 9/5 & Stockholm: 11/5)

– Ett tillfälle för sammanfattning och reflektioner

– Har övriga ämnen eller funderingar tillkommit?

– Redovisning och diskussion av uppgifter

Sociala medie-loggor i ett träd

Facebook Platser

Facebook erbjuder en lösning som heter Facebook Platser till företag som har ett varumärke som finns representerat av många fysiska platser i form av butiker, hotell, bensinstationer, caféer osv. Vi har möjlighet att hjälpa er att sätta upp Facebook Platser då vi har access hos Facebook att kunna få göra detta.

Det du som organisation tjänar på att sätta upp en sådan struktur är att Facebookanvändare då via er varumärkessida på Facebook kan se vart närmaste enhet finns baserat på vart respektive Facebookanvändare befinner sig just nu. Och varje enhets Facebooksida får en koppling/länk tillbaka till varumärkessidan.

Vi har utför detta åt flera olika företag och i samband med att man sätter upp Facebook Platser kan det vara bra att passa på att städa upp och få bort dubletter och slå samman dessa med de officiella sidorna. Något vi också kan vara behjälpliga med.

När ni skaffat Facebook Platser kommer alla de incheckningar som Facebookanvändare gör på de respektive sidorna för exempelvis restaurangerna visas som en totalsumma på er varumärkessida. Däremot har de enskilda restaurangerna Facebooksida och er varumärkessida separata antal gillare.

Exempel: Möller bil Sverige

En skärmdump av kartan på Facebookplatser för Möller Bil i Sverige

Här kan du läsa om hur vi la upp Faceboook Platser för Möller Bil Sverige då de fick sina 12 bilhallar ordnade i en Facebook-struktur.

Andra exempel på kunder som vi skapat Facebook Platser åt:

Nyhet i mars 2016 är att det from nu går att få statusuppdateringar som görs på huvudsidan att även dyka upp på de enskilda Facebookplatsernas sidor. Följande alternativ finns satt välja mellan för att visa inlägg från huvudsidan på Facebook på de alla underliggande platssidor:

1. Visa alltid

2. Visa bara på platssidor som inte publicerar egna inlägg

3. Visa aldrig

Detta är en välkommen nyhet för vissa. Men det som många efterfrågat är att kunna välja om en specifik statusuppdatering skall läggas ut på alla eller vissa sidor. För att kunna göra detta krävs tills vidare en tredjepartslösning. Kontakta oss om du vill veta hur det kan göras och vilket verktyg som lämpar sig bäst.

Facebookmarknadsföring

Mer än halva Sveriges befolkning är Facebookanvändare. I storstadsregioner och bland vissa åldersgrupper är det upp emot 75% som använder Facebook. Och som annonsör på Facebook kan du rikta dig till exakt den målgrupp du har med ditt erbjudande. Därför är köpt synlighet på Facebook de bäst spenderade marknadsföringspengarna för de allra flesta branscher.

Vad sägs om en konverteringsgrad på 20%?

Vi har med Facebookmarknadsföring kommit upp i en konverteringsgrad på 18-20% i vissa kampanjer vi genomfört åt kund. Dvs 18-20% av de som klickade på något av det vi marknadsförde genomförde ett köp eller en beställning. Dels fungerar Facebook väldigt bra tack vare möjligheten till segmentering på rätt målgrupp i frågan om ålder, kön, geografi och intressen. Men dels så uppnår man så hög konverteringsgrad med väl genomtänkt budskap som är förankrat i en tydlig strategi för företagets närvaro på Facebook i övrigt. Något vi också alltid bistår våra kunder med.

 

Både i enskilda punktinsatser och/eller så låter ni oss sköta om er löpande kampanjbudget. Vi har utbildade SEM-experter som ser Facebooks annonseringsmodul som sitt viktigaste arbetsredskap.

Prezi-kurs


Den här kursen ger dig grunderna i hur du skapar enkla och roliga presentationer med det populära presentationsverktyget Prezi.

Presentationerna fungerar för presentation i webbläsare, men kan även visas och redigeras på en gratis app för iPad. Under utbildningen får du lära dig både hur du kan skapa och visa dina presentationer från din dator och/eller en Ipad.

Kursens mål

Att kunna använda Prezi för att skapa presentationer på ett intresseväckande och kreativt sätt.

Målgrupp

Kursen är lämplig för dig som vill skapa professionella presentationer som slagkraftigt förmedlar budskap och vill använda ett alternativ till andra presentationsverktyg som exempelvis Powerpoint/Keynote.

Innehåll: Presentera både på iPad och dator med Prezi

  • Introduktion och exempelpresentationer
  • Skapa konto
  • Förberedelser
  • Idé och formgivning
  • Målgruppsanalys
  • Tydliggöra budskap
  • Kom igång
  • Mallar
  • Anpassa färger och typsnitt
  • Infoga och hantera objekt
  • Flytta, skala, rotera, zooma
  • Infoga och hantera bilder och filmer
  • Pixelgrafik och vektorgrafik, fördelar och nackdelar
  • Infoga Powerpointbilder
  • Infoga länkar
  • Bestämma ordningsföljd
  • Publicera och presentera online
  • Ladda ner och visa offline
  • Prezi-appen för iPad/iPhone – både för att visa och redigera

Kursledare

Daniel Erkstam är det som håller i denna utbildning. Han har använt Prezi som sitt huvudsakliga verktyg för att skapa presentationer för föreläsningar, utbildning och säljpresentationer sedan Prezi bara fanns som beta-version. Daniel har länge varit en stor förespråkare för Prezi i Sverige vilket du kan läsa mer om på talartips.info.

Hos oss eller er

Denna kurs kan vi både arrangera i våra egna lokaler eller i hyrd kurslokal med tillgång till datorer. Vi kan så klart även hålla kursen hos er. Vi kan även skräddarsy varianter av denna kurs och även komprimera den till en halvdags utbildning som då inte blir lika djupgående.

Se i vår eventkalender här när nästa Prezi-kurs anordnas hos oss. Eller hör av er till oss om ni vill att vi kommer till er och håller kursen i era lokaler. 
Här nedan kan ni se den Prezi-presentation vi använde oss av då vi skapade Youtube-klippet ovan. Klicka på ”Start Presentation” i mitten av bilden för att starta bläddringen. Du kan klicka höger/vänster på piltangenterna för att bläddra och du kan även zooma in och ut i Prezin med scrollfunktionen på din datormus/styrplatta.

Social Media Partner

Det går fort i sociala medier. Både vad gäller utvecklingen och hur människors engagemang snabbt skiftar mellan olika tjänster och webbplatser. Men det som verkligen går fort är kommunikationen i realtid. Med Salgado som er Social Media Partner får ni en resurs i form av en proaktiv aktör och ett bollplank både vad gäller content och strategi. Vi är en kreativ byrå som ger löpande konkreta råd, tar fram plan och analyserar er närvaro i sociala medier.

social media partner logo

Vi kan hjälpa till med viral marknadsföring och krishantering. Som kommunikationsbyrå med specialinriktning sociala medier så kan vi erbjuda en stödfunktion till er organisation där vi hjälper er i det övergripande och strategiska arbetet kring er närvaro på nätet i de för tillfället mest aktuella kanalerna i sociala medier.

Vi blir er rådgivande partner som bevakar, analyserar, ger stöd och feedback på hur ni agerar och kontinuerliga råd för framtiden både på kort och lång sikt.

En gång i kvartalet avsätter vi en halvdag hos er där alla berörda hos er deltar och då vi går igenom aktuella läget, ger feedback på föregående period och råd för de kommande tre månaderna.

Detta ingår i Social Media Partner

Tjänsten är ett avtal i ett år där vi blir en proaktiv resurs och ett bollplank för dig inom till exempel marknadsföring eller krishantering i sociala medier.

Detta ingår:

• Förstudie: Kartläggning av nuläget, målidentifikation och resursinventering
• Analys och mediaplan.
• Social media policy.
• Förslag och utveckling av content.
• Kvartalsvis feedback, rapportering och utvärdering på plats hos er.
• Löpande rådgivning och förslag på förbättringar och optimeringar.
• Vi är ert bollplank för hur ni förbättrar er sociala närvaro.

Med tjänsten Social Media Partner har du tillgång till hela Salgados team med kompetens inom marknadsföring i sociala kanaler såsom Facebook, Instagram, Linkedin osv. Samt våra experter inom informationsdesign, copy, SEO, strategier och kreativa förslag på bra innehåll för sociala medier.

Hoppas vi får bli er Social Media Partner!

Föreläsning om sociala medier

Daniel Erkstam föreläser om sociala medier

Vi delar med oss av vår kunskap. Med erfarna föreläsare och bred kunskap inom såväl sociala medier, digital kommunikation som sökmedier kan vi skräddarsy en föreläsning som passar in på dina önskemål, frågor och funderingar. Vill du ha en föreläsning om sociala medier i stort eller på ett specifikt tema? Kort eller lång? Vi har föreläsaren för dig.

Några exempel på ämnen på föreläsningar vi hållit de senaste åren är sociala medier, framtidsspaning digital kommunikation, digitalt ledarskap, Facebook- och Instagrammarknadsföring, Snapchat, incheckningar/geobaserade tjänster, barn och ungas Internetanvändning, sociala medier för personer med funktionsnedsättningar mm.

fullsatt föreläsningslokal under Webbdagarna 2014

Charlotte och Daniel föreläser på Webbdagarna Stockholm 2014. Fotograf: Niklas Hilden

Kommande events