Pokémon Go för företag i Uppsala: en fälthandbok

 

Sedan vi sist skrev om det nya fenomenet Pokémon Go för ett par veckor sedan har det bara blivit större och större. Här i Uppsala syns Pokémon-tränare överallt. De står och stirrar på mobilen och swipar uppåt då och då. Men för de som har inte fångats av spelet än är det inte så lätt att begripa hur man ska dra nytta av trenden – eller hur det kan påverka ditt företag på ett negativt sätt.

Med detta inlägg vill vi ge lite tips och råd om vad Pokémon Go betyder för Uppsala och för företag i allmänhet.

När det gäller sociala medier för företag brukar vi alltid föreslå att du som företagare börjar använda de relevanta kanalerna som privatperson först för att få känslan av hur det fungerar och vilka som finns där. Jag rekommenderar också starkt att göra detsamma med Pokémon Go, appen finns att ladda ner gratis från Appstore eller Google Play. För att utnyttja möjligheterna måste du förstå spelarnas beteende, och den snabbaste vägen dit är att prova spela själv. Eller så kan du lyssna och lära av en medarbetare eller en vän som redan spelar.

IMG_1533

Här kan du se flera Pokéstop (de blå rutorna) i närheten av Salgados kontor i centrala Uppsala

Låt oss först ta dig igenom några av termerna i spelet…

Pokéstop

En fysisk plats eller sevärdhet som fungerar lite som en bensinstation. I centrala Uppsala brukar det finnas ett sådant stopp i varje kvarter och ibland flera. Här kan tränare samla bollar som sedan används för att fånga Pokémon samt få andra värdefulla grejer.

Gym

Liksom Pokéstop är dessa också placerade vid en fysisk plats eller sevärdhet, men dessa är mycket viktigare och förekommer mindre. Här spelar tränare mot varandra och försöker erövra gymmet för deras lag. I Uppsala finns det exempelvis gym vid centralstationen, Slottet och på hörnet av Vaksalagatan och Dragarbrunnsgatan.

Pokéstop och gym som finns i nuläget har kommit från spelet Ingress, vilken användes som grund till Pokémon Go. Så småningom kommer det bli möjligt att ansöka om att en plats ska bli en Pokéstop, eventuellt mot betalning, men det är också mycket möjligt att man kan nå en Pokéstop eller gym från din arbetsplats redan nu.

Lure

När en Pokéstop har massa rosa blomblad omkring sig betyder det att någon har satt en så kallad lure på den. Det är alltså som ett lockbete för Pokémon så att många dyker upp på den platsen och det brukar locka många spelare. Vid Dombron finns det tre Pokéstop nära varandra och det har blivit ganska vanligt att någon sätter lure på alla tre. Om du har undrat varför det brukar står ett helt gäng personer, eller Pokémon-spelare, där på Gamla Torget, nu vet du!

pokemon gamla torget 2

Så här ser Uppsalas Gamla Torget ut i spelet… och i verkligheten.

Det brukar finnas fler Pokémon i parker eller grönområden, och olika Pokémon kan hittas i olika sorters områden. Till exempel går det lättare att hitta vatten-Pokémon vid ån eller sjön, medan i ett industriområde kan man hitta några med föroreningar som tema. Om du vill hålla järnkoll utan att vara aktiv i spelet hela dagen, använd gärna hemsidan Pokévision.

När man förstår att hela spelet är baserat på verkliga ställen blir det ganska tydligt att det finns möjligheter att locka folk till ditt företag. Om man driver fik eller restaurang som är nära ett Pokéstop finns det ett enkelt budskap att sprida: kom hit, ta en paus, fånga Pokémon! Det kan man såklart göra genom sociala medier om ni har följare där. Tänk på att varje Pokémon kommer finnas på plats bara en liten stund, så om du ser en sällsynt Pokémon ska du köra hårt!

Men det går också att använda mindre digitala sätt att locka spelare och nästan alla sorters organisationer kan utnyttja spelet på något sätt. Ett underbart exempel är kyrkan i den lilla staden Timrå, där personalen märkte att det fanns ett Pokémongym i närheten och ställde ut saft utanför med en skylt där det stod:

kyrka”Varmt välkomna att besöka Timrå kyrkas PokeStop eller utmana andra i gymmet! Stanna gärna upp en stund och be en bön innan du fortsätter. Kom ihåg att du alltid är älskad av Gud! Tänk på att visa respekt för dina medmänniskor, det här är en fridens plats dit många kommer för att få lugn och ro. Fånga alla Pokemon, men gör det gärna i tystnad och stillhet! Ta också gärna ett glas saft, det kan bli varmt att leta! Gotta catch ’em all!”

Det här pekar också på att Pokémon Go kan påverka ett företag eller organisation på ett negativt sätt. Det finns inte så mycket logik bakom var varje Pokéstop och gym finns och ibland orsakar det massor av människor att stå och spela där det är olämpligt, osäkert eller irriterande. Ett exempel är vid Förintelsens Museum i USA, där de var tvungna att begära spelare att inte spela där. Men det bästa sättet att undvika problemet är att erkänna det på ett roligt sätt. När ett sjukhus i Amsterdam fick reda på att Pokémon-spelare befann sig på förbjudet område så tweetade de det här:

”Det finns en sjuk Pokemon på AMC, men vi kommer ta väl hand om honom. Snälla besök inte honom.”

Om du fortfarande inte är helt övertygad att du kan dra fördelar av Pokémon Go, här kommer några specifika tips för olika sorters företag och organisationer i Uppsala…

Bageriet

Erbjud en bakelse eller kaka som ser ut som en Pokéball. Designen är enkel med röd, vit, och svarta färger.

Evolutionsmuseet eller Biotopia

Spela på utvecklingsprocessen som händer i Pokémon. Precis som Rattata blir Raticate har varelser på jorden utvecklats och ändrade sig under miljontals år…

Klädbutik eller galleri

Använd lagens färger (gul, blå och röd) och föreslå en outfit som passar till varje lag. Just nu letar jag själv efter den perfekta röda kepsen eller tröja som ska visa min lojalitet när jag är ute och spelar. (Heja Team Valor!)

Friluftsområde

Påminn spelare att det finns annorlunda Pokémon ute på landet och nära vatten. Det går inte att fånga 100 Magikarp (som är oerhört viktiga för spelets utveckling) bara genom att gå upp och ner vid Fyrisån.

Gym

Uppmuntra Pokémon-tränare att träna kroppen samtidigt! Varför inte gå på ett löpband i stället för att bara stå och spela? Sätt upp en lure så att spelarna har chansen att fånga flera Pokémon utan att flytta på sig.

Sevärdighet

Erbjud någonstans att sitta inomhus eller i skuggan och spela. Då flyttar du spelare till ett särskilt ställe så att de stör inte andra besökare, samt undviker att spelarna ska stå obekvämt i solen en lång stund.

Ett sista ord. Som alla stora mobilspel kommer Pokémon Go ha sin tid och sedan försvinna, med bara några seriösa spelare som stannar kvar. För att dra någon fördel av spelet måste du reagera nu: om det tar en månad att ordna ett erbjudande kommer det kanske bli för sent. Satsa på det nu när det är relevant och var sedan redo att utnyttja den nästa stora möjligheten. Det där gäller också sociala medier i allmänhet. Om du vill ha hjälp med att förbereda dig för framtiden, kontakta gärna oss

Gå vidare nu och fånga alla kunder!