Ametistgrotta

Jag har som juryns ordförande ikväll delat ut priserna till de tre bästa webbplatserna inom Mötesbranschen. Det är företaget Informus som instiftat priset Årets Ametist som delats ut varje år  sedan 2007 delat ut pris till den webbplats som är bäst enligt drygt 30-40 mätpunkter. Juryns sammansättning har varit olika varje år. För två år sedan var jag adjungerad tillgänglighetsgranskare. Förra året var jag med som jurymedlem och i år avancerade jag till ordförande. De övriga i juryn var mycket erfarna folk från branschen med olika expertisområden. De mätpunkter som jag var särskilt ansvarig för var webbtillgängliget, SEO och sociala medier.

Det har varit ett rätt så omfattande arbete som först gick ut på att välja ut en rad finalister och utifrån dessa sedan ta fram de tre bästa. Och priserna som delades ut ikväll var följande:

1:a pris Djurönäset 

 

Skärmdump av Djurönasets webbplats

2:a pris Rönneberga

 

Skärmdump av Rönneberga konferens webbplats

3:e pris Görvälns slott

Skärmdump av Görvalnsslotts webbplats

Det som jag tyckte var trevligt i slutresultatet var att två av tre webbplatser bland vinnarna var gjorda i WordPress. Vinnarna skiljer sig en del i karaktär. Men de har alltså inte bara en tekniskt sett bra lösning då det var en lång rad faktorer som mättes. Exempelvis möjlighet att skaffa sig en bra bild av läget och kapaciteten redan på webbplatsen. Och flera kriterier hade att göra med hur funktionell sidorna var från en konferensbokares synvinkel. En bra sak som alla deltagande bidrag får är att samtliga kommer att få ta del av de betyg juryn gett dem för samtliga mätpunkter. Så det kan ju bli ett bra protokoll för att se vilken förbättringspotential som finns i det framtida utvecklingsarbetet.

Det jag har sett som nu granskat en viss bransch webbplatser i tre år i rad är att det tätnat i fältet. Det är inte lika stor klasskillnad från sista- till förstaplatsen. Men det som nu är spretigt och en stor utmaning för många är hur de kan ta steget vidare och möta sina kunder i andra kanaler än via sin egen webbplats. Där har en del kommit väldigt långt med mycket dialog via kanaler som Facebook, Tripadvisor, Youtube, Pinterest osv. Vet inte om jag är med i juryn nästa år. Men det skulle vara intressant att se om även det fältet tätnar framöver.

Stort grattis till vinnarna!

Mvh Trött men nöjd juryordförande,

Daniel

 

 

 


mingelbild från utställningen

Mingelbild från utställningen på Januariminglet

 

I torsdags besökte jag Medieinstitutets Januarimingel. Vi på Salgado har under hösten deltagit i undervisningen av eleverna som läser första året på utbildningen Webbkommunikatörer med inriktning sociala medier på Medieinstitutet. Och det vara väldigt inspirerande att se resultatet av deras terminsprojekt som de arbetat med under hela hösten.

Jag hann tyvärr inte se allt och prata med alla men här är några exempel som jag vill lyfta fram:

  • Inspireus.se, (It’s about inspiring ourselves and others”)
    En inspirationssajt för tjejer av tjejer. Det är ett tre tjejer som bor i Åre och håller på med extremsporter som vill inspirera andra med glimtar ur deras äventyr och även uppmuntrar andra att dela med sig av sina bilder och videos. Eleverna Emma Adamsson och Sofia Karlström har gjort WordPress-sajten åt äventyrarna. Ett bra initiativ och snyggt gjort. Här kan du läsa ett välskrivet blogginlägg som förklarar tanken bakom sajten. Bra initiativ! Och snygg design!
  • Min matlåda – Recept på nätet som passar för matlådor
    En receptsajt som nichar in sig på bra och god mat för matlådor. En kreativ och rolig detalj som jag gillade var att de delar upp recepten efter olika personas. Och för att ta reda på vilken persona man själv är så finns ett test man kan göra. Jag blev  ”Internationella Bella” vilket tydligen var creddigt. 😉 Eleverna Katarina Borgedahl, Nina Wånggren, Simon Alestig och Emelie Nordborg ligger bakom denna sajt. Kul och kreativt!
  • Stockholm Brunch Din brunchguide i Stockholm
    Eleverna Mimmi Rydstrand och Mikaela Stenberg har gjort en guide som hjälper er att hitta ställen i Stockholm som serverar brunch. De bloggar och delar med sig av recept för de som vill göra sin egen brunch. Och har kartlagt och kategoriserat de ställen som serverar brunch på helgerna. Hade jag bott i Stockholm hade jag använt denna sajt flitigt. Snyggt och kreativt! SEO kommer att vara nyckeln till framgången med denna sajt. 

Jag såg fler intressanta projekt och fina sajter. Men det här var bara tre exempel som jag ville lyfta för att visa vilken kreativitet och talang de här eleverna har. I måndags började de på sin första praktikperiod och alla elever har fått praktiplatser. Och jag känner mig väldigt säker på att de här eleverna inte kommer att ha problem att få jobb när de är färdiga med sin utbildning. Hoppas även jag får chansen att hålla i fler kurser åt dem i deras fortsatta utbildning för det har varit väldigt roligt och inspirerande att ha med dem att göra.

Här kan ni se 83 fina bilder från torsdagens Januarimingel.

 

Bra jobbat och lycka till framöver! / Daniel Erkstam


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Vi har bestämt oss för att anta utmaningen från Fredrik Wass som för tredje året i rad kör bloggutmaningen #blogg100. Att delta innebär att vi ska skriva minst en bloggpost varje dag i 100 dagar. Idag kickar det hela igång och vi har anmält oss. Bloggandet kommer att göras av oss på Salgado tillsammans så det blir lite blandat innehåll eftersom vi har olika kompetensområden. Det kommer även säkert bli så att några bloggar oftare än andra. Vi gör som vi brukar och undertecknar blogginläggen med respektive skribents namn.

Varför Blogg 100?

Varför gör vi då detta undrar ni? Dels tycker vi det är ett fantastiskt bra initiativ som vi gärna vill vara med och supporta. Men det är även så att vi dels får en sporre att bli lite mer frekventa att skriva om sådant vi brinner för och arbetar med till vardags. Så klart är det även bra för vår egen marknadsföring att ta lite mer plats på nätet istället för att bara hjälpa andra med  synlighet, framtoning, innehåll och marknadsföring i digitala kanaler.

Är det inte lite 2007 att blogga?

Nej, bloggande är en del av sociala medier och fortfarande en viktig sådan. Jag brukar fortfarande försöka få företag att inse att företagsbloggen borde vara plattformen för en organisations sociala närvaro. Dels för att där ta möjligheten att breda ut texten lite mer än vad som är lämpligt i andra kanaler som exempelvis Facebook och i synnerhet Twitter för att nämna två. Även om man som litet företag med mycket få besökare på webbplatsen därmed även bloggar för en mkt liten läsarskara i början så är det ändå viktigt och bra att blogga. Allt det som skrivs finns ju kvar och varje gång man skriver något som någon annan tycker är bra och värt att länka till så får man ytterligare en ingång till er webbplats och blogg. Rom byggdes inte på en dag. Och det gör inte heller en stark digital närvaro.

Vad ska Salgado blogga om?

Jag kommer att skriva om saker jag fångar upp i mina sociala flöden som jag tycker är intressanta att berätta vidare om. Jag kommer även att köra en hel vecka då jag gör ett ordentligt experiment i lifelogging då jag ska under fem arbetsdagar ska försöka vara så transparent som det bara går i form av bilder, video, geodata osv. Jag var med i #blogg100 för två år sedan i några veckor med min egna privata blogg. Men jag kroknade efter några veckor. Det var däremot väldigt nyttigt att göra det och jag märkte att det var bra hjärngympa att hela tiden vara tvungen att komma på något nytt meningsfullt att skriva om. Det ska bli skönt att denna gång inte behöva skriva varje dag.

Vår VD Charlotte Da Silva gissar jag också kommer att skriva om trender och reflektioner kring dessa.

Vi har ju en text-virituos i form av en journalist (Joakim Malmberg) som inte kommer att ha problem att hitta på saker att skriva om och dela med sig av.

Marielle Nordahl är vår senaste stjärna och hon har ju redan presenterat sig här. Samtidigt som hon nu kommer att jobba som timanställd hos oss framöver så fortsätter hennes studier på Medieinstitutet på utbildningen till Webbkommunikatör. Förutom att plugga så är hon även uttagen att vara ”Art Director” i reklamtävlingen 48h 20-23 mars och ska dessutom jobba som timanställd Community Manager i ett annat projekt. Så det kommer nog att finnas ämnen att blogga om. Bara det finns tid över. Och ja, ni förstår att vi fått tag på en riktigt stjärna. 😉

Vilka av de återstående på firman som vill vara med och blogga är ännu inte sagt. Det ska vi planera upp på måndag. Så ”stay tuned” så ska ni få veta mer.

/ Daniel Erkstam

 


SEMINARIET ÄR FULLBOKAT. Vi kommer hålla fler seminarier framöver och kommer skicka ut information om det här på bloggen. Så fick du inte plats den här gången har du chans igen längre fram. Håll utkik! 

I samarbete med Forefront bjuder vi på Salgado in till ett kostnadsfritt frukostseminarie. Du får konkreta tips på hur du med en relativt liten budget skapar affärer på den digitala marknaden. Vi pratar om Facebooks nya tidslinje för företag, om möjligheter för företag på LinkedIn och erbjuder dig en analys för hur just ditt företag kan marknadsföras på internet. Läs mer nedan och ladda ner pdf med all information.

När?

Kl 07.30 – 11.00 den 11 maj

Var?

Samaritergränd 3B i Uppsala Viktigt! Intresset var så stort för vårt seminarie så vi var tvungna att byta lokal. Observera byte av lokal till  Radisson stationshus 4!

Anmälan?

Görs senast den 8 maj till yes[a]salgado.se. Seminariet är kostnadsfritt.

Hur kan ditt företag marknadsföras på internet?

Ida Lundén från Forefront demonstrerar hur just ditt företag kan marknadsföras på internet. Vill du ha DITT företag analyserat inför seminariet? Maila då ida.lunden[a]forefront.eu innan den 2 maj.

Hur skapar du engagemang på Facebook?

Charlotte Da Silva från Salgado inspirerar dig och berättar om vad Facebooks nya tidslinje för företag innebär för ditt företag. Hur kan man  skapa engagemang på en plattform som har blivit en del av våra liv?

Hur når ditt företag andra företag på LinkedIn?

Maja kommer visa på vilka möjligheter det finns för företag på LinkedIn. Hur når ditt företag andra företag via det populära affärsnätverket?

 


Vi lever idag delar av våra liv digitalt. Olika stora delar beroende på jobb och intresse, så klart. Hur som helst ger en digital närvaro din omvärld en bild av vem du är. Att medvetet arbeta med att förmedla bilden av dig kan vara väl värt att fundera över. Hur tydlig är du? Har du kontroll över ditt digitala jag?

Många är vi idag som finns registrerade på åtminstone ett par olika plattformar som exempelvis Facebook och LinkedIn. Och kanske har du även en hemadress på nätet, en blogg eller en sida som samlar ditt digitala jag.

Något som är känt för många är att bland annat arbetsgivare och rekryterare använder sig av söktjänster på nätet för att addera information som finns om oss som ett komplement till de vanliga ansökningshandlingarna. Så oavsett hur aktiv du är på nätet, som privatperson eller i ditt arbete, så tycker jag att du ska fundera över hur du kan ta plats och arbeta med just ditt personliga varumärke.

Du är ett pussel

Det handlar inte om att vara någon annan än den du är, utan precis raka motsatsen – att vara den du är och att ditt ”analoga jag” korrelerar med den bild omgivningen får av dig genom din digitala närvaro. Genom din närvaro och de sammanhang du väljer att finnas representerad i skapar du en bild av dig själv. Genom det du skriver, det du säger och det du förmedlar i stilla och rörlig bild läggs ett pussel. Bit för bit.

Ta kontroll och bli tydlig

Genom medvetna val i din digitala närvaro blir du tydlig för omgivningen. Och med ett tydligt personligt varumärke och en aktiv närvaro på, för dig rätt, platser så har du större chans att möta människor som är intresserade av samma frågor som du. Du kan utöka din vänskapskrets och kanske hitta potentiella kunder med ett behov och frågor som just du kan hjälpa till att tillgodose och lösa. Ser du möjligheterna?

Att synas på rätt ställe, vid rätt tillfälle, är väl investerad tid och kommer betalas tillbaka mångfalt om du bjuder på dig själv och är äkta i din närvaro.

Flamingos Partying
”Flamingos Partying”, Attribution Some rights reserved by szeke

Det blir bäst när vi är oss själva

Det här med äkthet är viktigt. Digital närvaro blir som bäst när vi är oss själva rakt igenom. Frågor, områden, tjänster och produkter får genomslag när det är riktigt bra. Och riktigt bra blir oftast det som kommer från hjärtat!

Förstå mig rätt, du behöver inte vara privat för att bli intressant. Du behöver inte vara och visa hela ditt komplexa jag på nätet. Delar kan du välja, och är ibland bäst, att utelämna helt. Gränserna för vad som är för privat och inte är individuella och något som var och är en måste fundera över.

Men min erfarenhet säger att om du koncentrerar din närvaro kring det du brinner för, då blir det helt enkelt äkta och okonstlat. Du bjuder automatiskt dina lyssnare, läsare och omgivning på kvalitet. Vi kan känna när något är äkta, inte sant? Det du brinner för ger dig också mycket energi – energi som kan vara viktig för ett långsiktigt arbete.

Fy så skrytsamt

Ibland kan jag ana missunnsamhet och kanske lite avund riktad mot de som lyckats bra med sin digitala närvaro. Att det rentav skulle kunna uppfattas som en aning fult att medvetet jobba med sitt personliga varumärke. Jag ser det inte alls så utan tycker att alla parter tjänar på tydlig kommunikation. Avsändare såväl som mottagare, både i privatlivet och i arbetslivet. När vi står för de vi är, vad vi tror på, vad vi tycker är viktigt och vart vi vill komma, då kommer vi enklare framåt och utvecklas mer.Det är inget fel i att skaffa sig inflytande och att sträva efter att nå ut till fler – så länge man gör något bra av det, tänker jag.

10 punkter som hjälper dig att ta kontroll över ditt digitala jag

 

  • Var finns jag representerad idag på nätet?
  • Vad pratar jag om?
  • Vilket budskap sänder jag ut via de bilder och filmer jag publicerar?
  • Vilka är mina läsare och vad säger de om mig/ min tjänst/ min produkt/ etc.?
  • Vilka är mina hjärtefrågor?
  • Vad konsumerar jag via nätet och ligger fokus rätt här?
  • Kan jag bli aktiv på någon för mig viktig plats där jag inte finns idag?
  • Vad kan jag dela med mig av?
  • Var går min gräns, vad är önskvärt att dela och vad är inte acceptabelt för mig?
  • Kan jag dra nytta av min digitala närvaro på ett personligt plan och eller i mitt arbete, och i så fall hur?

 

 Vill du prata mer om personliga varumärken? Kontakta mig gärna på maja[a]salgado.se. Ha det gott! /Maja

 

 


Ever since Facebook profile videos started to roll out a couple of weeks ago, it’s been a sore point for Salgado’s office manager Daniel Erkstam that he didn’t have access to the new feature.

Screenshot 2016-01-15 15.51.06

He felt this injustice all the more keenly as it gradually became available to others in the team, including production manager Joakim:

 

Posted by Joakim Anders Malmberg on Monday, 4 January 2016

But today the tables were turned as Daniel found himself with a new service at his fingertips, previously only available to celebrities and verified pages: Facebook Live.

This feature, which we touched on in a previous livestreaming recap, enables users to stream live video directly into their Facebook friends’ feeds. This rollout to ordinary users has come – perhaps not coincidentally – right on the tail of Twitter embedding Periscope streams into the timeline.

So today’s episode of #SalgadoTV (Daniel and Joakim’s weekly Periscope livestream) was also sent out live on Facebook. The topic of the day? Livestreaming. Meta. Catch up on Facebook or Periscope (available for the next 24 hours). The Periscope episode can also be seen as a recorded video here (without the real time comments in the Periscope stream:

The rollout of Facebook Live is really the first time that livestreaming has become a part of an average user’s social media consumption. However good Periscope, Meerkat and all the rest might be, Facebook is still where most ordinary people live their online lives. So this development could be a game changer for brands, enabling them to reach a wide audience with engaging livestreamed content.

With so many changes coming to Facebook so quickly, it’s a good time to update your app and check whether they’ve reached you yet! Back here in the office, Daniel is satisfied with his new features… for now…


Snart kommer jag till slutet av min praktik och det känns som det är dags att refleketera lite grann. Det är lätt att glömma att en av mina mål från början var att förbättra min språkkunskap! I praktiken har jag faktiskt pratade engelska nästan hela tiden och mitt självförtroende när det gäller svenska har bara minskat.

Men samtidigt att vara i en miljö där folk som har svenska som modersmål pratar mycket har onekligen hjälpt. Under de tio månader jag bodde i Sverige innan jag började hos Salgado var det ganska ovanligt att jag var med i ett samtal med mer än ett par svenskar. Jag var faktiskt ganska van vid att blockera ut svenska när samtal hände omkring mig – en dålig vana från sju år av resor med min svensk sambo, när jag kunde bara några grundläggande fraser.

I början var det otroligt svårt att delta under lunchrasten och andra sociala situationer. Jag fortfarande känner mig jättetyst och har det svårt att hoppa in och tillägga till mina åsikter. Men jag vet att min förståelse har ökat under de sista tio veckor, även om jag har inte alltid märkt det. Och varje vecka försöker jag prova ett nytt ord eller utmana mig i något sett.

Jag förklarar ganska ofta för kollegor och andra att jag skriver bättre än jag talar, så idag tyckte jag att det var dags att bevisa det. Jag tänker inte kontrollera texten med någon annan innan jag publicerar det och jag ser fram emot att få massor av rättelser!

Men nu vill jag byta ämnet till något lite mer relevant för Salgados område. I morse märkte jag att möjligheten att skapa omröstningar plotsligt fanns på Twitter. Jag kunde inte motstå prova det bara för att se vad den allmänna åsikten var.

Polls on Twitter

Som du väl ser, än så länge 100 procent tycker det är trevligt. Men jag märkte snabbt att mycket fler folk hade sett det än svarat. Jag antog att de flesta människor bara brydde sig inte. Men efter jag provade kolla på mobilen blev det tydligt att det fungerar inte för de som använder appen.

Hoppas att omröstningar kommer till mobil-användare snart också, då får vi verkligen se vad alla tycker!

Några saker att veta: tills vidare, omröstningar är automatiskt öppna för 24 timmar och får ha bara 2 alternativ. Att rösta lägger ingenting till din egen flöd och ingen kan veta att du röstade, eller vilket alternativ du valde. Så just nu är det ganska enkelt, men vi får se hur det utvecklas.

Jag måste undra varför Twitter bestämde att införa denna efter Facebook har tyst avvecklat sin ”Questions” funktion, förmodlingen på grund av att ingen avände det. Men kanske kommer det att funka bättre i den Twitter miljön. Håll utkik!

Tills nästa gång…

Helen


Personal & Chef är Nordens största konferens, mässa och mötesplats för alla som leder och utvecklar personal. Den pågår just nu på Kistamässan och för andra året i rad är vi på Salgado med och utser årets digitala ledare.  Tillsammans med mässarrangören Easyfairs har vi i år även med KnowIt i juryn.

Priset delas ut till den ledare som på ett utmärkande sätt kan den egna verksamheten OCH dess behov av digital utveckling för att förbättra säkerheten, nå kunderna, hitta nya produkter och ge medarbetarna bästa möjliga arbetsmöjligheter och förutsättningar att kommunicera och interagera.

Årets vinnare: Charlotta Friborg UNT

digital-ledare-2016

Daniel Erkstam Salgado, Carin Strindmark Knowit, pristagaren Charlotta Friborg UNT och Jennie Heidenfors Easyfairs efter prisutdelningen ägt rum inför stor publik på Personal & Chef-mässan den 24/2.

Av de många nomineringar som har kommit in så har vi valt en värdig vinnare i form av Charlotta Friborg på Mediehuset UNT. Så här säger vi i juryn om motiveringen till varför Charlotta är en så värdig vinnare av detta pris:

Charlotta Friborg tillträdde som VD, chefredaktör och ansvarig utgivare på Mediehuset UNT för drygt ett år sedan. Som högste chef för en dagstidning med starkt lokalt varumärke och lång tradition har Charlotta visat att hon både besitter den kunskap, förståelse och förmåga som krävs att ta UNT vidare i den digitaliseringsprocess som pågått de senaste åren. Charlotta gör detta genom att tydligt visa riktningen för organisationen och föregå med gott exempel i sin egen närvaro i och nyfikenhet på alla de sociala digitala kanalerna.

Charlotta fick motta priset idag på mässan och vi vill passa på att gratulera så mycket till utmärkelsen. UNT har under Charlotta Friborgs ledning fortfarande en tuff utmaning framför sig. Men UNT har de bästa förutsättningarna att klara av den stora omställning som Mediehuset befinner sig i genom att behålla sin starka position på sin hemmaplan i mediabruset och genom att behålla sin nyfikenhet på nya digitala kanaler.

Digitala ledare växer inte på träd

Senast i söndags rapporterade DI att 8 åtta av tio styrelsemedlemmar i bolagsstyrelser saknar digital kompetens. Vikten av att de ledande på företaget både har förståelse för digitaliseringen men även deltar aktivt i den själv genom att exempelvis för sin egen del ha ett tydligt digitalt fotavtryck är något som inte kan överskattas.

Brian Solis (bl.a. skapare av modellen ”Conversation prism” som jag ofta använder i utbildning och föreläsningar) var i Stockholm i våras och föreläste på ett företagsevent åt Telia där han pratade mycket om vikten av att ledarna på företag har koll på hur den digitala Darwinismen påverkar ens egna verksamhet. Med digital Darwinism menas den omvälvande snabba utveckling som digitaliseringen påverkar branch efter branch. Tidningshusen har känt av detta länge men det är väldigt många fler brancher som har valet att anpassa sig eller gå under. Air Bnb utmanar hela hotellindustrin, Uber utmanar taxibranchen, vem behöver låna pengar för att starta ett företag när Kickstarter och crowdfunding finns? osv. I Brian Solis föreläsning tog han upp ett exempel där en amerikansk undersökning hade visat att 88% av cheferna på företag säger att de genomgår digital transformation idag. 12% visste varför.

I eftermiddag föreläser jag på mässan under rubriken ”Uppkopplad & Social chef”. Där tänkte jag under en kortare dragning på 30 min gå igenom varför det är så viktigt att chefen i organisationen går före och fungerar som det lok en ledare skall fungera som även inom digitaliseringens område. Inte som det ankare som tyvärr många chefer fungerar som idag. Skulle du vilja att jag kom och föreläste på samma tema men i en mer utförlig version på ett par timmar så säg bara till. 😉

/ Daniel Erkstam, föreläsare och utbildare samt jurymedlem för priset ”Årets digitala ledare 2016”

 


Kommer ni ihåg snacket om att Facebook skulle lansera en ogilla-knapp? De avfärdade snabbt ryktet men avslöjade då att de jobbade på att utöka möjligheten att gilla. Med start idag rullar Facebook Reactions ut globalt.

Precis som vanligt blir inte tjänsten tillgänglig för alla användare över en natt utan fler och fler kommer att få tillgång till Facebook-reactions under de kommande veckorna. Från att bara haft alternativet att gilla så kommer man nu även kunna klicka Love, Haha, Wow, Sad och Angry. Samtliga symboliserade av varsin emoji.

salgado-reactions

För att få upp valen så måste du på desktop hålla över den klassiska tummen för fler valmöjligheter. Motsvarande i mobilen blir att hålla in like-knappen för fler alternativ.

För annonsörer kommer Reactions ha mindre betydelse. Oavsett vilken Reaction-knapp man väljer så räknas interaktionen som positiv respons. Oavsett om användare reagerar med ”Love” eller ”Angry” som påverkar det ditt marknadsförda inlägg precis som en tumme upp har gjort tidigare. I statistikverktyget kan man heller inte skilja på reactions men enligt Facebook kommer den statistiken att delges framöver.

Du kommer initialt inte kunna använda reactions på kommentarer, utan bara på inlägg. Givetvis kommer du fortfarande att ha möjligheten att gilla en kommentar. Det kommer inte heller gå att skapa egna reactions, utan du får helt enkelt hålla till godo med de sex stycken som Facebook erbjuder.

Vad tycker du om detta?


Facebook är en viktig marknadsföringskanal där företag har möjlighet att bygga en stark relation till sin målgrupp och befintliga kunder. Första steget när man ska ge sig ut på Facebook är att skapa en sida, men vi möter allt jämt företag som har en grupp i stället för en sida. Vad är det egentligen som skiljer de båda åt?

Grupper används i störst utsträckning som ett sätt för människor att diskutera gemensamma intressen. Det kan till exempel vara grupper som ”köper/säljes i Uppsala” (för personer som vill köpa eller sälja något i Uppsalaområdet), ”Vi som älskar vegetariskt!” (grupp där medlemmar delar vegetarisk recept och artiklar runt ämnet) eller en grupp för en skolklass eller en viss arbetsgrupp.

Grupp exempel

Sidor är till för att företag, organisationer och varumärken ska kommunicera med de personer som ”gillat” dem. Sidans information och inlägg är offentliga och allmänt tillgängliga för alla på Facebook.

Sida exempel

Kort och gott är en grupp mer personlig och privat medan en sida mer professionell och offentlig.

GRUPP VS. SIDA

– Alla kan gilla en sida och få deras uppdateringar, det finns ingen gräns för hur många som kan gilla en sida. I grupper finns det fler sekretessinställningar som kräver att du bjuds in i gruppen.

– I grupper är det standard att du få en notifikation om en annan medlem har skrivit något i gruppen, detta gäller inte för sidor. Det kan förefalla var en positiv egenskap, men skapar lätt irritation och det kan upplevas som att ni som företag tränger sig på.

– En sida kan du se även om du skulle vara offline, alltså inte inloggad på Facebook. Du kan också googla fram en sida. En grupp kan vara svår att hitta om du inte aktivt vet om att den finns och söker på den.

– En sida administrerar du som själva företaget, organisationen eller varumärket. Du skriver alltså inlägg, gillar och kommenterar som företag. I en grupp är det du som privatperson som gör detta.

– Gruppmedlemmar kan delta i chattar (dock endast om ni är under 5000 medlemmar), ladda upp bilder i delade album, skriva i delade dokument och bjuda in medlemmar till gruppevenemang.

– Page Insights ger dig statistik över hur din sida växer och hur mycket interaktion dina inlägg får. Statistik finns inte för grupper.

– Som sida kan du annonsera på Facebook och skapa sponsrade inlägg för att öka interaktion eller få fler ”gilla” till din sida, detta finns inte för grupper.

– Som sida får du en ”gilla”-knapp som du kan implementera på din hemsida eller blogg.

– Du får en snyggare länk som ”sida”, en enklare URL.

SLUTSATS

Som företag, organisation eller varumärke bör du skapa en Facebook-sida. Alla kan gilla dig, du syns för personer som är offline och på google, du får tillgång till statistik, lättare att hantera och tydligare koppling till ditt företag då företaget i sig skriver inlägg.

Har du dock en särskild grupp av utvalda personer i ditt företag (V.I.P medlemmar, särskild grupp av månadsgivare eller liknande), då kanske en grupp är något att fundera på, utöver den officiella Facebook-sidan.

Har du funderat på att skapa en Facebook-sida för ditt företag? Hör av dig!


Instagram har lyckats väl med att hypea lanseringen av marknadsföring i kanalen på den svenska marknaden. Salgados digitala strateg Joakim Malmberg analyserar annoseringsformatets potential efter två veckor.

För två veckor sedan var det så Sveriges tur att få annonsering i Instagramflödet. Företagen är nyfikna och användarna skeptiska. I en kanal som har varit fri från annonsering så faller det sig naturligt att användarna blir allt från småirriterade till fly förbannade, men frågan är hur snabbt vi vänjer oss?

Det här bör du veta!

Du har större chans att lyckas på Instagram om du i första hand marknadsför inlägg som är varumärkesstärkande och smälter in väl med det befintliga flödet i kanalen.

Annonserna tillåter filmer om 30 sekunder, i stället för 15 sekunder, och du kan göra ett inlägg som består av fler bilder som användarna kan bläddra emellan.

Precis som på Facebook får dina bilder bara bestå av 20% text.

I annonsformaten får du en cta-knapp där du kan skicka trafik in till din sajt för att läsa mer eller dylikt.

Annonser eller inte, så är snygga bilder A och O på Instagram.

I och med att annonseringen går genom Facebooks verktyg så har du i stort samma möjligheter till segmentering som på Facebook.

Dina annonserade inlägg blir dark posts. Det vill säga att de inte syns under din profil som ditt organiska innehåll.

Precis som Instagram själva har varit tydliga med på förhand, så fungerar content marketing bättre än att ge sig på säljande budskap eller informativa bilder. Första veckan präglades av stor irritation i kommentarsfälten men också en hel del gilla-markering. Traditionella reklambanners väckte som väntat mer irritation medan välgörenhet och djurskydd fick ett bättre mottagande.

Instagram-marknadsföring FordInstagram-reklam Ford

ford.kommentarerford.kommentarer2

Som ni kan se så blev det negativa toner bland kommentarerna men gav ändå en hel del gilla. Notera även att Ford har utnyttjat modellen där man kan bläddra mellan flera bilder i en och samma inlägg genom att swipea åt sidan. Någonting som är nytt på Instagram och som bara är ett format i annonseringen.

Och så mer lyckade exempel. Förmodligen både tack vare budskapen, där folk har överseende för att ämne berör, men också för att det är bättre content marketing.

  djurskyddet.insta stoppatjuvjakten.insta

En mer positiv tongång bland kommentarerna och ett starkt utfall i fråga om gillamarkeringar WWF:s exempel.

Vi på salgado testsköt ett inlägg som vi marknadsförde för 500 kronor och jag måste säga att jag blev positivt överraskad över antalet visningar. Syftet med annonseringen var i stort att testa marknadsföringen på Instagram, även om det hela sköts genom Facebooks verktyg som vi redan känner till väl. Vi gjorde en bild som väcker igenkäning och försökte inte sälja någonting genom copyn. Så här såg inlägget och responsen ut.

skarmdump1 skarmdump2

Responsen är uppdelad på män och sedan kvinnor. Som ni kan se så blev det övervägande negativa kommentaren och även någon som genomskådade vårt syfte med att samla in data. Trots detta kan man konstatera en hel del gilla och en bra räckvidd på en lite budget. För 500 SEK visades inlägget drygt 18 000 gånger och med en ctr (click through rate) på 3,64%. Se statistiken nedan.

skarmdump3

Vår rekommendation till våra kunder ha varit att avvakta den hårda konkurrensen som har varit rådande i början och vänta till den värsta irritationen över annonser i en kanal som tidigare har varit helt reklamfri. Vi kan dock inte nog understryka vikten av att tänka identitet snarare än information. Det gäller samtliga sociala medier men särskilt på Instagram där tålamodet med reklam är lågt. Med rätt innehåll, som är varumärkesbyggande snarare än säljande, så är det helt klart en spännande plats för marknadsföring framöver.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller anmäl dig till vår kurs HÄR! om du vill lära dig mer om Instagram.

/Salgado, genom Joakim Malmberg


Since I skipped over last week’s Friday update in favour of sharing some Facebook news, I haven’t yet shared an exciting announcement from Salgado HQ: I won’t be disappearing after my 12 weeks are up!

I had heard from pretty early on in my praktik that Salgado was keen to employ me, but it was a case of figuring out whether it was possible and what the details of what my job would be. Now, happily, the figuring out has been done! Once my praktik ends I’ll be staying on in a part-time position, working with content creation and data analysis.

I’ve been really enjoying my time here and the projects I’ve been working on (and getting to know the fantastic team!), so it’s exciting to know that I’ll be sticking around.

To get myself acclimatised to working with analytics, which is a little outside of my previous experience, I’ve been working with some statistical reports this week. I enjoy digging into data just as much as coming up with creative ideas, so I’m really looking forward to getting to grips with this new area of work.

In other news, last Thursday my talk about working with social media in my previous job finally rolled around, and it went quite well – other than some prolonged technical problems about halfway through that caused a bit of embarrassment! It seems like I might be repeating the performance for MedieTorsdag next week, so fingers crossed things go a bit more smoothly then.

Last week I also celebrated my first year in Sweden – a great excuse to get everyone from the Salgado office down the pub on a Tuesday night! It feels like perfect timing to be marking that milestone just as I’m starting to build my Swedish career.

That’s all for this week – until next time!

Helen

 


Vi på Salgado jobbar varje dag med kreativitet. Vi hittar nya sätt för våra kunder att kommunicera med sin målgrupp. Men idag fick Erika och Helen en riktig tankeställare kring vad kreativitet är och hur vi är kreativa.

Teo Härén är expert på kreativitet och idag på Vakna Uppsala fick han oss att verkligen ifrågasätta vårt egna kreativa tänkande. Som exempel, kan du svara på frågan: Vad är den mest kreativa idén du haft i ditt liv? Och hur gör du när du är kreativ?

The creative process

Det vi lärde oss idag är att den kreativa processen kan se mycket olika ut för olika personer. Det som fungerar för en person är förödande för en annan. Och kreativitet handlar inte bara om att skapa vackra saker, utan att lösa de problem som uppstår i våra liv. Problemlösning, och därför kreativitet, är en stor del i alla branscher även de som man inte förknippar med det.  

I vårt arbete ser vi vissa företag och organisationer i vissa branscher som alltid får negativa kommentarer i sina sociala kanaler. De får bara höra ris, men aldrig ros. Efter idag har vi insett att detta inte behöver vara dåligt. De som är mest skeptiska och negativa är de som är din bästa resurs när det kommer till att hitta kreativa lösningar på problem.

Tänk dig att du har en idé om något, stort som smått. Du tycker själv att den är briljant och du vill berätta om den för alla i din närhet. Du bör då först gå till den mest skeptiska person du känner, den som alltid säger ”det där kommer aldrig fungera”. De svagheter den personen pekar ut blir det du måste lösa med nya kreativa idéer och det hjälper dig stärka din idé ännu mer.  

Efter denna tankeställare kommer vi hela tiden sträva efter att få med olika perspektiv på våra idéer och inte alltid bara stryka medhårs. Ställ dig själv frågan hur du kan utveckla din kreativitet och vem skeptikern är i ditt liv! 

/ Erika och Helen 


The world of social media marketing never stops changing, but you can count on Salgado to bring you all the breaking news from the front line. Read on for a quick bulletin on the latest changes in Facebook advertising!

More control over Reach and Frequency campaigns

Reach and Frequency campaigns are a particular kind of Facebook ad campaign which enable you to specify how far your ads reach (i.e. number of impressions) and how frequently they are seen.

Reach and Frequency campaigns were recently upgraded so that advertisers have more control – for example, you can now specify what time of day your ads will be seen. Additional updates mean that you can fix mistakes more easily and plan longer-lasting campaigns. All good things!

Advertising on Instagram is in full swing

We’ve been monitoring the roll-out of Facebook’s marketing tools to Instagram closely ever since it was announced (see previous posts). Since Facebook owns Instagram, all the options you can use in planning and executing Facebook ads are also available there – like carefully targeted audiences and tracking conversion rates.

Examples of Instagram advertising content

We’re keeping a close eye on the results early adopters are experiencing. So far it’s been a mixed bag, with some brands getting fairly extreme reactions from users who aren’t thrilled about the introduction of paid content, while others have managed to blend into the Instagram feed and achieved good levels of engagement. We’re running our own tests as well – so watch this space for more news!

New objective – brand awareness

In addition to existing advertising objectives such as post engagement, video views, and page likes, Facebook is introducing the option to create sponsored content which has the objective of brand awareness. Similar to the Reach and Frequency model, it’s about optimising your campaign to get your brand in front of as many people as possible. Facebook’s reasoning is that currently, some businesses are using page post engagement or video objectives in order to try reach the biggest audience possible – but what those objectives are actually optimised for is getting people to take action, while the brand awareness objective will sinply focus on making sure plenty of people see your content.

New format – generate leads

In an exciting development this quarter will also see a new type of advert on Facebook, specifically designed to help you generate leads. Getting information from people usually requires them to fill in a form – and the time and effort this takes can act as an obstacle. But with Lead Ads the process of sharing information will be hugely simplified. Some data can be automatically populated by using the information the user has already provided to Facebook – their email address, for example. Businesses can design their own forms, with open-ended or multiple choice questions, and the whole process takes place ”natively” in Facebook, so the user doesn’t get the jarring experience of switching between apps.

Facebook Lead Ads

There are a number of ways this new function could be used, such as encouraging people to sign up to newsletters, access a special offer or RSVP to an event. Why not have a think about how your business could benefit from generating new leads?

New feature – 360° video

Last but not least: 360 degree video functionality has come to Facebook, a fun feature which enables you to experience video from any direction or angle, as if you are there experiencing it yourself! Creating 360 degree videos requires special equipment and the ability to post them to Facebook is currently limited to a small number of users – but you can get a taste of how it works from watching this video.

That’s all for now

To find out more about how Salgado can help your business get the most out of Facebook, get in touch!


Google Street View har funnits i nio år men har utvecklats hela tiden. Först var det storstäder som lades in på Google Maps och vartefter så har allt fler och fler platser och även landsvägar täckts in så du kan besöka platser virituellt och få en uppfattning om hur gatorna ser ut och vad som finns där. Jag har själv använt Google Street View inför resor utomlands för att få en uppfattning om den närmaste omgivningen på den plats jag tänkt besöka och kring det hotell där vi ska bo.

För några år sedan råkade jag vara på Kolmårdens djurpark när även den täcktes in av Google. Där får ju ingen bil åka runt så det var en kille som trampade runt på en Google Cykel med kärra bakom där ett elverk surrade för att driva elektriciteten som behövdes till kamerautrustningen.

På senare år har möjligheten kommit för företag att få komma med på Google Street View. Sedan drygt ett år har du kunnat besöka Hotel von Kraemer på Street View och ta en titt i restaurangen, ett hotellrum och ett konferensrum mm.

En sådan fotografering görs av någon som är licensierad att få lägga till saker till Google Streetview. Och i Uppsala finns Truls Busch-Christensen som kan hjälpa er med sådant om det skulle vara intressant.

För några veckor sedan lät vi Truls fotografera vårt eget kontor så numera kan ni även ta en titt hur det ser ut där vi jobbar om dagarna. Välkommen in här om du vill titta runt hos oss:

Min kollega Peter Söderman upptäckte nyligen att man även som privatperson har möjlighet att ta panoramabilder på vilken plats som helst och lägga in dessa så de blir åtkomliga för vem som helst på den plats där du tagit dem. Det är Google själva som i sin app Google Street View har med möjligheten att skapa egna panorama-vyer som du kan lägga in exempelvis från där du bor eller för företagets räkning. Det är ett bra sätt att ge dina kunder en möjlighet att få se hur det ser ut i butiken, på restaurangen, utställningen osv.

Så här fin vy tog Peter i förra veckan då han besökte vår kund Gimo Herrgård utanför Uppsala:

Gimo Herrgård panoramabild

 

Här hittar du appen för Iphone/Ipad.

Och här finns motsvarande app för Android. 


Kommande events