Vi lever idag delar av våra liv digitalt. Olika stora delar beroende på jobb och intresse, så klart. Hur som helst ger en digital närvaro din omvärld en bild av vem du är. Att medvetet arbeta med att förmedla bilden av dig kan vara väl värt att fundera över. Hur tydlig är du? Har du kontroll över ditt digitala jag?

Många är vi idag som finns registrerade på åtminstone ett par olika plattformar som exempelvis Facebook och LinkedIn. Och kanske har du även en hemadress på nätet, en blogg eller en sida som samlar ditt digitala jag.

Något som är känt för många är att bland annat arbetsgivare och rekryterare använder sig av söktjänster på nätet för att addera information som finns om oss som ett komplement till de vanliga ansökningshandlingarna. Så oavsett hur aktiv du är på nätet, som privatperson eller i ditt arbete, så tycker jag att du ska fundera över hur du kan ta plats och arbeta med just ditt personliga varumärke.

Du är ett pussel

Det handlar inte om att vara någon annan än den du är, utan precis raka motsatsen – att vara den du är och att ditt ”analoga jag” korrelerar med den bild omgivningen får av dig genom din digitala närvaro. Genom din närvaro och de sammanhang du väljer att finnas representerad i skapar du en bild av dig själv. Genom det du skriver, det du säger och det du förmedlar i stilla och rörlig bild läggs ett pussel. Bit för bit.

Ta kontroll och bli tydlig

Genom medvetna val i din digitala närvaro blir du tydlig för omgivningen. Och med ett tydligt personligt varumärke och en aktiv närvaro på, för dig rätt, platser så har du större chans att möta människor som är intresserade av samma frågor som du. Du kan utöka din vänskapskrets och kanske hitta potentiella kunder med ett behov och frågor som just du kan hjälpa till att tillgodose och lösa. Ser du möjligheterna?

Att synas på rätt ställe, vid rätt tillfälle, är väl investerad tid och kommer betalas tillbaka mångfalt om du bjuder på dig själv och är äkta i din närvaro.

Flamingos Partying
”Flamingos Partying”, Attribution Some rights reserved by szeke

Det blir bäst när vi är oss själva

Det här med äkthet är viktigt. Digital närvaro blir som bäst när vi är oss själva rakt igenom. Frågor, områden, tjänster och produkter får genomslag när det är riktigt bra. Och riktigt bra blir oftast det som kommer från hjärtat!

Förstå mig rätt, du behöver inte vara privat för att bli intressant. Du behöver inte vara och visa hela ditt komplexa jag på nätet. Delar kan du välja, och är ibland bäst, att utelämna helt. Gränserna för vad som är för privat och inte är individuella och något som var och är en måste fundera över.

Men min erfarenhet säger att om du koncentrerar din närvaro kring det du brinner för, då blir det helt enkelt äkta och okonstlat. Du bjuder automatiskt dina lyssnare, läsare och omgivning på kvalitet. Vi kan känna när något är äkta, inte sant? Det du brinner för ger dig också mycket energi – energi som kan vara viktig för ett långsiktigt arbete.

Fy så skrytsamt

Ibland kan jag ana missunnsamhet och kanske lite avund riktad mot de som lyckats bra med sin digitala närvaro. Att det rentav skulle kunna uppfattas som en aning fult att medvetet jobba med sitt personliga varumärke. Jag ser det inte alls så utan tycker att alla parter tjänar på tydlig kommunikation. Avsändare såväl som mottagare, både i privatlivet och i arbetslivet. När vi står för de vi är, vad vi tror på, vad vi tycker är viktigt och vart vi vill komma, då kommer vi enklare framåt och utvecklas mer.Det är inget fel i att skaffa sig inflytande och att sträva efter att nå ut till fler – så länge man gör något bra av det, tänker jag.

10 punkter som hjälper dig att ta kontroll över ditt digitala jag

 

  • Var finns jag representerad idag på nätet?
  • Vad pratar jag om?
  • Vilket budskap sänder jag ut via de bilder och filmer jag publicerar?
  • Vilka är mina läsare och vad säger de om mig/ min tjänst/ min produkt/ etc.?
  • Vilka är mina hjärtefrågor?
  • Vad konsumerar jag via nätet och ligger fokus rätt här?
  • Kan jag bli aktiv på någon för mig viktig plats där jag inte finns idag?
  • Vad kan jag dela med mig av?
  • Var går min gräns, vad är önskvärt att dela och vad är inte acceptabelt för mig?
  • Kan jag dra nytta av min digitala närvaro på ett personligt plan och eller i mitt arbete, och i så fall hur?

 

 Vill du prata mer om personliga varumärken? Kontakta mig gärna på maja[a]salgado.se. Ha det gott! /Maja

 

 


mingelbild från utställningen

Mingelbild från utställningen på Januariminglet

 

I torsdags besökte jag Medieinstitutets Januarimingel. Vi på Salgado har under hösten deltagit i undervisningen av eleverna som läser första året på utbildningen Webbkommunikatörer med inriktning sociala medier på Medieinstitutet. Och det vara väldigt inspirerande att se resultatet av deras terminsprojekt som de arbetat med under hela hösten.

Jag hann tyvärr inte se allt och prata med alla men här är några exempel som jag vill lyfta fram:

  • Inspireus.se, (It’s about inspiring ourselves and others”)
    En inspirationssajt för tjejer av tjejer. Det är ett tre tjejer som bor i Åre och håller på med extremsporter som vill inspirera andra med glimtar ur deras äventyr och även uppmuntrar andra att dela med sig av sina bilder och videos. Eleverna Emma Adamsson och Sofia Karlström har gjort WordPress-sajten åt äventyrarna. Ett bra initiativ och snyggt gjort. Här kan du läsa ett välskrivet blogginlägg som förklarar tanken bakom sajten. Bra initiativ! Och snygg design!
  • Min matlåda – Recept på nätet som passar för matlådor
    En receptsajt som nichar in sig på bra och god mat för matlådor. En kreativ och rolig detalj som jag gillade var att de delar upp recepten efter olika personas. Och för att ta reda på vilken persona man själv är så finns ett test man kan göra. Jag blev  ”Internationella Bella” vilket tydligen var creddigt. 😉 Eleverna Katarina Borgedahl, Nina Wånggren, Simon Alestig och Emelie Nordborg ligger bakom denna sajt. Kul och kreativt!
  • Stockholm Brunch Din brunchguide i Stockholm
    Eleverna Mimmi Rydstrand och Mikaela Stenberg har gjort en guide som hjälper er att hitta ställen i Stockholm som serverar brunch. De bloggar och delar med sig av recept för de som vill göra sin egen brunch. Och har kartlagt och kategoriserat de ställen som serverar brunch på helgerna. Hade jag bott i Stockholm hade jag använt denna sajt flitigt. Snyggt och kreativt! SEO kommer att vara nyckeln till framgången med denna sajt. 

Jag såg fler intressanta projekt och fina sajter. Men det här var bara tre exempel som jag ville lyfta för att visa vilken kreativitet och talang de här eleverna har. I måndags började de på sin första praktikperiod och alla elever har fått praktiplatser. Och jag känner mig väldigt säker på att de här eleverna inte kommer att ha problem att få jobb när de är färdiga med sin utbildning. Hoppas även jag får chansen att hålla i fler kurser åt dem i deras fortsatta utbildning för det har varit väldigt roligt och inspirerande att ha med dem att göra.

Här kan ni se 83 fina bilder från torsdagens Januarimingel.

 

Bra jobbat och lycka till framöver! / Daniel Erkstam


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Vi har bestämt oss för att anta utmaningen från Fredrik Wass som för tredje året i rad kör bloggutmaningen #blogg100. Att delta innebär att vi ska skriva minst en bloggpost varje dag i 100 dagar. Idag kickar det hela igång och vi har anmält oss. Bloggandet kommer att göras av oss på Salgado tillsammans så det blir lite blandat innehåll eftersom vi har olika kompetensområden. Det kommer även säkert bli så att några bloggar oftare än andra. Vi gör som vi brukar och undertecknar blogginläggen med respektive skribents namn.

Varför Blogg 100?

Varför gör vi då detta undrar ni? Dels tycker vi det är ett fantastiskt bra initiativ som vi gärna vill vara med och supporta. Men det är även så att vi dels får en sporre att bli lite mer frekventa att skriva om sådant vi brinner för och arbetar med till vardags. Så klart är det även bra för vår egen marknadsföring att ta lite mer plats på nätet istället för att bara hjälpa andra med  synlighet, framtoning, innehåll och marknadsföring i digitala kanaler.

Är det inte lite 2007 att blogga?

Nej, bloggande är en del av sociala medier och fortfarande en viktig sådan. Jag brukar fortfarande försöka få företag att inse att företagsbloggen borde vara plattformen för en organisations sociala närvaro. Dels för att där ta möjligheten att breda ut texten lite mer än vad som är lämpligt i andra kanaler som exempelvis Facebook och i synnerhet Twitter för att nämna två. Även om man som litet företag med mycket få besökare på webbplatsen därmed även bloggar för en mkt liten läsarskara i början så är det ändå viktigt och bra att blogga. Allt det som skrivs finns ju kvar och varje gång man skriver något som någon annan tycker är bra och värt att länka till så får man ytterligare en ingång till er webbplats och blogg. Rom byggdes inte på en dag. Och det gör inte heller en stark digital närvaro.

Vad ska Salgado blogga om?

Jag kommer att skriva om saker jag fångar upp i mina sociala flöden som jag tycker är intressanta att berätta vidare om. Jag kommer även att köra en hel vecka då jag gör ett ordentligt experiment i lifelogging då jag ska under fem arbetsdagar ska försöka vara så transparent som det bara går i form av bilder, video, geodata osv. Jag var med i #blogg100 för två år sedan i några veckor med min egna privata blogg. Men jag kroknade efter några veckor. Det var däremot väldigt nyttigt att göra det och jag märkte att det var bra hjärngympa att hela tiden vara tvungen att komma på något nytt meningsfullt att skriva om. Det ska bli skönt att denna gång inte behöva skriva varje dag.

Vår VD Charlotte Da Silva gissar jag också kommer att skriva om trender och reflektioner kring dessa.

Vi har ju en text-virituos i form av en journalist (Joakim Malmberg) som inte kommer att ha problem att hitta på saker att skriva om och dela med sig av.

Marielle Nordahl är vår senaste stjärna och hon har ju redan presenterat sig här. Samtidigt som hon nu kommer att jobba som timanställd hos oss framöver så fortsätter hennes studier på Medieinstitutet på utbildningen till Webbkommunikatör. Förutom att plugga så är hon även uttagen att vara ”Art Director” i reklamtävlingen 48h 20-23 mars och ska dessutom jobba som timanställd Community Manager i ett annat projekt. Så det kommer nog att finnas ämnen att blogga om. Bara det finns tid över. Och ja, ni förstår att vi fått tag på en riktigt stjärna. 😉

Vilka av de återstående på firman som vill vara med och blogga är ännu inte sagt. Det ska vi planera upp på måndag. Så ”stay tuned” så ska ni få veta mer.

/ Daniel Erkstam

 


SEMINARIET ÄR FULLBOKAT. Vi kommer hålla fler seminarier framöver och kommer skicka ut information om det här på bloggen. Så fick du inte plats den här gången har du chans igen längre fram. Håll utkik! 

I samarbete med Forefront bjuder vi på Salgado in till ett kostnadsfritt frukostseminarie. Du får konkreta tips på hur du med en relativt liten budget skapar affärer på den digitala marknaden. Vi pratar om Facebooks nya tidslinje för företag, om möjligheter för företag på LinkedIn och erbjuder dig en analys för hur just ditt företag kan marknadsföras på internet. Läs mer nedan och ladda ner pdf med all information.

När?

Kl 07.30 – 11.00 den 11 maj

Var?

Samaritergränd 3B i Uppsala Viktigt! Intresset var så stort för vårt seminarie så vi var tvungna att byta lokal. Observera byte av lokal till  Radisson stationshus 4!

Anmälan?

Görs senast den 8 maj till yes[a]salgado.se. Seminariet är kostnadsfritt.

Hur kan ditt företag marknadsföras på internet?

Ida Lundén från Forefront demonstrerar hur just ditt företag kan marknadsföras på internet. Vill du ha DITT företag analyserat inför seminariet? Maila då ida.lunden[a]forefront.eu innan den 2 maj.

Hur skapar du engagemang på Facebook?

Charlotte Da Silva från Salgado inspirerar dig och berättar om vad Facebooks nya tidslinje för företag innebär för ditt företag. Hur kan man  skapa engagemang på en plattform som har blivit en del av våra liv?

Hur når ditt företag andra företag på LinkedIn?

Maja kommer visa på vilka möjligheter det finns för företag på LinkedIn. Hur når ditt företag andra företag via det populära affärsnätverket?

 


Ametistgrotta

Jag har som juryns ordförande ikväll delat ut priserna till de tre bästa webbplatserna inom Mötesbranschen. Det är företaget Informus som instiftat priset Årets Ametist som delats ut varje år  sedan 2007 delat ut pris till den webbplats som är bäst enligt drygt 30-40 mätpunkter. Juryns sammansättning har varit olika varje år. För två år sedan var jag adjungerad tillgänglighetsgranskare. Förra året var jag med som jurymedlem och i år avancerade jag till ordförande. De övriga i juryn var mycket erfarna folk från branschen med olika expertisområden. De mätpunkter som jag var särskilt ansvarig för var webbtillgängliget, SEO och sociala medier.

Det har varit ett rätt så omfattande arbete som först gick ut på att välja ut en rad finalister och utifrån dessa sedan ta fram de tre bästa. Och priserna som delades ut ikväll var följande:

1:a pris Djurönäset 

 

Skärmdump av Djurönasets webbplats

2:a pris Rönneberga

 

Skärmdump av Rönneberga konferens webbplats

3:e pris Görvälns slott

Skärmdump av Görvalnsslotts webbplats

Det som jag tyckte var trevligt i slutresultatet var att två av tre webbplatser bland vinnarna var gjorda i WordPress. Vinnarna skiljer sig en del i karaktär. Men de har alltså inte bara en tekniskt sett bra lösning då det var en lång rad faktorer som mättes. Exempelvis möjlighet att skaffa sig en bra bild av läget och kapaciteten redan på webbplatsen. Och flera kriterier hade att göra med hur funktionell sidorna var från en konferensbokares synvinkel. En bra sak som alla deltagande bidrag får är att samtliga kommer att få ta del av de betyg juryn gett dem för samtliga mätpunkter. Så det kan ju bli ett bra protokoll för att se vilken förbättringspotential som finns i det framtida utvecklingsarbetet.

Det jag har sett som nu granskat en viss bransch webbplatser i tre år i rad är att det tätnat i fältet. Det är inte lika stor klasskillnad från sista- till förstaplatsen. Men det som nu är spretigt och en stor utmaning för många är hur de kan ta steget vidare och möta sina kunder i andra kanaler än via sin egen webbplats. Där har en del kommit väldigt långt med mycket dialog via kanaler som Facebook, Tripadvisor, Youtube, Pinterest osv. Vet inte om jag är med i juryn nästa år. Men det skulle vara intressant att se om även det fältet tätnar framöver.

Stort grattis till vinnarna!

Mvh Trött men nöjd juryordförande,

Daniel

 

 

 


 

This week, as I continue to prepare for my talk on social media for non-profits, I thought I’d use my blog post to share a couple of recent stories on that topic.

In my homeland, it made the headlines when a Facebook post by the Royal National Institute of Blind People was rejected as an advert by Facebook. The charity was launching a new video campaign drawing attention to a lack of support for people who are beginning to lose their sight. You can watch the video here.

The initial response from Facebook was that the advert contravened its guidelines on using language that is ”profane, vulgar, threatening or generates high negative feedback”. In an email, a member of the Facebook ads team explained that information should be presented ”in a neutral or positive way” – which wasn’t deemed to fit with the emotive, hard-hitting tone of the RNIB video.

The decision was overturned the next day, with a spokesperson clarifying that ”the language used in the copy and video are compliant” with Facebook’s requirements. But the story raises big questions – and not just for non-profits. It’s about what fundamentally belongs on Facebook and how much control Facebook should have over the approach its paying customers choose to take. Quality control is one thing, but it’s disconcerting to know that an organisation could be prevented from sharing its message on the basis of the content not being ”positive” enough or because Facebook doesn’t think that users will respond well, before the advertiser has the chance to find out.

The story also highlights a disconnect between Facebook’s general approach and its rules for advertisers. It seems odd that an ad for a blindness charity would be rejected for not being positive enough just two weeks after the announcement that a new feature is being introduced to enable users to express more complex emotions than ”like”.

What do you think? Is Facebook entitled to try and keep the news feed sunny and positive – or do its advertising customers have the right to try a different way of engaging users?

Also on the topic of non-profits on Facebook, I wanted to share a little research I did recently into the gender breakdown of audiences for charities in Sweden, the UK and the US. A Salgado client had mentioned that their audience on Facebook skewed disproportionately female, with a female:male ratio of 88% to 12%. They wanted to know how unusual this was compared to other organisations, both those working in the same field and for other causes.

While a normal Facebook user can’t access demographic information like audience breakdowns for a page, anyone can use Facebook’s advertising tools – which enables you to select quite specific target groups based on people’s interests. Using these insights I looked into a wide range of non-profits, trying to find patterns across causes and markets.

You can see the results from 15 different searches below (in each case the male share of the audience is in blue and the female share in orange).

Salgado kommunikation

The tendency for non-profit audiences to be female-leaning holds sway across all sectors, to varying degrees. I’ve left out the names of the charities from the above, but you’ll notice one in particular where the ”male” slice looks tiny. In fact, it’s only 4%. Perhaps surprisingly, this data doesn’t refer to an organisation that on women’s issues per se – it’s from the US charity DonorsChoose, a crowdfunding platform to help teachers in public schools get resources for their classroom.

In all my searching, I only found one charity which skewed (slightly) male: the Firefighters Charity in the UK. Its beneficiaries are almost all men, but despite that, the gender split on Facebook was fairly even: 56% men to 44% women.

I don’t have any sweeping conclusions to draw from this exercise, and it would be wrong to try and do so based on such a small data sample. But it’s a useful reminder to think about those bigger demographic factors when you’re planning a social content strategy. What would you want your pie chart to look like – and why?

That’s all from me for now – so until next time…

Helen


Since I skipped over last week’s Friday update in favour of sharing some Facebook news, I haven’t yet shared an exciting announcement from Salgado HQ: I won’t be disappearing after my 12 weeks are up!

I had heard from pretty early on in my praktik that Salgado was keen to employ me, but it was a case of figuring out whether it was possible and what the details of what my job would be. Now, happily, the figuring out has been done! Once my praktik ends I’ll be staying on in a part-time position, working with content creation and data analysis.

I’ve been really enjoying my time here and the projects I’ve been working on (and getting to know the fantastic team!), so it’s exciting to know that I’ll be sticking around.

To get myself acclimatised to working with analytics, which is a little outside of my previous experience, I’ve been working with some statistical reports this week. I enjoy digging into data just as much as coming up with creative ideas, so I’m really looking forward to getting to grips with this new area of work.

In other news, last Thursday my talk about working with social media in my previous job finally rolled around, and it went quite well – other than some prolonged technical problems about halfway through that caused a bit of embarrassment! It seems like I might be repeating the performance for MedieTorsdag next week, so fingers crossed things go a bit more smoothly then.

Last week I also celebrated my first year in Sweden – a great excuse to get everyone from the Salgado office down the pub on a Tuesday night! It feels like perfect timing to be marking that milestone just as I’m starting to build my Swedish career.

That’s all for this week – until next time!

Helen

 


Having been at Salgado for a while now I’ve had the chance to contribute to a number of different projects for a range of clients with the aid of my trusty laptop. But on Monday afternoon I embarked on a completely different kind of challenge.

Along with Erika, I was tasked with transforming some of Uppsala’s most recognisable statues and landmarks – all in aid of promoting Uppsala Fashion Weekend, which kicks off tonight!

Our mission started at upscale fashion boutique Rådhuset, where we pondered over what kind of clothes and accessories would best suit our models. Luckily, the team at Rådhuset were on board with our plan and with a little help from an enthusiastic sales assistant we were soon walking out with 24,000kr of merchandise.

This is what 24 000kr of clothes, bags, hats and shoes looks like.

This is what 24 000kr of clothes, bags, hats and shoes looks like.

We had a hit list of key figures who we were certain needed a makeover, but decided to take a detour whenever we spotted another possible target. It turns out there are a lot of statues in Uppsala and by the end of the afternoon we had achieved 10 mini-photoshoots.

Despite our best efforts we couldn’t reach higher than Gunnar Wennerberg’s feet, but he still got a little taste of Fashion Weekend.

Despite our best efforts we couldn’t reach higher than Gunnar Wennerberg’s feet, but he still got a little taste of Fashion Weekend.

Working with such inflexible models posed its own challenges. There was lots of climbing involved, and occasionally balancing precariously from a height – I jumped onto and off of one particular wall more times than I could count. Add in the fact that we were lugging heavy bags all over the city and it ended up being pretty exhausting – although still one of the more fun ways I’ve spent an afternoon in the name of work.

To see the results you’ll need to check out Uppsala City on Instagram where they’ve been releasing one picture per day to get the word out about Uppsala Fashion Weekend. This shot of the statue outside universitetshuset is one of my favourites – not least because I know how much trouble it was to get all those bags in among the flowers!

There’s always something new going on here at Salgado – so who knows what could else be in store next week as I head towards the halfway point of my praktik?

Until next time…

Helen


This week has been a little different to normal as I’ve mostly been focusing on a single project: preparing a presentation on social media for non-profits. As you might know from my previous posts, I used to work at a UK charity called Refuge and had responsibility for their social media presence. On the 8th October I’ll be giving a talk here at Salgado about how the charity built up an engaged online community of 25,000 over three years. More details about the event will be coming soon, so keep your eyes peeled!

As I’ve started thinking about what to say, it’s led to a lot of reflection about my approach and strategies, why we had the success that we did, and where we could have done better. It’s something that I never really got to dwell on for too long at the time – with a whole host of other areas of work to handle, if you had asked me a year ago how we got to that audience of 25,000, I would have needed a minute to come up with anything more insightful than “well, I’m… quite good at my job?”

Luckily, after this period of self-analysis, I think I have something more interesting than that to say! I’m still working on the fine details but I’m feeling pretty confident that I’ll be ready by the time I have to get up in front of an audience.

Meanwhile, I’ve been testing the waters by putting myself in front of two different audiences this week.

On Wednesday I joined Daniel to help deliver a class for students on a Webbkommunikatör course at Medieinstitutet. The morning session was about social media for different kinds of organisations (B2C, B2B, public sector, non-profit sector), and the differences and similarities. I was invited along to drop in any nuggets of wisdom I might have.

Speaking to an audience of people who want to learn from you might be somehow even more nerve-wracking than speaking to peers – perhaps because we can all remember what it was like to sit and listen to a useless teacher! However, I hope I managed to give them some useful insight and tell them something they didn’t already know. In any case it was interesting to sit in and listen to the discussions in the group and the students’ questions.

In another venture outside of my comfort zone, earlier this afternoon I joined Daniel and Jocke for the first time on their weekly Periscope livecast, Salgado-TV. Unfortunately it seems like there were some technical problems so it’s possible no one heard what we were saying… but it looks like I might start to join the conversation more regularly, so tune in with us next Friday at 15.30 for the next episode! The link is always shared on Salgado’s Facebook and Twitter – don’t miss it.

Until next time,

Helen


Instagram har lyckats väl med att hypea lanseringen av marknadsföring i kanalen på den svenska marknaden. Salgados digitala strateg Joakim Malmberg analyserar annoseringsformatets potential efter två veckor.

För två veckor sedan var det så Sveriges tur att få annonsering i Instagramflödet. Företagen är nyfikna och användarna skeptiska. I en kanal som har varit fri från annonsering så faller det sig naturligt att användarna blir allt från småirriterade till fly förbannade, men frågan är hur snabbt vi vänjer oss?

Det här bör du veta!

Du har större chans att lyckas på Instagram om du i första hand marknadsför inlägg som är varumärkesstärkande och smälter in väl med det befintliga flödet i kanalen.

Annonserna tillåter filmer om 30 sekunder, i stället för 15 sekunder, och du kan göra ett inlägg som består av fler bilder som användarna kan bläddra emellan.

Precis som på Facebook får dina bilder bara bestå av 20% text.

I annonsformaten får du en cta-knapp där du kan skicka trafik in till din sajt för att läsa mer eller dylikt.

Annonser eller inte, så är snygga bilder A och O på Instagram.

I och med att annonseringen går genom Facebooks verktyg så har du i stort samma möjligheter till segmentering som på Facebook.

Dina annonserade inlägg blir dark posts. Det vill säga att de inte syns under din profil som ditt organiska innehåll.

Precis som Instagram själva har varit tydliga med på förhand, så fungerar content marketing bättre än att ge sig på säljande budskap eller informativa bilder. Första veckan präglades av stor irritation i kommentarsfälten men också en hel del gilla-markering. Traditionella reklambanners väckte som väntat mer irritation medan välgörenhet och djurskydd fick ett bättre mottagande.

Instagram-marknadsföring FordInstagram-reklam Ford

ford.kommentarerford.kommentarer2

Som ni kan se så blev det negativa toner bland kommentarerna men gav ändå en hel del gilla. Notera även att Ford har utnyttjat modellen där man kan bläddra mellan flera bilder i en och samma inlägg genom att swipea åt sidan. Någonting som är nytt på Instagram och som bara är ett format i annonseringen.

Och så mer lyckade exempel. Förmodligen både tack vare budskapen, där folk har överseende för att ämne berör, men också för att det är bättre content marketing.

  djurskyddet.insta stoppatjuvjakten.insta

En mer positiv tongång bland kommentarerna och ett starkt utfall i fråga om gillamarkeringar WWF:s exempel.

Vi på salgado testsköt ett inlägg som vi marknadsförde för 500 kronor och jag måste säga att jag blev positivt överraskad över antalet visningar. Syftet med annonseringen var i stort att testa marknadsföringen på Instagram, även om det hela sköts genom Facebooks verktyg som vi redan känner till väl. Vi gjorde en bild som väcker igenkäning och försökte inte sälja någonting genom copyn. Så här såg inlägget och responsen ut.

skarmdump1 skarmdump2

Responsen är uppdelad på män och sedan kvinnor. Som ni kan se så blev det övervägande negativa kommentaren och även någon som genomskådade vårt syfte med att samla in data. Trots detta kan man konstatera en hel del gilla och en bra räckvidd på en lite budget. För 500 SEK visades inlägget drygt 18 000 gånger och med en ctr (click through rate) på 3,64%. Se statistiken nedan.

skarmdump3

Vår rekommendation till våra kunder ha varit att avvakta den hårda konkurrensen som har varit rådande i början och vänta till den värsta irritationen över annonser i en kanal som tidigare har varit helt reklamfri. Vi kan dock inte nog understryka vikten av att tänka identitet snarare än information. Det gäller samtliga sociala medier men särskilt på Instagram där tålamodet med reklam är lågt. Med rätt innehåll, som är varumärkesbyggande snarare än säljande, så är det helt klart en spännande plats för marknadsföring framöver.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller anmäl dig till vår kurs HÄR! om du vill lära dig mer om Instagram.

/Salgado, genom Joakim Malmberg


The world of social media marketing never stops changing, but you can count on Salgado to bring you all the breaking news from the front line. Read on for a quick bulletin on the latest changes in Facebook advertising!

More control over Reach and Frequency campaigns

Reach and Frequency campaigns are a particular kind of Facebook ad campaign which enable you to specify how far your ads reach (i.e. number of impressions) and how frequently they are seen.

Reach and Frequency campaigns were recently upgraded so that advertisers have more control – for example, you can now specify what time of day your ads will be seen. Additional updates mean that you can fix mistakes more easily and plan longer-lasting campaigns. All good things!

Advertising on Instagram is in full swing

We’ve been monitoring the roll-out of Facebook’s marketing tools to Instagram closely ever since it was announced (see previous posts). Since Facebook owns Instagram, all the options you can use in planning and executing Facebook ads are also available there – like carefully targeted audiences and tracking conversion rates.

Examples of Instagram advertising content

We’re keeping a close eye on the results early adopters are experiencing. So far it’s been a mixed bag, with some brands getting fairly extreme reactions from users who aren’t thrilled about the introduction of paid content, while others have managed to blend into the Instagram feed and achieved good levels of engagement. We’re running our own tests as well – so watch this space for more news!

New objective – brand awareness

In addition to existing advertising objectives such as post engagement, video views, and page likes, Facebook is introducing the option to create sponsored content which has the objective of brand awareness. Similar to the Reach and Frequency model, it’s about optimising your campaign to get your brand in front of as many people as possible. Facebook’s reasoning is that currently, some businesses are using page post engagement or video objectives in order to try reach the biggest audience possible – but what those objectives are actually optimised for is getting people to take action, while the brand awareness objective will sinply focus on making sure plenty of people see your content.

New format – generate leads

In an exciting development this quarter will also see a new type of advert on Facebook, specifically designed to help you generate leads. Getting information from people usually requires them to fill in a form – and the time and effort this takes can act as an obstacle. But with Lead Ads the process of sharing information will be hugely simplified. Some data can be automatically populated by using the information the user has already provided to Facebook – their email address, for example. Businesses can design their own forms, with open-ended or multiple choice questions, and the whole process takes place ”natively” in Facebook, so the user doesn’t get the jarring experience of switching between apps.

Facebook Lead Ads

There are a number of ways this new function could be used, such as encouraging people to sign up to newsletters, access a special offer or RSVP to an event. Why not have a think about how your business could benefit from generating new leads?

New feature – 360° video

Last but not least: 360 degree video functionality has come to Facebook, a fun feature which enables you to experience video from any direction or angle, as if you are there experiencing it yourself! Creating 360 degree videos requires special equipment and the ability to post them to Facebook is currently limited to a small number of users – but you can get a taste of how it works from watching this video.

That’s all for now

To find out more about how Salgado can help your business get the most out of Facebook, get in touch!


Snart kommer jag till slutet av min praktik och det känns som det är dags att refleketera lite grann. Det är lätt att glömma att en av mina mål från början var att förbättra min språkkunskap! I praktiken har jag faktiskt pratade engelska nästan hela tiden och mitt självförtroende när det gäller svenska har bara minskat.

Men samtidigt att vara i en miljö där folk som har svenska som modersmål pratar mycket har onekligen hjälpt. Under de tio månader jag bodde i Sverige innan jag började hos Salgado var det ganska ovanligt att jag var med i ett samtal med mer än ett par svenskar. Jag var faktiskt ganska van vid att blockera ut svenska när samtal hände omkring mig – en dålig vana från sju år av resor med min svensk sambo, när jag kunde bara några grundläggande fraser.

I början var det otroligt svårt att delta under lunchrasten och andra sociala situationer. Jag fortfarande känner mig jättetyst och har det svårt att hoppa in och tillägga till mina åsikter. Men jag vet att min förståelse har ökat under de sista tio veckor, även om jag har inte alltid märkt det. Och varje vecka försöker jag prova ett nytt ord eller utmana mig i något sett.

Jag förklarar ganska ofta för kollegor och andra att jag skriver bättre än jag talar, så idag tyckte jag att det var dags att bevisa det. Jag tänker inte kontrollera texten med någon annan innan jag publicerar det och jag ser fram emot att få massor av rättelser!

Men nu vill jag byta ämnet till något lite mer relevant för Salgados område. I morse märkte jag att möjligheten att skapa omröstningar plotsligt fanns på Twitter. Jag kunde inte motstå prova det bara för att se vad den allmänna åsikten var.

Polls on Twitter

Som du väl ser, än så länge 100 procent tycker det är trevligt. Men jag märkte snabbt att mycket fler folk hade sett det än svarat. Jag antog att de flesta människor bara brydde sig inte. Men efter jag provade kolla på mobilen blev det tydligt att det fungerar inte för de som använder appen.

Hoppas att omröstningar kommer till mobil-användare snart också, då får vi verkligen se vad alla tycker!

Några saker att veta: tills vidare, omröstningar är automatiskt öppna för 24 timmar och får ha bara 2 alternativ. Att rösta lägger ingenting till din egen flöd och ingen kan veta att du röstade, eller vilket alternativ du valde. Så just nu är det ganska enkelt, men vi får se hur det utvecklas.

Jag måste undra varför Twitter bestämde att införa denna efter Facebook har tyst avvecklat sin ”Questions” funktion, förmodlingen på grund av att ingen avände det. Men kanske kommer det att funka bättre i den Twitter miljön. Håll utkik!

Tills nästa gång…

Helen


Google Street View har funnits i nio år men har utvecklats hela tiden. Först var det storstäder som lades in på Google Maps och vartefter så har allt fler och fler platser och även landsvägar täckts in så du kan besöka platser virituellt och få en uppfattning om hur gatorna ser ut och vad som finns där. Jag har själv använt Google Street View inför resor utomlands för att få en uppfattning om den närmaste omgivningen på den plats jag tänkt besöka och kring det hotell där vi ska bo.

För några år sedan råkade jag vara på Kolmårdens djurpark när även den täcktes in av Google. Där får ju ingen bil åka runt så det var en kille som trampade runt på en Google Cykel med kärra bakom där ett elverk surrade för att driva elektriciteten som behövdes till kamerautrustningen.

På senare år har möjligheten kommit för företag att få komma med på Google Street View. Sedan drygt ett år har du kunnat besöka Hotel von Kraemer på Street View och ta en titt i restaurangen, ett hotellrum och ett konferensrum mm.

En sådan fotografering görs av någon som är licensierad att få lägga till saker till Google Streetview. Och i Uppsala finns Truls Busch-Christensen som kan hjälpa er med sådant om det skulle vara intressant.

För några veckor sedan lät vi Truls fotografera vårt eget kontor så numera kan ni även ta en titt hur det ser ut där vi jobbar om dagarna. Välkommen in här om du vill titta runt hos oss:

Min kollega Peter Söderman upptäckte nyligen att man även som privatperson har möjlighet att ta panoramabilder på vilken plats som helst och lägga in dessa så de blir åtkomliga för vem som helst på den plats där du tagit dem. Det är Google själva som i sin app Google Street View har med möjligheten att skapa egna panorama-vyer som du kan lägga in exempelvis från där du bor eller för företagets räkning. Det är ett bra sätt att ge dina kunder en möjlighet att få se hur det ser ut i butiken, på restaurangen, utställningen osv.

Så här fin vy tog Peter i förra veckan då han besökte vår kund Gimo Herrgård utanför Uppsala:

Gimo Herrgård panoramabild

 

Här hittar du appen för Iphone/Ipad.

Och här finns motsvarande app för Android. 


Salgadorekryterar:s Snapchat-profil

Vi söker en Campaign Manager och gick ut med vår rekryteringskampanj via Snapchat i torsdags och fredags. Om du missade vår Snapchat-story så kan du se en sparad version här:

Och så kan du läsa en sammanfattning av vem vi söker här:

Du är statistiskt lagd och har god analytisk förmåga. Du är affärsmässig och är proaktiv i ditt arbetssätt. Om du är glad och trevlig så skadar det inte heller. Du har goda kunskaper i Facebooks-annonseringsverktyg och Google Analytics och med gedigen erfarenhet av marknadsföringskampanjer i sociala medier.

Ansökningar behandlas löpande, senast 4 mars.

Du måste ha:

  • Goda kunskaper i Facebooks-annonseringsverktyg
  • Erfarenhet av marknadsföringskampanjer i sociala medier
  • Goda kunskaper i Google Analytics

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av målspårning
  • certifikat för Google Adwords
  • Goda kunskaper i Google Display Network
  • erfarenhet av Instagram-annonsering

Skicka din ansökan till rekrytering@salgado.se och ange ”Campaign Manager” i ämnesraden.


Evelina

Hej, Evelina Jörhov här. Salgados nya praktikant som kommer att vara här i 10 veckor. Jag studerar till Webbkommunikatör – sociala medier på Medieinstitutet och är nu på min sista praktik innan det i april är dags att säga adjö till skolbänken och ge sig ut i det så kallade arbetslivet.

Mitt stora intresse, och anledningen till varför jag valde den utbildning jag gjorde, är att engagera människor i människorättsfrågor. Dessa komplexa, svåra, men så viktiga frågor måste kunna nå människor på kreativa och spännande sätt som gör de lätta att förstå. För att bli riktigt duktig på sociala medier i alla kanaler vände jag mig därför till Salgado och här kommer jag få arbeta med kampanjer och alla de kreativa processer som ingår i arbetet på en digital byrå. Mina tidigare praktiker har jag gjort på Läkare Utan Gränser, contentbyrån OTW samt ett antal tidningar.

Annars är jag en skåning som lämnade de billiga falaflarna i Malmö för att söka kommunikatörslyckan i Stockholm för 1,5 år sedan. Här bor jag nu med sambo och två fluffiga kaniner. Lever för att lära, älskar att läsa böcker och är aktivist hos Diakonia.

Hoppas vi ses eller hörs!


Kommande events