Omdömen på Facebooksida – Så fungerar det

4 mars, 2014

Möjligheten att ge ett omdöme till ett företag har funnit ett bra tag på Facebook. Men det är först på senare tid som dessa omdömen har lyfts upp och visas tydligare på företags sidor.

Här nedan kan nu se hur omdömen visas på vår kund Fyrishovs Facebooksida:

skärmdump av Fyrishovs Facebooksida som visar vart omdömen syns
I kolumnen nere till höger kan du se några omdömen och vem som har gett dem. Den som administrerar Facebooksidan kan varken se mer eller mindre av dessa än de som besöker Facebooksidan. Hur många omdömen som går att se när man klickar på ”Visa alla” är långt ifrån alla. Fyrishov har fått sammanlagt 606 omdömen och av dessa syns endast de 28 senaste. En annan kund till oss hade drygt 100 omdömen och där kunde man se 21 omdömen.

Endast publika omdömen och kommentarer syns

Exakt hur urvalet sker av vilka som ska visas har jag inte lyckats hitta någon information om. Facebook själva säger att man kan se alla omdömen och kommentarer som de som postat valt att publicera publikt. När det gäller nya gillare på en Facebooksida vet jag att man som administratör bara kan se de 50-100 senaste. Men en del av de få utvalda omdömen som visas kan vara över ett år gamla.

Den som skriver omdömet bestämmer alltså vem eller vilka som kan se vem som postar omdömet kommentaren personen eventuellt väljer att skriva tillsammans med omdömet. Men samtliga omdömen räknas in i totalen och visas i de staplar där man kan se hur många omdömen det aktuella företaget har fått (se nedan)

skärmdump på omdömen

Default-inställning när någon skriver ett omdöme är att det blir publikt. Men det går att ändra så att omdömet och kommentaren endast syns för ens vänner eller tom bara endast för den som skriver omdömet och kommentaren till omdömet.

Nersidan

Teoretiskt sett skulle alltså ett företag kunna få väldigt mycket dåliga betyg och att en massa negativa kommentarer skrivs i samband med att det dåliga omdömet utdelas. Men utan att företaget själv kan se vem som tycker illa om dem och varför. Det är ju den dåliga sidan av detta och något som man som företag eller organisationer kanske tycker är läskigt med omdömen.

Uppsidan

Men det fina med omdömen är att det ju blir en relativt rättvis bild av vad folk faktiskt tycker om företaget i fråga. Och i det moderna interaktionssamhället skulle jag ändå argumentera att även omdömen som inte är på topp får ligga kvar. Har man som företag ett dåligt omdömet är det anledningarna till det dåliga omdömet man ska jobba med och inte fokusera enbart på det faktum att det syns ett halvdåligt eller dåligt omdöme på Facebooksidan. Lyckas man som Fyrishov få 4 av 5 på totalt 606 omdömen (som ovan) är ju det en bra kvalitétsstämpel på att det är ett företag som de allra flesta tycker har en bra verksamhet.

Kan man ta bort visning av omdömen på Facebooksidan?

Det enda sättet det idag går att ta bort visningen av omdömet på Facebooksidan är att ändra kategorin från ”Företag och organisationer” och istället använda sig av ”Varumärken och produkter”. Men det är verkligen inget jag rekommenderar eftersom Facebook är väldigt angelägna om att sidor är kategoriserade för vad de faktiskt är.

Just när det gäller hantering av negativa omdömen och kritik så publicerades nyligen en intervju med mig i Postens kundtidning ”Du & Co” på sidan 21.

/ Daniel Erkstam

Detta var inlägg 4 i #blogg100

Skrivet av
Salgado

Kommande events