Nu blir Instagram mer företagsvänligt

3 juni, 2016

Instagram har nu officiellt gått ut med att de kommer släppa nya verktyg för företagskonton på Instagram, rättare sagt ”Instagram Business Tools”. Enligt Instagram själva ska verktyget göra plattformen ännu mer betydelsefull och kraftull för annonsörer. Instagram kommer att införa nya företagsprofiler, nya möjligheter att läsa av statistik och även nya versioner av promoted posts.

De menar på att det länge har funnits en önskan för företag att kunna göra mer i kanalen än att bara dela foton och ett behov av fler sätt att nå ut till alla de som interagerar med företag idag.

Instagram for business

En av nyheterna för företag som har presenteras hittills är att alla befintliga företagskonton kan konvertera till de nya företagskontoprofilerna, så att företagen kan ta del av de nya attributen som tagits fram. Genom att göra detta blir det lättare för potentiella kunder att komma i kontakt med företag. Kunder kommer kunna ta kontakt direkt via telefonsamtal, textmeddelande eller via email. Dessutom har kartor implementeras, så kunderna smidigt kan få fram vägbeskrivningen till de fysiska adresserna.

Likt Facebook Insight ska Instagram Insight hjälpa företag att få mer information om sina följares demografi och beteende, vilket idag har varit nästintill omöjligt att läsa av på kanalen. Parametrar och information som företag kommer kunna ta del av är snarlika det som idag går att läsa av på Facebook. Exempelvis kommer företag kunna se geografiskt varifrån följarna interagerar, deras ålder och kön, samt vilken tid på dygnet följarna tenderar att interagera med innehållet. Genom att utnyttja all ny information menar Instagram att företag nu kommer kunna skapa ännu mer relevant innehåll för sina följare.

En annan bra grej som kommer att introduceras är att företag har möjlighet att boosta vilket inlägg som helst. Det vill säga att göra vilket inlägg de vill till en annons och låta människor interagera med inlägget genom att komplettera med en lämplig CTA-knapp. Precis som med Facebookannonsering kommer du också kunna segmentera din målgrupp och välja tidsperiod för dina annonser.

Genom de här nya verktygen och uppdatering av algoritmerna i Instagrams flöde så följer Instagram helt klart Facebooks fotsteg. Men det finns också en negativ aspekt för marknadsförare: nu när Instagram kommer att veta vilka konton som är ett företag och vilka som är privatpersoner kan de börja minska den organiska räckvidden som företagskonton får för att tvinga dem att annonsera och betala. Precis som Facebook har gjort under de senaste åren.

Instagram Business Tools lanserar ut till användarna i USA, Australien och Nya Zeeland de nästkommande månaderna och ska vara tillgängligt för alla inom årets slut. Vad tycker du om dessa nyheter, tumme upp eller ner?

Källa: Petapixel 
Skrivet av
Salgado

Kommande events