Mer räckvidd genom mer reaktioner

20 mars, 2017

För ett år sedan lanserade Facebook sin reaktionsknappar för att erbjuda fler alternativ som respons på innehåll än bara tummar upp.

Då, vid lansering, var det sagt att de olika reaktionerna inte värderades olika. Men det var då…

 download (1)

Många av er känner säkert till att med interaktion ger mer synlighet, som ger ännu mer interaktioner och så vidare. Att få folk att reagera och interagera är med andra ord av största vikt. Nu avslöjar Facebook att de har börjat värdera andra reaktioner högre än en vanlig gillamarkering.

”Over the past year we’ve found that if people leave a Reaction on a post, it is an even stronger signal that they’d want to see that type of post than if they left a Like on the post. So we are updating News Feed to weigh reactions a little more than Likes when taking into account how relevant the story is to each person.”

Med andra ord värderar Facebook er inlägg som mer relevanta om ni kan få era följare att reagera med Haha, Wow, Arg, Ledsen eller Kärlek. Det är enligt Facebooks statistik ett tydligare tecken på att du vill se mer av innehållsskaparen eller liknande typ av innehåll. 

Hur gör man då detta? Det är inte helt enkelt. En variant är ju att be om en viss typ av reaktion. Man kan också be om svart på en enkel fråga, exempelvis ”Hur känner ni kring vädret idag?”. En populär variant är att lyfta in reaktionerna i en bild och låta användarna få välja/rösta mellan olika alternativ som har tilldelats varsin reaktion. Bara att testa sig fram för vad som engagerar just dina följare.

Skrivet av
Joakim Malmberg

Kommande events