LinkedIn – Från digital visitkortssamling till riktigt värdefullt nätverk

I går eftermiddag föreläste jag om LinkedIn för en skara på ca 50 inbjudna. Det var PR-byrån Vesir och Senior & Young som bjöd in mig och jag kan erkänna att det var första gången någonsin som jag pratat enbart om LinkedIn. Och det var kul för då var jag tvungen att verkligen gå igenom allt material jag samlat på mig om LinkedIn den senaste tiden. Och även tänka igenom hur jag ser på tjänsten. För då jag var ny på LinkedIn (hösten 2007) hade jag väldigt svårt att begripa vad LinkedIn ska vara bra för. Jag hade så småningom nytta av det när jag kunde koppla upp mig till bra kontakter jag fått via jobbet och som jag då kunde ta med mig även när jag slutade hos en arbetsgivare. Men det brände liksom aldrig till där. Det hände inte så mycket mer. Jag samlade på mig digitala visitkort och stashade undan dem på mitt konto. Men visste inte riktigt vad jag skulle ha dem till. Lite som min plåtburk jag samlat visitkort i under snart 10 år:

LinkedIn bjöd i början inte in till konversation. Eftersom det är ett formellt forum så fick jag lite vibbarna av att det är som ett fikarum på jobbet där det är förbjudet att prata om något annat än jobb. Lätt småtrist…

Men sedan har dess har LinkedIn utvecklats tekniskt. Och mitt intresse för nätverket och det utbyte jag får av det har ökat mycket senaste halvåret. Och det beror främst på följande tre faktorer:

1. Det är inte längre bara folk du har mailadressen till eller har jobbat ihop med som du kan lägga till. Viktigt för LinkedIns utveckling och överlevnad att även ha möjligheten att lägga till folk du skulle vilja ha i ditt affärsnätverk utan att de redan finns där. Sedan menar jag inte att man ska okynnesadda folk som inte har en aning om vem du är. Fortfarande är ju en föresättning att den du frågar även ser en nytta av att ha dig i sitt affärsnätverk.

2. Jag älskar mobilappen. När jag för en tid sedan tittade in på Ipad-appen för LinkedIn var det en stor aha-upplevelse för mig. Jag swipade mig fram sida efter sida och läste artiklar som folk delat, kollade vilka som bytt jobb, vilka som hittat nya kontakter. Trodde aldrig att jag skulle kunna förlora mig i Linkedin men det gjorde jag.

3. 500+. När jag närmade mig 400 kontakter bestämde jag mig för att aktivt jobba för att få över 500 kontakter. Det är verkligen inget självändamål att ha många kontakter. Men det blev ett konkret mål för att bli mer aktiv att lägga till folk jag fick kontakt med. Och varför just 500? Jo för om du har 10.000 kontakter eller 501 så står det 500+ på din profil. Och en sak som jag upptäckt efter att passerade 500 är att jag får förfrågningar nästan varje dag nu om att folk vill länka upp sig med mig. Och det är sådana som jag känner. Jag gissar att jag bl.a. blivit mer synlig för andra som jag har många gemensamma kontakter med som ”People you may know” längst ner i högerspalten. Det har helt enkelt blivit lite mer fart på nätverket nu.

Och för att bygga vidare på en träffande sak jag lärt mig om Twitter och Facebook så kanske man kan säga så här om de tre olika kanalerna för nätverkande:

  • På Facebook får du veta sånt du inte ville veta från folk du känner.
  • På Twitter får du veta sånt du ville veta av folk du inte känner.
  • På LinkedIn får du veta sånt du ville veta av folk du känner.

Och vill du ta del av min dragning igår em så satte jag upp en improviserad Bambusning då det visade sig att en av arrangörerna lovat en som inte kunde komma att jag skulle sända live. Så i detta delade dokument hittar du min livesändning (från dålig vinkel men med ok ljud), min presentation och mina anteckningar.

/Daniel