Fyra element för att uppnå viral spridning

7 oktober, 2013

Det är inte de tekniska elementen som avgör om vi lyckas go viral eller inte. Den har vi hört förut. Eller?

Och jag skriver under på den. Naturligtvis måste tekniken finnas där och harmonisera med kampanjen men de avgörande elementen för en lyckad kampanj kan man dela in i fyra stycken.

schematisk bild över de fyra element som krävs för viral spridning

1. Tajming

Ta reda på när din målgrupp är som mest aktiv. Exempelvis på Facebook kan du se i statistiken för din sida när på dygnet och vilka dagar dina gillare är inloggade.

Vikten av teknik: Pretty low.

2. Sökord

Se till att tagga din kampanj med rätt sökord. Det kan vara hashtags på en bild på Instagram, hashtags på en tweet eller en eller flera tags på ett Youtubeklipp. Med en smart keywordstrategi når du rätt in i målgruppen och möjliggör att bli hittad.

Exempel: Jimmy Kemmels ”Twerk” får 9 miljoner visningar på en vecka.

”We didn’t send it to any TV stations, we didn’t tweet it, we just put it on Youtube and let the magic happened.”

Så hur kunde den då go viral like crazy?

  1. Det var ett fantastisk bra klipp.
  2. Klippet taggades med ”twerk”
  3. Sökkurvan för ”twerk” talar för sig själv.

sökkurvan på Google trends för ordet twerk

Vikten av teknik: Pretty low.

3. Innehåll

Ett mediokert innehåll får sällan spridning. Så satsa på innehållet. Det behöver beröra på något plan. Det kan man uppnå med humor, glädje, kärlek, passion för att nämna några. Det spelar egentligen ingen större roll vilket du använder så länge du använder något.

Exempel

Organisationen Playing for change använder glädje, passion och kärlek som grundstenar och lyckas beröra tusentals runt om i världen med sina fantastiska youtubeklipp.

Vikten av teknik: Pretty low.

4. TUR!

Vikten av teknik: Obefintlig.

Skrivet av
Salgado

Kommande events