Facebooks kamp mot Snapchat fortsätter med Facebook Stories

 

Igår gick Facebook ut med nyheten att de lanserar “Facebook Stories”. Precis som Instagram Stories är det en direkt rip-off av Snapchats Stories-funktion: Man laddar upp bilder och filmklipp med roliga filters som bara ligger uppe i 24 timmar för att sedan försvinna.

Vår första reaktion går mot upprördhet: Facebook som skamlöst kopierar sin konkurrent och inte ens försöker skilja den nya produkten från Snapchat Stories. Det heter till och med samma sak.

Men Facebook försvarar sig precis som de gjorde när de lanserade Instagram Stories: de konstaterar att det här formatet kommer bli universiellt. Bara för att Snapchat uppfann det betyder det inte att alla andra inte får göra något liknande. Facebook uppfann ju själva tidslinjen-konceptet. Twitter uppfann hashtags och att tagga personer med @. Men det var inga konstigheter att använda alla de tre funktionerna när Instagram skapades.

Det finns också argumentet att Facebook bara ger sina användare vad de vill ha. Stories har varit väldigt populärt på Snapchat. Instagram Stories har, ett halvår efter lansering, 150 miljoner dagliga användare. Om det finns så många som vill kommunicera på det här sättet, varför skulle inte Facebook som världens största sociala nätverk också erbjuda det?

Det som vi tycker är tråkigt är att Facebook använder precis samma strategi och verktyg för båda sina stora kanaler. När Instagram Stories släpptes så sa de: “Instagram har alltid varit ett ställe för att dela ögonblicken du vill komma ihåg. Nu kan du dela dina höjdpunkter och allt därimellan också.” Det vill säga att Facebook inte vill behålla Instagrams starka identitet som ett plattform för fint, snyggt, filterat innehåll. De vill att allt skulle finnas där.

Och nu vill de även att allt ska finnas på Facebook. Så vad blir egentligen poängen att ha båda Facebook och Instagram?

Historien bakom formatet stories väcker också större frågor om industrins klimat och hur nya uppstartade plattformer ens kan konkurrera med “jätten” Facebook. Snapchat tackade nej när Facebook ville köpa plattformen för $3 miljarder och Facebooks respons har varit att sno de unika funktionerna som Snapchat erbjuder. Men å andra sidan så lyckades Twitter köpa Vine bara för att sedan lägga ned den.

En sista tanke. Facebook Stories har egentligen redan funnits ett tag i Messenger-appen. Redan i oktober 2016 kom möjligheten att lägga upp bilder och video på “My Day”. Responsen verkar har varit ojämn. Några av oss på kontoret har knappt sett en enda Facebookvän använda funktionen någon gång. Skillnaden nu är att Stories ska finnas högst upp i Facebookflödet, precis som de gör på Instagram. Det kommer säkert uppmuntra flera att använda dem. Det verkar inte finnas officiella siffror om Messenger Day, men om relativt få har använt Stories-funktionen där, kan man fråga sig om det verkligen är sant att Facebook bara följer strömmen av vad användarna vill ha?