E-commerce: Summering av två fantastiska dagar

Vi har delat ut pris i året Social shopping, haft full drag i vår uppskattade monter och Charlotte Da Silva drog en rekordpublik när hon föreläste igår. Här har ni vår sammanfattning av årets E-commerce.

Fullt drag i vår uppskattade retro-monter

 

Tisdag och onsdag denna vecka har vi varit på Kistamässan och ställt ut. Trots att Webbdagarna valde att ordna sin stora konferens exakt samma två dagar var det ändå bra med folk ute i Kista. Vi upprepade vår uppskattade Retro-monter som många stannade till och ville veta mer om. I år hade vi uppgraderat vår TV till en ännu finare och istället för Selfie-båset vi körde förra året så hade vi nu en Internet Geek History quiz. Det var fullt drag i montern hela tiden och som tur var hade vi bra bemanning hela tiden.

monter

Retro/vintage stil rakt igenom

Salgado delar ut pris i Årets social shopping

Vi delade ut pris i årets social shopping. Här är pristagaren Apprl som representerades av medgrundaren Gustav Gisseldal, Caroline Svärd mässchef E-commerce, samt Daniel Erkstam, Salgados representant.

Vi delade ut pris i årets social shopping. Här är pristagaren Apprl som representerades av medgrundaren Gustav Gisseldal, Caroline Svärd mässchef E-commerce, samt Daniel Erkstam, Salgados representant.

När vi i juryn tittade på kandidater till detta pris har vi både tittat på enskilda aktörers initiativ och smarta lösningar för att koppla på det sociala i shoppingen. Men vi har även tittat på leverantörer av smarta lösningar. Och av de sistnämnda så är det särskilt en som sticker ut från mängden och som verkar ha kommit långt i detta fortfarande lite outforskade område.

Den första pristagaren blev det spännande startup-bolaget Apprl. De har utvecklat en tjänst som gör det möjligt för e-handlare att sälja sina varor direkt på de bloggar och platser där folk blir inspirerade.

Här kan ni läsa en intervju med Apprl:s VD och här kan ni läsa press releasen om priset.

Charlotte Da Silva drog storpublik med sin föreläsning

Fullsatt och festligt. Ca 180 personer uppskattade mässarrangören publiken till.

Fullsatt och festligt. Ca 180 personer uppskattade mässarrangören publiken till.

Charlotte berättade om vårt mycket lyckade case som vi gjort tillsammans med Riksbyggen i Uppsala. Det var ett mycket stort intresse och helt fullsatt. Det var många som ville höra om ett exempel på där sociala medier ger konkret försäljning.