Digitala fotavtrycket – ditt viktigaste SEO-arbete

digitalt-fotavtryck

Idag föreläste jag för min sjätte klass i rad på Medieinstitutets utbildning Webbkommunikatörer Sociala medier. Dagens tema var sökmotoroptimering (SEO) och vi pratade mycket om en organisations (eller privatpersons) digitala fotavtryck. SEO handlar ofta om optimering av hur synlig en organisations hemsida ska vara för några få enskilda viktiga sökfraser.

Av allt som söks via Google är det en förhållande vis rätt liten mängd sökningar som står för en stor del av totala antalet sökningar som görs löpande. Eftersom mängden information på internet inte ökar konstant utan exponensiellt så innebär det att det blir allt svårare och tuffare att synas bland de 10 första träffarna på Google för de vanligaste sökningarna.

Att ligga på plats 11 eller högre är meningslöst eftersom det är väldigt sällan som någon klickar sig vidare till sidan två i Googles sökresultat. Handen på hjärtat så är det kanske bara när vi ego-googlar, dvs söker på vårt eget namn som vi är tillräckligt nyfikna på vad som finns bortom de 10 första träffarna. I övrigt är det större risk/chans att man specificerar sin googling mer/bättre än går till sidan två i sökresultatet om vi inte är nöjda med vad plats 1 – 10 ger i sökresultatet då vi är på jakt efter något. ”Peter Griffin” uttryckte det så här pricksäkert på Twitter angående detta redan för fem år sedan:

15% av alla googlingar har inte gjorts förr

Enligt detta blogginlägg från Google i våras så är det hela 15% av alla googlingar som görs som är nya. Så om utmaningen att synas i Googles sökresultat är stor när det gäller den lilla andel sökuttryck som hör till det som googlas mest. Så finns fortfarande en stor möjlighet att dyka upp högt i sökresultatet för sökuttryck som ännu inte ens är googlade en enda gång. Men den optimeringen går bara ut på en enda sak: Att hela tiden, tålmodigt och outtröttligt fylla på med nytt innehåll i form av text, bild och videos. Dvs det som kan sammanfattas med din organisations digitala fotavtryck.

Radera aldrig innehåll

Ibland har vi träffat på kunder som systematiskt raderar inaktuella sidor och inlägg/nyheter på sin hemsida då ”det inte är aktuellt längre”. Det är något vi starkt rekommenderar att man ska låta bli. För då friserar man och minskar ner på sitt digitala fotavtryck. Ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv är det även dumt då den raderade sidan/nyheten hade fått länkar som då klipps av och inte längre ger någon länkkraft till er hemsida.

Ge inte upp, SEO tar tid

När webben var ung så var det ofta mycket fokus kring hur många besökare en hemsida hade. Många hemsidor visade upp animerade besöksräknare. Och motivationen till att löpande uppdatera och skriva nya inlägg på exempelvis en blogg var ofta i att se besöksstatistiken växa och rulla på. Även om besöksstatistik fortfarande har betydelse för många av våra kunder (exvis publicister som bla lever på trafikvolym som de kan sälja vidare åt annonsörer) så kan ett enskilt inlägg/nyhet eller en sida fylla en viktig funktion idag även om den inte har så många besök. För väl optimerade sidor och inlägg på en hemsida kan över tid leverera mycket värdefull och relevant besökstrafik in på er hemsida bara för att den rankar högt på Google på en specifik sökning som är viktig för er men som inte görs så ofta.

Att bygga upp ett rejält digitalt fotavtryck tar tid. Så det gäller att bara jobba på och fylla på med nytt innehåll i form av texter, bilder och videos.