Låt oss presentera årets digitala ledare

24 februari, 2016

Personal & Chef är Nordens största konferens, mässa och mötesplats för alla som leder och utvecklar personal. Den pågår just nu på Kistamässan och för andra året i rad är vi på Salgado med och utser årets digitala ledare.  Tillsammans med mässarrangören Easyfairs har vi i år även med KnowIt i juryn.

Priset delas ut till den ledare som på ett utmärkande sätt kan den egna verksamheten OCH dess behov av digital utveckling för att förbättra säkerheten, nå kunderna, hitta nya produkter och ge medarbetarna bästa möjliga arbetsmöjligheter och förutsättningar att kommunicera och interagera.

Årets vinnare: Charlotta Friborg UNT

digital-ledare-2016

Daniel Erkstam Salgado, Carin Strindmark Knowit, pristagaren Charlotta Friborg UNT och Jennie Heidenfors Easyfairs efter prisutdelningen ägt rum inför stor publik på Personal & Chef-mässan den 24/2.

Av de många nomineringar som har kommit in så har vi valt en värdig vinnare i form av Charlotta Friborg på Mediehuset UNT. Så här säger vi i juryn om motiveringen till varför Charlotta är en så värdig vinnare av detta pris:

Charlotta Friborg tillträdde som VD, chefredaktör och ansvarig utgivare på Mediehuset UNT för drygt ett år sedan. Som högste chef för en dagstidning med starkt lokalt varumärke och lång tradition har Charlotta visat att hon både besitter den kunskap, förståelse och förmåga som krävs att ta UNT vidare i den digitaliseringsprocess som pågått de senaste åren. Charlotta gör detta genom att tydligt visa riktningen för organisationen och föregå med gott exempel i sin egen närvaro i och nyfikenhet på alla de sociala digitala kanalerna.

Charlotta fick motta priset idag på mässan och vi vill passa på att gratulera så mycket till utmärkelsen. UNT har under Charlotta Friborgs ledning fortfarande en tuff utmaning framför sig. Men UNT har de bästa förutsättningarna att klara av den stora omställning som Mediehuset befinner sig i genom att behålla sin starka position på sin hemmaplan i mediabruset och genom att behålla sin nyfikenhet på nya digitala kanaler.

Digitala ledare växer inte på träd

Senast i söndags rapporterade DI att 8 åtta av tio styrelsemedlemmar i bolagsstyrelser saknar digital kompetens. Vikten av att de ledande på företaget både har förståelse för digitaliseringen men även deltar aktivt i den själv genom att exempelvis för sin egen del ha ett tydligt digitalt fotavtryck är något som inte kan överskattas.

Brian Solis (bl.a. skapare av modellen ”Conversation prism” som jag ofta använder i utbildning och föreläsningar) var i Stockholm i våras och föreläste på ett företagsevent åt Telia där han pratade mycket om vikten av att ledarna på företag har koll på hur den digitala Darwinismen påverkar ens egna verksamhet. Med digital Darwinism menas den omvälvande snabba utveckling som digitaliseringen påverkar branch efter branch. Tidningshusen har känt av detta länge men det är väldigt många fler brancher som har valet att anpassa sig eller gå under. Air Bnb utmanar hela hotellindustrin, Uber utmanar taxibranchen, vem behöver låna pengar för att starta ett företag när Kickstarter och crowdfunding finns? osv. I Brian Solis föreläsning tog han upp ett exempel där en amerikansk undersökning hade visat att 88% av cheferna på företag säger att de genomgår digital transformation idag. 12% visste varför.

I eftermiddag föreläser jag på mässan under rubriken ”Uppkopplad & Social chef”. Där tänkte jag under en kortare dragning på 30 min gå igenom varför det är så viktigt att chefen i organisationen går före och fungerar som det lok en ledare skall fungera som även inom digitaliseringens område. Inte som det ankare som tyvärr många chefer fungerar som idag. Skulle du vilja att jag kom och föreläste på samma tema men i en mer utförlig version på ett par timmar så säg bara till. 😉

/ Daniel Erkstam, föreläsare och utbildare samt jurymedlem för priset ”Årets digitala ledare 2016”

 

Skrivet av
Salgado

Kommande events