Använd både egna och populära hashtags

hashtagNär vi utbildar och föreläser om Instagram, Twitter och andra tjänster som har stöd för hashtags så är en återkommande fråga hur man som företag ska tänka när det gäller användande av hashtags.

Det allra vanligaste som man kan se att företag och organisationer gör om de alls använder hashtags är att de taggar Twitterinlägg och Instagrambilder med de hashtaggar som de skulle vilja att fler än de själva använder, dvs #detegnaföretagsnamnet eller #detegnavarumärket. Det är helt rätt att göra det för det kan ju leda till att även andra börjar tagga bilder och inlägg med ditt företagsnamn. Men vad många väldigt ofta missar är att använda de hashtags som folk redan använder. Hashtags med många inlägg och mycket trafik.

Spamma inte


Här vill jag vara extra tydlig med att vi absolut inte uppmanar företag att använda hashtags enbart för att de är populära utan enbart välja ut allmänna hashtags som är relevant för den bild man just tänker posta på Instagram eller den tweet man just tänkte skriva.

Instagram-inlägget ovan är ett experiment som jag gjorde för två veckor sedan medan min kollega höll en frukostutbildning om just Instagram. Jag postade bilden och använde mig av de 10 mest populära hashtaggarna. Som väntat blev det inte särskilt mycket respons på inlägget.
Pga bilden kanske inlägget mer sågs som ett ”statement” än ett experiment. ????

Exempel: #tbt

#tbt är en mycket använd hashtag både på Twitter och Instagram. TBT står för Throwback Thursday och det är alltså tillbakablickar från förr som man kan skriva om på twitter eller dela med en bild av på Instagram. När detta var som mest populärt (och innan det spårade ur till nuvarande 257 miljoner inlägg på exempelvis Instagram) hade du kunnat posta någon historisk tillbakablick från företaget eller organisationens historia och taggat den med #tbt och #detegnavarumärket. Därmed hade du fått med både din egen hashtag och kunnat göra många fler uppmärksam på din organisations närvaro i den aktuella kanalen (Twitter/Instagram) genom att via en populär hashtag kunna få större spridning på ditt inlägg.

Hashtags på Facebook är trasigt

Vi får även ofta frågan om man bör tagga inlägg på Facebook med hashtags. Facebook införde möjligheten att använda hashtags förra sommaren. Men de verkar inte få det att fungera särskilt bra. Dels faller hela idén med att ha hashtags på Facebook på det faktum att de flesta användare på Facebook INTE har publika profiler och publika inlägg. Därmed syns ju inte folks inlägg i hashtagg-sökningarna förutom de inlägg som dina vänner har skrivit. Men Facebooks hashtags-stöd verkar även vara rätt så trasigt och fungerar mkt godtyckligt. Så det finns ingen större idé att tagga inlägg med hashtags tills Facebook har lyckats fixa till det.

/ Daniel Erkstam