Allt om Facebooks nya timeline för företagssidor

Igår höll Facebook sin första Facebook Marketing Conference för marknadsförare. Eventet kunde såklart följas via webben och inspelningar ligger kvar för den som inte hade möjlighet att följa live.

Nedan följer en kortfattad och enkel sammanfattning av de nyheter som igår lanserades.

Företagssidor blir tidslinjer 

Samtliga företagssidor kommer att konverteras till den nya tidslinjen den 30 mars. Det går redan nu att gå in och laborera med de nya funktionerna. Observera att om klickar du ”publicera” kan du inte få tillbaka det gamla utseendet.

Tidslinjen innebär nya funktioner

1. Omslagsfoton till företag

Kort & gott – Omslagsfotot blir din visuella status och profilbilden blir din identitet. Med omslagsbilden kan du uttrycka dig visuellt, observera dock att du inte får arbeta med annonsbudskap.

Följande regler gäller:

  • Omslagsbildens storlek är 852 pixlar på bredden och 315 på höjden. Den måste dock vara minst 399 pixlar bred och får inte innehålla något av följande:
  • Pris- eller köpinformation.
  • Kontaktinformation exempelvis en webbadress eller ett telefonnummer.
  • Uppmaning till att använda Facebooks egna funktioner såsom ”Gilla”, ”Dela” osv.
  • ”Calls to action”, såsom “Beställ idag” eller “Köp nu och få en xxx på köpet”

2. Tabs (flikar) ändrar format

De nuvarande applikationerna kommer finnas kvar men storleken kommer att ändras. Tidigare var maxbredden 520 pixlar, den nya bredden är 810 pixlar.

3. Skapa en  ”stickie” av en statusuppdatering

En stickie ligger kvar högst upp på tidslinjen i sju dagar och är perfekt vid kampanjhantering eller om man exempelvis fått riktigt bra respons på en uppdatering och således vill lyfta fram den. Samtlig nya uppdateringar som publiceras hamnar nedanför din stickie. Observera att det inte fungerar när du läser flödet via mobilen.

How to

Genom att ändra datum kan du även påverka statusens placering på tidslinjen.

4. Skapa höjdpunkter

Du kan välja att ge en statusuppdatering större visuell plats genom att klicka på stjärnan uppe i högra hörnet. Då skapas en så kallad ”höjdpunkt” som tar hela tidslinjens bredd.

5. Välj 3 synliga applikationer

Genom att klicka på pilen bredvid dina applikationer kan du välja vilka som ska ha prioriterad plats, du kan också ladda upp valfri bild som cover på din applikation. Den första applikationen ”Foton” är fast och går däremot inte att flytta.

How to

1. Klicka på siffran bredvid de förvalda applikationerna.

2. Klicka sedan på den applikation som du vill att den markerade applikationen ska byta plats med. 

För att byta bild på applikationen, välj istället ”Redigera inställningar”. Klicka sedan på ”Ändra” och ladda upp önskad bild. Du kan också döpa om applikationen genom att fylla i den blanka rutan.

6. Landningssida per default försvinner

Tidigare har det gått att styra nya besökare till en specifik landningssida. Det går inte längre. Du kan fortfarande styra Facebook Ads till valfri applikation (landningssida). Uppdatering: Tanken bakom den nya tidslinjen och att det blir den nya defaultinställningen är att fokus ska hamna på kommunikation. Läs mer här: Why marketers should embrace Facebook’s new timeline for brands.

7. Ny adminpanel

Det kommer att finnas fem olika adminrättigheter. Exempelvis en behörighet där du enbart kan publicera. Mycket efterlängtat för större företag.

Lär dig mer om hur de nya företagssidorna fungerar – Learn Facebook Pages

Facebook Premium gör det möjligt med annonsering i newsfeed

Det kommer nu att bli möjligt att placera annonser om inlägg på din tidslinjen i privatpersoners newsfeed. Annonsen får en central plats vilket skapar enorma fördelar för företagen men kanske desto mer irritation bland användare. The Next Web har sammanfattat en gedigen artikel om Facebook Premium för den som vill fördjupa sig.

Blogginlägget kommer att uppdateras med ”How to’s”, bilder och mer information inom kort.