Upptäckte av en slump idag att det finns en extra Inkorg med meddelanden på Facebook som heter ”Övrigt”. Där hamnar meddelanden från grupper du är med i, evenemang du anmält dig till osv. Men framför allt och det som i mitt fall var mycket värre: Meddelanden från folk som du inte är facebook-vän med. Sådana meddelanden kan du ju få i samband med att någon lägger till dig som vän då folk förklarar vem de är och varför de vill lägga till en som vän. Men det kan även vara att folk hittar din profil och bara vill skicka ett meddelande utan att lägga till en som vän. Eller meddelanden från någon i en grupp du administrerar. Jag hade flera meddelanden från elever i kurser jag höll i november som jag nu inte svarat på vilket ger ett mycket arrogant och nonchalant intryck.

Denna sortering av meddelanden går inte att välja bort. Den går bara att ha som ”Allmän” (default) eller ”Strikt”. Här kan man läsa vad facebook säger om de två alternativen.

Jag är ingen nybörjare på facebook (har varit med sedan maj 2007) men jag kanske är den enda som inte visste om detta? Eller hittar du också meddelanden du inte visste att du fått där?

I mobilappen syns inte dessa meddelanden alls och jag använder facebook minst lika mycket via mobilen eller min ipad som via datorn:

skärmdump från mobilappen för facebook som visar hur direktmeddelanden presenteras

Och på datorn är det lätt att missa detta. Klickar du på ikonen för meddelanden syns de inte. När jag får ett meddelande går jag oftast rakt in på det meddelandet genpm att välja det i den ruta som poppar upp då man klickar på meddelande-ikonen (1) För att se den dolda inkorgen ”Övrigt” måste du välja att ”visa alla” längst ner i popup-fönstret (2).

skärmbild som visar popup-rutan med senaste meddelandena och vart man klickar för att visa alla meddelanden

 

Och sedan välja ”Övrigt” enligt bilden nedan:

skärmdump som visar vart man kan hitta övrigt-Inkorgen

Hur många meddelanden hade du där som det är pinsamt att du inte svarat på?

/ Daniel Erkstam

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I går eftermiddag föreläste jag om LinkedIn för en skara på ca 50 inbjudna. Det var PR-byrån Vesir och Senior & Young som bjöd in mig och jag kan erkänna att det var första gången någonsin som jag pratat enbart om LinkedIn. Och det var kul för då var jag tvungen att verkligen gå igenom allt material jag samlat på mig om LinkedIn den senaste tiden. Och även tänka igenom hur jag ser på tjänsten. För då jag var ny på LinkedIn (hösten 2007) hade jag väldigt svårt att begripa vad LinkedIn ska vara bra för. Jag hade så småningom nytta av det när jag kunde koppla upp mig till bra kontakter jag fått via jobbet och som jag då kunde ta med mig även när jag slutade hos en arbetsgivare. Men det brände liksom aldrig till där. Det hände inte så mycket mer. Jag samlade på mig digitala visitkort och stashade undan dem på mitt konto. Men visste inte riktigt vad jag skulle ha dem till. Lite som min plåtburk jag samlat visitkort i under snart 10 år:

plåtburk fullproppad med visitkort

Mitt analoga LinkedIn: En plåtburk fullproppad med visitkort. Har rensat ut ett par ggr men korten i botten är ca 10 år gamla.

LinkedIn bjöd i början inte in till konversation. Eftersom det är ett formellt forum så fick jag lite vibbarna av att det är som ett fikarum på jobbet där det är förbjudet att prata om något annat än jobb. Lätt småtrist…

Men sedan har dess har LinkedIn utvecklats tekniskt. Och mitt intresse för nätverket och det utbyte jag får av det har ökat mycket senaste halvåret. Och det beror främst på följande tre faktorer:

1. Det är inte längre bara folk du har mailadressen till eller har jobbat ihop med som du kan lägga till. Viktigt för LinkedIns utveckling och överlevnad att även ha möjligheten att lägga till folk du skulle vilja ha i ditt affärsnätverk utan att de redan finns där. Sedan menar jag inte att man ska okynnesadda folk som inte har en aning om vem du är. Fortfarande är ju en föresättning att den du frågar även ser en nytta av att ha dig i sitt affärsnätverk.

2. Jag älskar mobilappen. När jag för en tid sedan tittade in på Ipad-appen för LinkedIn var det en stor aha-upplevelse för mig. Jag swipade mig fram sida efter sida och läste artiklar som folk delat, kollade vilka som bytt jobb, vilka som hittat nya kontakter. Trodde aldrig att jag skulle kunna förlora mig i Linkedin men det gjorde jag.

3. 500+. När jag närmade mig 400 kontakter bestämde jag mig för att aktivt jobba för att få över 500 kontakter. Det är verkligen inget självändamål att ha många kontakter. Men det blev ett konkret mål för att bli mer aktiv att lägga till folk jag fick kontakt med. Och varför just 500? Jo för om du har 10.000 kontakter eller 501 så står det 500+ på din profil. Och en sak som jag upptäckt efter att passerade 500 är att jag får förfrågningar nästan varje dag nu om att folk vill länka upp sig med mig. Och det är sådana som jag känner. Jag gissar att jag bl.a. blivit mer synlig för andra som jag har många gemensamma kontakter med som ”People you may know” längst ner i högerspalten. Det har helt enkelt blivit lite mer fart på nätverket nu.

Och för att bygga vidare på en träffande sak jag lärt mig om Twitter och Facebook så kanske man kan säga så här om de tre olika kanalerna för nätverkande:

  • På Facebook får du veta sånt du inte ville veta från folk du känner.
  • På Twitter får du veta sånt du ville veta av folk du inte känner.
  • På LinkedIn får du veta sånt du ville veta av folk du känner.

Och vill du ta del av min dragning igår em så satte jag upp en improviserad Bambusning då det visade sig att en av arrangörerna lovat en som inte kunde komma att jag skulle sända live. Så i detta delade dokument hittar du min livesändning (från dålig vinkel men med ok ljud), min presentation och mina anteckningar.

/Daniel


 

Det är jag som är Helena, och idag är det min första dag…

 

Det låter lite som när man började skolan, och den känslan stämmer nog in på mig idag.
Det känns så kul att börja jobba på Salgado och min förväntan är stor.

Vilka kvinnor!
Lotta, ”skillad” ut i fingerspetsarna, inom allt vad sociala medier heter.
Maja, kvinnan med så många strängar på sin lyra . Att dom dessutom är  gulliga och varma människor är inte så tokigt heller.
Allt i ett liksom.

Och så jag!!

Missförstå mig inte, jag har inte mindervärde.
Tvärtom så har jag väldigt bra självförtroende och vet vad jag vill och ser till att det blir så.Men när Lotta bad mig skriva ett blogginlägg, fem minuter efter att jag tackat ja till jobbet, så satt jag i halsen.
Inte pga skrivandet, det är en passionoch intresse. Utan för att min karriär har varit mina fyra döttrar. Vilket jag såklart inte ångrar in a million years, men det bidrar ju till en del luckor i karriärdragen.
Såklart att jag har arbetat även under dessa år. Då främst inom sälj, och nu senast inom flyget, som flygvärdinna.
Men min ”karriär”. Det man kan skriva om, och som visar vem man är.Det har fram tills nu varit barnen.

  • Men får man skriva det?
  • Räknas det?
  • Vad av det är intressant information i ett blogginlägg?

Enligt mig, är mammorna den bästa arbetskraften, säger jag och passar på att hausa mig själv, men få är så uthålliga, flexibla, lösningsfokuserade, stresståliga som dessa, och kan dessutom dricka sitt kaffe kallt, utan att gnälla det minsta.

Hur som haver. Nu har ju inte jag blivit anställd pga mina mammaskills, utan för att jag är en människa full av energi , glädje och passion. Jag har dessutom flera års erfarenhet av sälj, visade det sig när jag bläddrade lite i papprena.

Långt där inne är jag nog en riktig karriärbrutta, med stora drömmar och högt flygande planer.

För mig är det viktigt  med en yrkeskarriär.
Att arbeta med någonting som man älskar.
Att träffa människor av olika slag,och att få hitta ett eget uttryck och att skapa sig en egen värld.

Där är jag kreativ, skapande,musikalisk, konstnärlig, coachande, strategisk, passionerad, och full energi.
Det här är  jag, och nu öppnar jag dörren till min första dag på Salgado.

/ Helena


Under hösten 2012 fick jag möjligheten vid ett par tillfällen att marknadsföra mina privata statusuppdateringar. Möjligheten försvann dock snabbaremarknadsföra uppdatering än vad jag hann göra en skärmdump. Facebook laborerade. 

Men nu finns möjligheten igen. Att som privatperson köpa sig exponering så att dina uppdateringar får en prioriterad plats i dina vänners newsfeed.

Finns det någon som kan tänka sig detta?

Det var första frågan som dök upp hos mig. Troligen inte gemene man. Men tänker man ur ett företagsperspektiv så kanske JA. Exempelvis företag som arbetar med privata ambassadörer eller  när företagets varumärke och personnamnet är samma sak.

Så här gör man:

1. Klicka på ”Marknadsför”

2. Välj betalningssätt. Jag valde mobiltelefon vilket var förinställt.

betala för uppdatering

3. Fyll i pinkoden som du fick på SMS. Klart!

PS. Det går inte smygköpa sig uppmärksamhet. Det står klart och tydligt att det är sponsrat.

Uppdatering: I newsfeeden syns det inte att statusuppdateringen är sponsrad, men på personens profilsida ser man det. Tack @dreadnallen för att du uppmärksammade det.
marknadsför privat inlägg

 

Lite oklart är hur stor exponering jag får för mina 50 kronor. Det återstår att se…

/Charlotte da Silva


Visste du att Facebook sparar allt det du söker på inne på Facebook. Inte så att någon annan än du kan se det. Men du kanske ändå inte är bekväm med att det sparas en lista som visar vad och vem du sökt på och hur många gånger. Det handlar om integritet. Anledningen till att Facebook sparar och loggar det är för att kunna erbjuda dig ett så relevant innehåll som möjligt. Dvs, Facebook väger in dina sökningar i hur de sorterar vilket innehåll du ser på Facebook.

Det är snabbt gjort att radera de sparade sökningarna. Bara man vet hur man gör 😉 Och därför har vi gjort en guide som visar precis hur du bär dig åt för att göra detta:


Under eftermiddagen pågår ett upplopp i Göteborg vid en gymnasieskola som flera medier rapporterat om. (Aftonbladet, Nyheter24GPAjour.seMarcin de Kaminski såg detta komma redan igår och anmälde Instagramkontot som hängde ut en lång rad ungdomar och skickade det till polisen. Finns även ett par facebooksidor och en tråd på Flashback som tillsammans var uppladdningen för det upplopp som en stor polisinsats sattes in för att stävja vid Plusgymnasiet.

bild på ungdomar tagen genom ett fönster

”detta hände just nu utanför bamba, ingen får gå ut ur skolan säger polisen, vi är tydligen inte säkra pic.twitter.com/DQ2EXu72″

I äkta gammelmedia-anda så var krönikören Oisín Cantwell snabbt uppe med en rubrik som basunerade ”Kravallerna i Göteborg visar hur farligt Internet kan vara”.   Detta är helt fel slutsats. Och egentligen handlar det väl om det vanliga med tidningsjournalister mfl som drömmer sig tillbaka till tiden utan Internet när det fortfarande var exklusivt att ha tillgång till publiceringsforum som nås av många. För precis som P O Ågren påpekade för en timme sedan på Twitter så visar det  väl mer att människor är farliga.

Informationssamhället har blivit interaktionssamhälle. Och det går fort med interaktionerna idag.

När jag ser alla bilder från kravallerna (flera otäcka sådana) så tänker jag: Var är föräldrarna? 

Ok, många av gymnasieungdomarna i upploppet kan vara myndiga personer som inte längre föräldrarna har ett formellt juridiskt ansvar för. Men vi kommer dessvärre att se denna typ av händelser upprepas gång på gång så länge föräldrar lyser med sin frånvaro i de digitala kanalerna. För vi kan inte stänga Instagram, Facebook eller hela Internet som Oisín verkar tycka att vi ska. Den nya kommunikationsformen är här för att stanna. De ändras snabbare än någonsin. Idag är det Instagram som unga använder mycket därför finns allt som finns på skolgården även på Instagram. För ett halvår sedan kanske du inte hört talas om Instagram. Samma sak gäller Facebook. Tidigare hette det Habbo Hotel, Lunarstorm osv. där unga och barn hängde och där även allt som finns på skolgården fanns. Och jag menar inte att föräldrar ska övervaka vad ens barn gör på nätet och vilka de pratar med. Men hur ska vi föräldrar kunna ge sunda värderingar och förhållningssätt för nätet om vi själva inte är där? Hur ska vi förstå hur snabbt saker sprids på nätet om vi själva av genuint ointresse vägrar sätta oss in i hur det fungerar?

Vi behöver inte fler som Oisín som berättar för föräldrar och lärare att Internet är farligt. Det budskapet har redan trummats ut tillräckligt och varit helt kontraproduktivt då det bara förstärkt föräldrars argument för att fortsätta isolera sig från de ungas plattformar för kommunikation. Men vi behöver sådana som Marcin de Kaminski som är där de unga är och som kan varna när något går snett. Och som dessutom kan dela med sig av sin kunskap till föräldrar som fortfarande är mer eller mindre digitala analfabeter.

Jag har hållit seminarier i olika sammanhang på detta tema. Men numera erbjuder vi ju även en föräldrautbildning i Salgados regi. Tyvärr är intresset från skolans sida mycket svalt för detta. Kanske händelserna i Göteborg göra att fler vuxna och föräldrar vill intressera sig för de ungas digitala verklighet. Det behövs fler nätvandrare!

Uppdaterat kl. 17.19: Min vän Emanuel Karlsten skriver nu klokt på Ajour.se om detta. Och precis som han påpekar så finns bra anmälningsfunktioner på samtliga forum som Instagram och Facebook. Gäller bara att föräldrarna finns där och kan anmäla.

 

/ Daniel Erkstam

 


I förra veckan hade jag ett mycket intressant lunchmöte med en ung fotograf som heter Johannes Rousseau. Han gör just nu succé på Facebook med sina fantastiska bilder på Uppsala på Facebook-sidan ”Beautiful Uppsala” och har sedan i november fått ihop över 4500 gillare av sin sida. Men det som verkligen imponerar är engagemanget han skapar och som når långt utanför de 4500 som gillar sidan. Bara under januari är det över 150.000 personer som ”pratar om detta” vilket betyder: gillat, kommenterat, delat hans bilder.

En av sakerna som jag var nyfiken på var att få höra om han kan räkna hem sitt engagemang och den tid han lägger ner på Facebook-sidan. Och det gör han verkligen eftersom det är hans enda marknadsföringskanal och har sålt en hel del inramade bilder, förstoringar, canvas-utskrifter, kalendrar osv. Under en vecka i november/december 2012 hyrde han en tom butikslokal i Kvarnens köpcentrum och sålde massor. Väldigt många som kom in och handlade sa att de sett hans bilder på Facebook och ville köpa bilder att ha på väggen hemma.

johannes-rousseau

Johannes Rousseau sålde massoe av fotografier i Kvarnen-gallerian i november. All marknadsföring gjordes via Facebook.

Johannes har från början haft en mycket medveten strategi att hitta sin niche som fotograf och bygga upp ett engagemang kring bilderna. I början köpte han lite extra visningar av inläggen på Facebook upp tills han nådde 1000 gillare. Sedan har det bara vuxit organiskt. Snöbollen började rulla på av sig själv.

En annan intressant sak var Johannes syn på upphovsrätt till bilderna han lägger upp. Många fotografer är väldigt protektionistiska och lägger in puttenuttiga versioner av bilderna + inlagda vattenstämplar i dem. Men Johannes lägger ut bilder i hyfsad upplösning på Facebooksidan och endast märkta med en liten signatur i nedre högra hörnet. Jag frågade honom hur mycket tid han spenderar för att jaga folk som kopierar hans bilder och använder dem utan lov. Hans svar var: Noll. Han sa att de som vill ha utskrifter i större format, använda bilder för tryck, rama in foton osv ändå hör av sig för att köpa bilderna i högre upplösning. Om någon använder bilderna beskurna utan hans signatur så är det så klart lite trist men inget som han upprörs över desto mer.

Just nu har Johannes ett heltidsjobb inom vård och omsorg men han hoppas på att kunna leva på sitt fotograferande. Min gissning är att han gör det innan året är slut. För han är inte bara en mycket bra fotograf, han är även en entreprenör ut i fingerspetsarna som även har förstått hur viral marknadsföring fungerar.

Nu tänker kanske någon att det där inte verkar så svårt och komplicerat. Men detta är vad vi kämpar med varje dag att försöka få våra kunder att förstå. Och det är inte så många som lyckas med det Johannes har gjort. Som jag ser det är dessa beståndsdelar helt avgörande för att lyckas så bra som han har gjort:

1. Unik produkt. Du måste ha en produkt som folk vill ha, inte något som du måste pracka på folk. Johannes har sina unika fantastiska bilder.
2. Niche. Hitta ett område eller segment där du kan dominera. Det Johannes fotograferar är byggnader och miljöer som sett likadana ut i hundratals år. Många fotografer har fotat slottet, kyrkan, Gustavianum, Fyrisån, solnedgångar osv. Men Johannes kombinerar bra fototeknik med lagom foto-retuschering/förbättring till vackra skapelser.
3. Timing. Johannes fångar ögonblick med rätt ljus och rätt väderförhållande vilket är en typ av viktig timing specifikt för en fotograf. Men även timing vad gäller lansering av sin idé och Facebook-sida är viktig. Både vad gäller tid på året, tid i veckan, tid på dygnet osv.
4. Konversation. Johannes matar inte bara upp bilder på sin Facebooksida. Han skickar ofta med en fråga. Låter hans fans rösta på finaste bilden och bestämma vilken bild som ska bli ny omslagssida för Facebooksidan. Han svarar på beröm, frågor och även kritiska kommentarer. Han har en trevlig och personlig ton i sina kommentarer och inlägg.
5. Kreativitet. Johannes kommer att nå sitt mål med att kunna leva på sitt fotograferande för han är även mycket kreativ och engagerad entreprenör. Han hittar hela tiden nya sätt att tjäna pengar på sina bilder. Jag tror vi kommer att se Beautiful Uppsalas foton dyka upp både här och där i vår vackra hemstad framöver.

Succén hade inte blivit lika stor eller alls hänt utan alla dessa fem punkter.

Social Media Club Uppsala

Anledningen till att jag stämde träff med honom är att jag ville kolla om han skulle vara intresserad av att komma och berätta om sitt fotograferande och succén på Facebook för Social Media Club Uppsala. Det är Uppsalas lokala ”chapter” i en Internationell organisation med över 300 lokala s.k. chapters runt om i världen. I Uppsala startade jag upp för snart 2.5 år sedan. Social Media Club har som devis: ”If you get it, share it” och allt syftar till kunskapsdelning och att rutinerade och nybörjare kan lära av varandra i detta snabbrörliga och nya område. Uppsalas chapter är en informel samling folk som samlats ca en gång i månaden för att prata om något aktuellt tema inom Sociala Medier. Jag har haft en lång rad intressanta talare som presenterat olika ämnen: en forskare från Uppsala Universitet som forskat på Twitters genomslag i politiken (Anders Larsson), en av Uppsalas största mammabloggare Tonårsmorsa, Internetpionjären Bengt Olsen mfl. Och vi har träffats på kvällar hittills. Och så har vi haft två stycken knytkonferenser. Men i år tänkte jag istället att vi som i Stockholm och Göteborg kör med luncher.

Social Media Club Uppsala hade en lunch i januari då vi pratade om Instagram. Men nu blir det en första lunch i samarbete med Hotel Gillet. Som deltagare betalar man sin lunch själv, Johannes bjuder på ett intressant case och som vi sedan kan diskutera vidare kring. Tror det kan bli fullsatt på denna lunch så om du vill vara säker på att få en chans att höra Johannes berätta om sin succé på Facebook.

Anmäl er här om ni vill komma och höra Johannes berätta om sina bilder och sin Facebooksida! 

Och här hittar du evenemanget på Facebook. 

Om du vill kolla in vad vi gjort hittills på Social Media Club Uppsala, vilka som varit med och vilka som pratat så kan du bara kolla in på Facebook-sidan och scrolla ner på tidslinjen ända tillbaka till starten.

Det ska bli mycket intressant att höra Johannes berätta. Hoppas ni också vill komma och lyssna!

 

/ Daniel

 

 

 


Eduard Khil, Trololo-meme-mannen

Häromdagen postade Thomas Barregren på Kntnt en bloggpost med rubriken ”Skit i Facebook!”Den fick snabbt stor spridning och blev ifrågasatt av många experter på området. Deeped skrev ett svar Nej man bör inte skita i Facebook även om räckvidden går ner” och Michael Kazarnowicz likaså ”Facebook en lånad kanal med stor potential”

Kärnan i bloggposten

Thomas Barregren menar att Facebook är en utpressare som tvingar dig att betala för räckvidd som tidigare var gratis. När du betalar får du dessutom likes från länkfarmar. Du är alltså dubbelt blåst och bör därför aldrig köpa räckvidd på Facebook. Fakta hämtat från en Youtubefilm som kritiserats ett flertal gånger för att inte stämma.

Varför fick den så stor spridning?

Facebook har alltid varit omdiskuterat både gällande affärsmodell och vad gäller sekretess för dig som användare. Så snart något ändras är det mycket tacksamt att skriva om det och slå på stora trumman om man vill ha bekräftelse av den stora massan. Man utnyttjar rädslan som både privatpersoner och företag kan känna kring den stora jätten och makten den sitter på.

Stämmer det då?

Det stämmer att den organiska räckvidden har minskat över tid. Många drar parallellen till att Facebook vill tjäna mer pengar. Så kan det vara. Men effekten utav det blir även att du som privat Facebookanvändare blir mindre exponerad av det som inte intresserar dig. Algortimen som Facebook ständigt utvecklar syftar till att ge dig så relevant innehåll som möjligt när du konsumerar dagens newsfeed. Naturligtvis även för att du ska få en positiv användarupplevelse och fortsätta att använda tjänsten. ”Men då får jag ju betald annonsering i min newsfeed istället?” Ja, det får du. Men den kommer du att få ändå och även här försöker Facebook hjälpa dig som användare genom att betald räckvidd som ingen interagerar med blir dyrare för annonsören. Höjer man inte budet slutar den att visas.

Vad stämmer inte?

Facebook är ingen utpressare som har blåst dig. Facebook är ett vinstdrivande företag som precis som alla andra vill tjäna pengar. De har full rätt att ändra och utveckla sin affärsmodell precis som de vill. Det innebär inte att de blåser oss för det. Det är någonting som är fel i grunden om man utgår från att närvaro i sociala medier ska vara gratis. Just det här skriver både Kazarnowicz och Deeped om i länkarna angivna ovan.

Thomas Barregren uppmanar slutligen att aldrig köpa räckvidd på Facebook. Det är ett råd som kan kosta dig pengar om du tar det. Genom att mäta all enskild aktivitet som du köper räckvidd till kan du räkna ut vad du får betala för varje såld produkt. Om du genom köpt räckvidd på Facebook uppnår en CPA (cost per action) som ger dig god marginal, kanske till och med den lägsta CPA för alla dina digitala aktiviteter, ska du då avstå från det? Svaret är nej. Svaret är till och med nej, du vill väl inte få sparken?

I vår föreläsning ”Mätbarhet i sociala medier” på Webbdagarna i mars i år kan du lyssna till hur vi uppnådde en CR (konverteringsgred) på 18% i en julkampanj för en av våra kunder. Du kan också lyssna till hur vi identifierade en helt ny marknad för klocktillverkaren Daniel Wellington. Två länder som nu ligger bland deras topp 15 vad gäller försäljning.

Allt detta genom köpt räckvidd, mätning och erfarenhet av hur Facebook fungerar.

/Charlotte da Silva, VD Salgado Kommunikation

Uppdatering: Ytterligare bloggpost om ämnet av Mats Adamczak: Skit i Facebook eller vad vissa experter säger.  


Att Facebook skulle förfina sitt sätt för hur de skapar din newsfeed borde inte komma som en överraskning. Vi har pratat om det länge och för att överleva i bruset måste sociala jättar såsom Facebook,Twitter och alla andra som vill överleva, arbeta konstant med att utveckla algoritmer som skapar så relevant innehåll som möjligt för dess användare. Lite paradoxalt dock eftersom man i samma andetag ökar andelen annonser i användarens feed. Så även om man litar till Facebooks förklaring kring den minskade organiska räckvidden för Facebooksidor så blir det, hur man än vänder och vrider på det, ett sätt för dem att tjäna pengar.

Tillbaka till den organiska rensningen. Den är bra och nödvändig för utvecklingen av den sociala webben. Det skolar både privatpersoner och företag i hur vi ska kommunicera för att få kärlek tillbaka. Om än den hårda vägen. Det viktiga är att du omfamnar denna utveckling och lär dig verktygen som hjälper dig att över tid leverera content som bryter igenom ytan, in i hjärtat.

10 tips till dig som vill bryta igenom ytan på Facebook

 

1. Kategorisera dina uppdateringar och fördela strategin utifrån hur de olika kategorierna levererar.

2. Använd insights konsekvent för att lära dig vad som engagerar samt i vilka målgrupper du hittar det största engagemanget och utveckla därefter.

3. Har du en länk till din webbsida med i uppdateringen? Tagga länken så att du kan följa ända ned till konvertering.

4. Skapa promoted posts av de uppdateringar som levererar organiskt engagemang och ROI. Glöm inte det viktiga segmenteringsarbetet. Vissa uppdateringar lämpar sig bäst att promota för befintliga gillare medan andra uppdateringar kan ha en bredare målgrupp. Djupare segmentering på ålder, kön och intresse bör inte heller förringas.

5. Variera dina uppdateringar i längd och mellan bild, länk, video och text.

6. Skapa en bro mellan flera sociala kanaler. Varför inte lyfta fram fina bilder från Instagram som är taggade med ditt varumärke eller din produkt?

7. Låt gillarna påverka utvecklingen av dina produkter eller tjänster. Ett fint exempel på det just nu är OLW:s kampanj Fredagsmys från förr. 

8. Bli inte en mes! Stå för dina värderingar och din produkt. Underkasta dig inte irrelevant kritik. Den relevanta kritiken ska du självklart bemöta. Det visar att man kan lita på dig och du tar ansvar om något går fel.

9. Låt bli att posta ljummet innehåll, det förstör bara din edgerank.

10. Facebook är som en digital middag. Hur beter du dig på en middag?


Facebook lanserade i höstas den stora uppdateringen att profilsidan kommer att göras om till timeline. Tanken är att det ska bli ännu lättare att berätta sitt livs historia. Nu har uppdateringen kommit till Sverige, även om många via Faceboook för utvecklare har konverterat till den för flera veckor sedan.

Du kan med ett enkel knapptryck skaffa din egen timeline. Och lugn, att du konverterar till den betyder inte att du publicerar den. Du kan fortfarande välja att visa din profilsida som den är idag för dina vänner.

För att konvertera måste du klicka på den gröna knappen längst ned på sidan som säger: ”Skaffa tidslinjen”.

Så här ser min timeline ut.

/Charlotte da Silva


”Korta vägen” heter en kurs för nyanlända utländska akademiker som Folkuniversitetet anordnar. Målgruppen är personer som har minst treårig akademisk utbildning i sitt hemland och som nyligen kommit till Sverige. Kursen pågår i 26 veckor och omfattar kurser i svenska, samhällsorientering och svenskt arbetsliv och IT-kunskap; samt yrkescoachning, studievägledning och arbetsplatsförlagd utbildning. Inom området IT ingår även en del som har med Internet och Sociala medier att göra. Och det var där jag kom in i bilden. Så idag höll jag en lektion med klassen som går steg 3 i kursen.

Det var mycket trevlig grupp att prata inför. De var intresserade och hade många bra frågor. Jag hoppas att jag hade något att lära ut och att jag kanske även väckte en del tankar och gav lite diskussionsämnen inför kursens fortsättning. Jag hade fått förvarning om att de fortfarande lär sig svenska och att jag därför måste vara tydlig och prata lugnt. Just det där med att prata lugnt är något jag måste jobba med för jag blir ibland lite för ivrig då det är så mycket jag vill hinna gå igenom på ett föreläsningspass eller lektion. Så det var bra utbildning för mig med.

Mitt budskap till eleverna var att de måste vara aktiva på nätet i sin strävan att få komma ut i arbetslivet inom deras respektive yrkes- och kompetensområden. Och detta genom att ha en uppdaterad profil på LinkedIn, nätverka på facebook, hålla koll på vissa flöden på Twitter och så gick jag in hårt för att de borde ha egna bloggar som plattformar för sin närvaro på nätet. Och direkt efter lektionen var slut började några tillsammans med deras lärare prata om att sätta upp en gemensam studiegrupps-blogg iallafall vilket låter bra och som en bra början.

På LinkedIn fanns de flesta redan och en majoritet även på Facebook. Men där sa de att de mest hade vänner från sina tidigare hemländer och någon uttryckte det som en svår utmaning att börja nätverka med folk i detta nya hemland då de hade hunnit etablera så få kontakter ännu här.

Min rubrik för lektionen/föreläsningen var ”Verktygslåda för Sociala medier” och jag hoppas att jag kunde förmedla några verktyg. Och jag hoppas att jag kan träffa några av eleverna framöver.

Kursen är ett samprojekt mellan Uppsala universitet, Academicum AB och Folkuniversitetet. Och jag hoppas få göra fler inspel vid fler tillfällen framöver. Och jag hoppas även att några av eleverna törs höra av sig om det finns något jag skulle kunna hjälpa till med. Här ska ni få den imponerande lista på kompetens som jag hade framför mig idag i gruppen om 20-25 elever:

  • Kemist
  • Tandläkare
  • Psykolog
  • Lärare
  • Arkitekt
  • Psykolog
  • Fysiker
  • Lärare
  • Elektronikingenjör
  • Agronom
  • Telekom och elektronikingenjör
  • Ekonom
  • ITkonsult
  • Arkitekt
  • Litteraturvetare
  • Data och systemvetare
  • Lärare/statsvetare
  • Psykolog
  • Biolog
  • Skogsindustriingenjör
  • Jurist
  • Infrastrukturingenjör
  • ITkonsult
  • Civilekonom
  • Maskiningenjör

Ni kanske kan förstå att jag var lite nervös och väldigt ödmjuk inför detta uppdrag. För jag vet inte om jag någonsin tidigare talat inför en publike med lika stor och bred kunskapsnivå på en mängd olika områden. Så klassen var verkligen i en klass för sig.

/ Daniel


Så var det fredag och den här veckan har gått så otroligt fort. Min första vecka. Från i måndags jobbar jag som projektledare här på Salgado i Uppsala och jag känner mig redan riktigt hemma. Det har varit en rolig vecka fylld av nya rutiner. Fylld av skratt. Fylld av nya tankar och nya utmaningar. Igår hann jag lägga in mina kontaktuppgifter här på bloggen under personal. Men, jag tycker att det också kan vara på sin plats med en lite längre presentation för dig som är nyfiken på vem jag är. Här kommer den…

Pedagogisk och social projektledare

Närmast kommer jag från en webb och kommunikationsbyrå i Stockholm där min tjänst innebar projekt och produktionsledning. Där jobbade jag med stora kunder under projekt som sträckte sig under längre tid varvat med mindre projekt i kampanjform.

Min bakgrund är dock från skolvärlden där jag arbetade i många år som lärare på högstadie och gymnasienivå. Jag satt också i ledningsgruppen och var arbetslagsledare för medieprogrammet under en period. Jag undervisade i estetisk verksamhet, webbdesign och fotografisk bild bland annat.

Byte av bransch 

När min mentorsklass tog studenten 2009 sa jag upp mig och kompletterade min erfarenhet och bakgrund med studier vid Medieinstitutet i Stockholm. Där gick jag utbildningen Kommunikation Nya Medier, med mycket fokus på de sociala kanalerna. Jag startade under studietiden Fotosöndag som jag driver idag på ideell basis samt ett eget företag. Foto är en stor passion. Stunderna vid arbetsbordet hemma, där illustrationer växer fram, är i närmast helig för mig.

Passion

Men det som alltid varit i fokus för mig, i arbetslivet såväl som på fritiden, är människorna. Att få saker att hända. Att få energin i en arbetsgrupp att ta en gemensam riktning. Att få andra att växa. Att hitta vägar för att nå mål. Att skapa! Det är hjärtat i allt jag gör.

Det är också i mötet med andra som jag växer. Därför är det inte helt svårt att förstå att jag älskar möjligheterna i de sociala kanalerna och använder en rad av tjänsterna dagligen.

Addera mig gärna i ditt nätverk så pratar vi vidare där!

 


facebook-like-tumme

2013 har precis börjat och alla krönikor med experternas utlåtande om vad som ska bli de stora trenderna i år står som spön i backen. Måns Jonasson på .SE publicerade en krönika i går och mycket är träffsäkert som det brukar vara när Måns uttalar sig. Men en spådom som jag inte alls tror på är då Måns förutspår att 2013 blir året då Facebook drabbas av stor massflykt bland svenskar. Det är väldigt nära 5 miljoner aktiva svenskar på Facebook nu (4,938,420 i skrivande stund). Man kan påstå att en kritisk massa finns där och jag tror Facebook är här för att stanna. Några är upprörda över att Facebooks nya sätt att visa reklam och att det numera även går att köpa visningar i tidslinjen som då blandas upp med det dina vänner delar. Men folk har blivit upprörda många gånger under årens gång. Och det beror nog åter mest på att folk gång på gång missförstår och tror att de är kunder till Facebook när vi alla i själva verket är en del av tjänsten eftersom vår betalning för att få tillgång till världens största sammankoppling av människor är all den data och den information vi lägger upp och delar med oss av där.

Nytt år, ny Facebook Messenger

I går kom även en uppdatering av mobilappen för Facebook messenger och där följer en ny funktion med: Möjligheten att skicka röstmeddelanden till dina vänner, en funktion som jag använder en hel del idag via en specifik app som heter Voxer. Framför allt använder jag det för att kommunicera med mina två bröder som bor i USA. Tidsskillnaden gör att Voxer eller denna typ av trådade röstmeddelanden är perfekt sätt att föra ett samtal och konversera bara genom att trycka på en knapp och tala in ett meddelande.

I Canada rullar Facebook även ut möjligheten att ringa till varandra via Facebook. Man ringer då via IP-telefoni och sin mobila bredbandskoppling istället för på vanligt vis. Detta blir alltså en svår konkurrent till Skype om det skulle rullas ut i alla länder. Techcrunch skrev utförligt om dessa nyheter i Facebook Messenger igår.

Facebook är inte en tjänst

Deeped brukar säga att Facebook inte längre är en tjänst utan en organism. Och även jag tror att de med sina en miljard användare över hela världen måste ses mer som en organism och infrastruktur än en enskild tjänst eller webbplats. De är här för att stanna för en lång tid framöver.

Framtiden?

Jag törs inte sia så mycket och detaljerat om de stora trenderna 2013. Kanske lite fegt 😉 men det går fortare och fortare på webben. Och det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet något om framtiden. En större trend som jag tror har hållit på länge och som definitivt fortsätter även detta år är att Internet och den fysiska verklighet som en del kallar för IRL (jag tycker webben också är ”real life) vävs ihop. Möjligheterna med geotaggning, Augmented reality och sakernas Internet har vi bara sett början av. Och det har ju redan i flera års tid lagts upp innehåll på webben i form av tweets, bilder och videos mm som har en geografisk tagg och alltså är uppmärkta med en specifik plats i vår fysiska verklighet som de hör ihop med

God fortsättning på det nya året!

 

/ Daniel Erkstam


Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Vi har bestämt oss för att anta utmaningen från Fredrik Wass som för tredje året i rad kör bloggutmaningen #blogg100. Att delta innebär att vi ska skriva minst en bloggpost varje dag i 100 dagar. Idag kickar det hela igång och vi har anmält oss. Bloggandet kommer att göras av oss på Salgado tillsammans så det blir lite blandat innehåll eftersom vi har olika kompetensområden. Det kommer även säkert bli så att några bloggar oftare än andra. Vi gör som vi brukar och undertecknar blogginläggen med respektive skribents namn.

Varför Blogg 100?

Varför gör vi då detta undrar ni? Dels tycker vi det är ett fantastiskt bra initiativ som vi gärna vill vara med och supporta. Men det är även så att vi dels får en sporre att bli lite mer frekventa att skriva om sådant vi brinner för och arbetar med till vardags. Så klart är det även bra för vår egen marknadsföring att ta lite mer plats på nätet istället för att bara hjälpa andra med  synlighet, framtoning, innehåll och marknadsföring i digitala kanaler.

Är det inte lite 2007 att blogga?

Nej, bloggande är en del av sociala medier och fortfarande en viktig sådan. Jag brukar fortfarande försöka få företag att inse att företagsbloggen borde vara plattformen för en organisations sociala närvaro. Dels för att där ta möjligheten att breda ut texten lite mer än vad som är lämpligt i andra kanaler som exempelvis Facebook och i synnerhet Twitter för att nämna två. Även om man som litet företag med mycket få besökare på webbplatsen därmed även bloggar för en mkt liten läsarskara i början så är det ändå viktigt och bra att blogga. Allt det som skrivs finns ju kvar och varje gång man skriver något som någon annan tycker är bra och värt att länka till så får man ytterligare en ingång till er webbplats och blogg. Rom byggdes inte på en dag. Och det gör inte heller en stark digital närvaro.

Vad ska Salgado blogga om?

Jag kommer att skriva om saker jag fångar upp i mina sociala flöden som jag tycker är intressanta att berätta vidare om. Jag kommer även att köra en hel vecka då jag gör ett ordentligt experiment i lifelogging då jag ska under fem arbetsdagar ska försöka vara så transparent som det bara går i form av bilder, video, geodata osv. Jag var med i #blogg100 för två år sedan i några veckor med min egna privata blogg. Men jag kroknade efter några veckor. Det var däremot väldigt nyttigt att göra det och jag märkte att det var bra hjärngympa att hela tiden vara tvungen att komma på något nytt meningsfullt att skriva om. Det ska bli skönt att denna gång inte behöva skriva varje dag.

Vår VD Charlotte Da Silva gissar jag också kommer att skriva om trender och reflektioner kring dessa.

Vi har ju en text-virituos i form av en journalist (Joakim Malmberg) som inte kommer att ha problem att hitta på saker att skriva om och dela med sig av.

Marielle Nordahl är vår senaste stjärna och hon har ju redan presenterat sig här. Samtidigt som hon nu kommer att jobba som timanställd hos oss framöver så fortsätter hennes studier på Medieinstitutet på utbildningen till Webbkommunikatör. Förutom att plugga så är hon även uttagen att vara ”Art Director” i reklamtävlingen 48h 20-23 mars och ska dessutom jobba som timanställd Community Manager i ett annat projekt. Så det kommer nog att finnas ämnen att blogga om. Bara det finns tid över. Och ja, ni förstår att vi fått tag på en riktigt stjärna. 😉

Vilka av de återstående på firman som vill vara med och blogga är ännu inte sagt. Det ska vi planera upp på måndag. Så ”stay tuned” så ska ni få veta mer.

/ Daniel Erkstam

 


mingelbild från utställningen

Mingelbild från utställningen på Januariminglet

 

I torsdags besökte jag Medieinstitutets Januarimingel. Vi på Salgado har under hösten deltagit i undervisningen av eleverna som läser första året på utbildningen Webbkommunikatörer med inriktning sociala medier på Medieinstitutet. Och det vara väldigt inspirerande att se resultatet av deras terminsprojekt som de arbetat med under hela hösten.

Jag hann tyvärr inte se allt och prata med alla men här är några exempel som jag vill lyfta fram:

  • Inspireus.se, (It’s about inspiring ourselves and others”)
    En inspirationssajt för tjejer av tjejer. Det är ett tre tjejer som bor i Åre och håller på med extremsporter som vill inspirera andra med glimtar ur deras äventyr och även uppmuntrar andra att dela med sig av sina bilder och videos. Eleverna Emma Adamsson och Sofia Karlström har gjort WordPress-sajten åt äventyrarna. Ett bra initiativ och snyggt gjort. Här kan du läsa ett välskrivet blogginlägg som förklarar tanken bakom sajten. Bra initiativ! Och snygg design!
  • Min matlåda – Recept på nätet som passar för matlådor
    En receptsajt som nichar in sig på bra och god mat för matlådor. En kreativ och rolig detalj som jag gillade var att de delar upp recepten efter olika personas. Och för att ta reda på vilken persona man själv är så finns ett test man kan göra. Jag blev  ”Internationella Bella” vilket tydligen var creddigt. 😉 Eleverna Katarina Borgedahl, Nina Wånggren, Simon Alestig och Emelie Nordborg ligger bakom denna sajt. Kul och kreativt!
  • Stockholm Brunch Din brunchguide i Stockholm
    Eleverna Mimmi Rydstrand och Mikaela Stenberg har gjort en guide som hjälper er att hitta ställen i Stockholm som serverar brunch. De bloggar och delar med sig av recept för de som vill göra sin egen brunch. Och har kartlagt och kategoriserat de ställen som serverar brunch på helgerna. Hade jag bott i Stockholm hade jag använt denna sajt flitigt. Snyggt och kreativt! SEO kommer att vara nyckeln till framgången med denna sajt. 

Jag såg fler intressanta projekt och fina sajter. Men det här var bara tre exempel som jag ville lyfta för att visa vilken kreativitet och talang de här eleverna har. I måndags började de på sin första praktikperiod och alla elever har fått praktiplatser. Och jag känner mig väldigt säker på att de här eleverna inte kommer att ha problem att få jobb när de är färdiga med sin utbildning. Hoppas även jag får chansen att hålla i fler kurser åt dem i deras fortsatta utbildning för det har varit väldigt roligt och inspirerande att ha med dem att göra.

Här kan ni se 83 fina bilder från torsdagens Januarimingel.

 

Bra jobbat och lycka till framöver! / Daniel Erkstam


Kommande events