Upptäckte av en slump idag att det finns en extra Inkorg med meddelanden på Facebook som heter ”Övrigt”. Där hamnar meddelanden från grupper du är med i, evenemang du anmält dig till osv. Men framför allt och det som i mitt fall var mycket värre: Meddelanden från folk som du inte är facebook-vän med. Sådana meddelanden kan du ju få i samband med att någon lägger till dig som vän då folk förklarar vem de är och varför de vill lägga till en som vän. Men det kan även vara att folk hittar din profil och bara vill skicka ett meddelande utan att lägga till en som vän. Eller meddelanden från någon i en grupp du administrerar. Jag hade flera meddelanden från elever i kurser jag höll i november som jag nu inte svarat på vilket ger ett mycket arrogant och nonchalant intryck.

Denna sortering av meddelanden går inte att välja bort. Den går bara att ha som ”Allmän” (default) eller ”Strikt”. Här kan man läsa vad facebook säger om de två alternativen.

Jag är ingen nybörjare på facebook (har varit med sedan maj 2007) men jag kanske är den enda som inte visste om detta? Eller hittar du också meddelanden du inte visste att du fått där?

I mobilappen syns inte dessa meddelanden alls och jag använder facebook minst lika mycket via mobilen eller min ipad som via datorn:

skärmdump från mobilappen för facebook som visar hur direktmeddelanden presenteras

Och på datorn är det lätt att missa detta. Klickar du på ikonen för meddelanden syns de inte. När jag får ett meddelande går jag oftast rakt in på det meddelandet genpm att välja det i den ruta som poppar upp då man klickar på meddelande-ikonen (1) För att se den dolda inkorgen ”Övrigt” måste du välja att ”visa alla” längst ner i popup-fönstret (2).

skärmbild som visar popup-rutan med senaste meddelandena och vart man klickar för att visa alla meddelanden

 

Och sedan välja ”Övrigt” enligt bilden nedan:

skärmdump som visar vart man kan hitta övrigt-Inkorgen

Hur många meddelanden hade du där som det är pinsamt att du inte svarat på?

/ Daniel Erkstam

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I går eftermiddag föreläste jag om LinkedIn för en skara på ca 50 inbjudna. Det var PR-byrån Vesir och Senior & Young som bjöd in mig och jag kan erkänna att det var första gången någonsin som jag pratat enbart om LinkedIn. Och det var kul för då var jag tvungen att verkligen gå igenom allt material jag samlat på mig om LinkedIn den senaste tiden. Och även tänka igenom hur jag ser på tjänsten. För då jag var ny på LinkedIn (hösten 2007) hade jag väldigt svårt att begripa vad LinkedIn ska vara bra för. Jag hade så småningom nytta av det när jag kunde koppla upp mig till bra kontakter jag fått via jobbet och som jag då kunde ta med mig även när jag slutade hos en arbetsgivare. Men det brände liksom aldrig till där. Det hände inte så mycket mer. Jag samlade på mig digitala visitkort och stashade undan dem på mitt konto. Men visste inte riktigt vad jag skulle ha dem till. Lite som min plåtburk jag samlat visitkort i under snart 10 år:

plåtburk fullproppad med visitkort

Mitt analoga LinkedIn: En plåtburk fullproppad med visitkort. Har rensat ut ett par ggr men korten i botten är ca 10 år gamla.

LinkedIn bjöd i början inte in till konversation. Eftersom det är ett formellt forum så fick jag lite vibbarna av att det är som ett fikarum på jobbet där det är förbjudet att prata om något annat än jobb. Lätt småtrist…

Men sedan har dess har LinkedIn utvecklats tekniskt. Och mitt intresse för nätverket och det utbyte jag får av det har ökat mycket senaste halvåret. Och det beror främst på följande tre faktorer:

1. Det är inte längre bara folk du har mailadressen till eller har jobbat ihop med som du kan lägga till. Viktigt för LinkedIns utveckling och överlevnad att även ha möjligheten att lägga till folk du skulle vilja ha i ditt affärsnätverk utan att de redan finns där. Sedan menar jag inte att man ska okynnesadda folk som inte har en aning om vem du är. Fortfarande är ju en föresättning att den du frågar även ser en nytta av att ha dig i sitt affärsnätverk.

2. Jag älskar mobilappen. När jag för en tid sedan tittade in på Ipad-appen för LinkedIn var det en stor aha-upplevelse för mig. Jag swipade mig fram sida efter sida och läste artiklar som folk delat, kollade vilka som bytt jobb, vilka som hittat nya kontakter. Trodde aldrig att jag skulle kunna förlora mig i Linkedin men det gjorde jag.

3. 500+. När jag närmade mig 400 kontakter bestämde jag mig för att aktivt jobba för att få över 500 kontakter. Det är verkligen inget självändamål att ha många kontakter. Men det blev ett konkret mål för att bli mer aktiv att lägga till folk jag fick kontakt med. Och varför just 500? Jo för om du har 10.000 kontakter eller 501 så står det 500+ på din profil. Och en sak som jag upptäckt efter att passerade 500 är att jag får förfrågningar nästan varje dag nu om att folk vill länka upp sig med mig. Och det är sådana som jag känner. Jag gissar att jag bl.a. blivit mer synlig för andra som jag har många gemensamma kontakter med som ”People you may know” längst ner i högerspalten. Det har helt enkelt blivit lite mer fart på nätverket nu.

Och för att bygga vidare på en träffande sak jag lärt mig om Twitter och Facebook så kanske man kan säga så här om de tre olika kanalerna för nätverkande:

  • På Facebook får du veta sånt du inte ville veta från folk du känner.
  • På Twitter får du veta sånt du ville veta av folk du inte känner.
  • På LinkedIn får du veta sånt du ville veta av folk du känner.

Och vill du ta del av min dragning igår em så satte jag upp en improviserad Bambusning då det visade sig att en av arrangörerna lovat en som inte kunde komma att jag skulle sända live. Så i detta delade dokument hittar du min livesändning (från dålig vinkel men med ok ljud), min presentation och mina anteckningar.

/Daniel


 

Det är jag som är Helena, och idag är det min första dag…

 

Det låter lite som när man började skolan, och den känslan stämmer nog in på mig idag.
Det känns så kul att börja jobba på Salgado och min förväntan är stor.

Vilka kvinnor!
Lotta, ”skillad” ut i fingerspetsarna, inom allt vad sociala medier heter.
Maja, kvinnan med så många strängar på sin lyra . Att dom dessutom är  gulliga och varma människor är inte så tokigt heller.
Allt i ett liksom.

Och så jag!!

Missförstå mig inte, jag har inte mindervärde.
Tvärtom så har jag väldigt bra självförtroende och vet vad jag vill och ser till att det blir så.Men när Lotta bad mig skriva ett blogginlägg, fem minuter efter att jag tackat ja till jobbet, så satt jag i halsen.
Inte pga skrivandet, det är en passionoch intresse. Utan för att min karriär har varit mina fyra döttrar. Vilket jag såklart inte ångrar in a million years, men det bidrar ju till en del luckor i karriärdragen.
Såklart att jag har arbetat även under dessa år. Då främst inom sälj, och nu senast inom flyget, som flygvärdinna.
Men min ”karriär”. Det man kan skriva om, och som visar vem man är.Det har fram tills nu varit barnen.

  • Men får man skriva det?
  • Räknas det?
  • Vad av det är intressant information i ett blogginlägg?

Enligt mig, är mammorna den bästa arbetskraften, säger jag och passar på att hausa mig själv, men få är så uthålliga, flexibla, lösningsfokuserade, stresståliga som dessa, och kan dessutom dricka sitt kaffe kallt, utan att gnälla det minsta.

Hur som haver. Nu har ju inte jag blivit anställd pga mina mammaskills, utan för att jag är en människa full av energi , glädje och passion. Jag har dessutom flera års erfarenhet av sälj, visade det sig när jag bläddrade lite i papprena.

Långt där inne är jag nog en riktig karriärbrutta, med stora drömmar och högt flygande planer.

För mig är det viktigt  med en yrkeskarriär.
Att arbeta med någonting som man älskar.
Att träffa människor av olika slag,och att få hitta ett eget uttryck och att skapa sig en egen värld.

Där är jag kreativ, skapande,musikalisk, konstnärlig, coachande, strategisk, passionerad, och full energi.
Det här är  jag, och nu öppnar jag dörren till min första dag på Salgado.

/ Helena


Visste du att Facebook sparar allt det du söker på inne på Facebook. Inte så att någon annan än du kan se det. Men du kanske ändå inte är bekväm med att det sparas en lista som visar vad och vem du sökt på och hur många gånger. Det handlar om integritet. Anledningen till att Facebook sparar och loggar det är för att kunna erbjuda dig ett så relevant innehåll som möjligt. Dvs, Facebook väger in dina sökningar i hur de sorterar vilket innehåll du ser på Facebook.

Det är snabbt gjort att radera de sparade sökningarna. Bara man vet hur man gör 😉 Och därför har vi gjort en guide som visar precis hur du bär dig åt för att göra detta:


Under hösten 2012 fick jag möjligheten vid ett par tillfällen att marknadsföra mina privata statusuppdateringar. Möjligheten försvann dock snabbaremarknadsföra uppdatering än vad jag hann göra en skärmdump. Facebook laborerade. 

Men nu finns möjligheten igen. Att som privatperson köpa sig exponering så att dina uppdateringar får en prioriterad plats i dina vänners newsfeed.

Finns det någon som kan tänka sig detta?

Det var första frågan som dök upp hos mig. Troligen inte gemene man. Men tänker man ur ett företagsperspektiv så kanske JA. Exempelvis företag som arbetar med privata ambassadörer eller  när företagets varumärke och personnamnet är samma sak.

Så här gör man:

1. Klicka på ”Marknadsför”

2. Välj betalningssätt. Jag valde mobiltelefon vilket var förinställt.

betala för uppdatering

3. Fyll i pinkoden som du fick på SMS. Klart!

PS. Det går inte smygköpa sig uppmärksamhet. Det står klart och tydligt att det är sponsrat.

Uppdatering: I newsfeeden syns det inte att statusuppdateringen är sponsrad, men på personens profilsida ser man det. Tack @dreadnallen för att du uppmärksammade det.
marknadsför privat inlägg

 

Lite oklart är hur stor exponering jag får för mina 50 kronor. Det återstår att se…

/Charlotte da Silva


”Korta vägen” heter en kurs för nyanlända utländska akademiker som Folkuniversitetet anordnar. Målgruppen är personer som har minst treårig akademisk utbildning i sitt hemland och som nyligen kommit till Sverige. Kursen pågår i 26 veckor och omfattar kurser i svenska, samhällsorientering och svenskt arbetsliv och IT-kunskap; samt yrkescoachning, studievägledning och arbetsplatsförlagd utbildning. Inom området IT ingår även en del som har med Internet och Sociala medier att göra. Och det var där jag kom in i bilden. Så idag höll jag en lektion med klassen som går steg 3 i kursen.

Det var mycket trevlig grupp att prata inför. De var intresserade och hade många bra frågor. Jag hoppas att jag hade något att lära ut och att jag kanske även väckte en del tankar och gav lite diskussionsämnen inför kursens fortsättning. Jag hade fått förvarning om att de fortfarande lär sig svenska och att jag därför måste vara tydlig och prata lugnt. Just det där med att prata lugnt är något jag måste jobba med för jag blir ibland lite för ivrig då det är så mycket jag vill hinna gå igenom på ett föreläsningspass eller lektion. Så det var bra utbildning för mig med.

Mitt budskap till eleverna var att de måste vara aktiva på nätet i sin strävan att få komma ut i arbetslivet inom deras respektive yrkes- och kompetensområden. Och detta genom att ha en uppdaterad profil på LinkedIn, nätverka på facebook, hålla koll på vissa flöden på Twitter och så gick jag in hårt för att de borde ha egna bloggar som plattformar för sin närvaro på nätet. Och direkt efter lektionen var slut började några tillsammans med deras lärare prata om att sätta upp en gemensam studiegrupps-blogg iallafall vilket låter bra och som en bra början.

På LinkedIn fanns de flesta redan och en majoritet även på Facebook. Men där sa de att de mest hade vänner från sina tidigare hemländer och någon uttryckte det som en svår utmaning att börja nätverka med folk i detta nya hemland då de hade hunnit etablera så få kontakter ännu här.

Min rubrik för lektionen/föreläsningen var ”Verktygslåda för Sociala medier” och jag hoppas att jag kunde förmedla några verktyg. Och jag hoppas att jag kan träffa några av eleverna framöver.

Kursen är ett samprojekt mellan Uppsala universitet, Academicum AB och Folkuniversitetet. Och jag hoppas få göra fler inspel vid fler tillfällen framöver. Och jag hoppas även att några av eleverna törs höra av sig om det finns något jag skulle kunna hjälpa till med. Här ska ni få den imponerande lista på kompetens som jag hade framför mig idag i gruppen om 20-25 elever:

  • Kemist
  • Tandläkare
  • Psykolog
  • Lärare
  • Arkitekt
  • Psykolog
  • Fysiker
  • Lärare
  • Elektronikingenjör
  • Agronom
  • Telekom och elektronikingenjör
  • Ekonom
  • ITkonsult
  • Arkitekt
  • Litteraturvetare
  • Data och systemvetare
  • Lärare/statsvetare
  • Psykolog
  • Biolog
  • Skogsindustriingenjör
  • Jurist
  • Infrastrukturingenjör
  • ITkonsult
  • Civilekonom
  • Maskiningenjör

Ni kanske kan förstå att jag var lite nervös och väldigt ödmjuk inför detta uppdrag. För jag vet inte om jag någonsin tidigare talat inför en publike med lika stor och bred kunskapsnivå på en mängd olika områden. Så klassen var verkligen i en klass för sig.

/ Daniel


Eduard Khil, Trololo-meme-mannen

Häromdagen postade Thomas Barregren på Kntnt en bloggpost med rubriken ”Skit i Facebook!”Den fick snabbt stor spridning och blev ifrågasatt av många experter på området. Deeped skrev ett svar Nej man bör inte skita i Facebook även om räckvidden går ner” och Michael Kazarnowicz likaså ”Facebook en lånad kanal med stor potential”

Kärnan i bloggposten

Thomas Barregren menar att Facebook är en utpressare som tvingar dig att betala för räckvidd som tidigare var gratis. När du betalar får du dessutom likes från länkfarmar. Du är alltså dubbelt blåst och bör därför aldrig köpa räckvidd på Facebook. Fakta hämtat från en Youtubefilm som kritiserats ett flertal gånger för att inte stämma.

Varför fick den så stor spridning?

Facebook har alltid varit omdiskuterat både gällande affärsmodell och vad gäller sekretess för dig som användare. Så snart något ändras är det mycket tacksamt att skriva om det och slå på stora trumman om man vill ha bekräftelse av den stora massan. Man utnyttjar rädslan som både privatpersoner och företag kan känna kring den stora jätten och makten den sitter på.

Stämmer det då?

Det stämmer att den organiska räckvidden har minskat över tid. Många drar parallellen till att Facebook vill tjäna mer pengar. Så kan det vara. Men effekten utav det blir även att du som privat Facebookanvändare blir mindre exponerad av det som inte intresserar dig. Algortimen som Facebook ständigt utvecklar syftar till att ge dig så relevant innehåll som möjligt när du konsumerar dagens newsfeed. Naturligtvis även för att du ska få en positiv användarupplevelse och fortsätta att använda tjänsten. ”Men då får jag ju betald annonsering i min newsfeed istället?” Ja, det får du. Men den kommer du att få ändå och även här försöker Facebook hjälpa dig som användare genom att betald räckvidd som ingen interagerar med blir dyrare för annonsören. Höjer man inte budet slutar den att visas.

Vad stämmer inte?

Facebook är ingen utpressare som har blåst dig. Facebook är ett vinstdrivande företag som precis som alla andra vill tjäna pengar. De har full rätt att ändra och utveckla sin affärsmodell precis som de vill. Det innebär inte att de blåser oss för det. Det är någonting som är fel i grunden om man utgår från att närvaro i sociala medier ska vara gratis. Just det här skriver både Kazarnowicz och Deeped om i länkarna angivna ovan.

Thomas Barregren uppmanar slutligen att aldrig köpa räckvidd på Facebook. Det är ett råd som kan kosta dig pengar om du tar det. Genom att mäta all enskild aktivitet som du köper räckvidd till kan du räkna ut vad du får betala för varje såld produkt. Om du genom köpt räckvidd på Facebook uppnår en CPA (cost per action) som ger dig god marginal, kanske till och med den lägsta CPA för alla dina digitala aktiviteter, ska du då avstå från det? Svaret är nej. Svaret är till och med nej, du vill väl inte få sparken?

I vår föreläsning ”Mätbarhet i sociala medier” på Webbdagarna i mars i år kan du lyssna till hur vi uppnådde en CR (konverteringsgred) på 18% i en julkampanj för en av våra kunder. Du kan också lyssna till hur vi identifierade en helt ny marknad för klocktillverkaren Daniel Wellington. Två länder som nu ligger bland deras topp 15 vad gäller försäljning.

Allt detta genom köpt räckvidd, mätning och erfarenhet av hur Facebook fungerar.

/Charlotte da Silva, VD Salgado Kommunikation

Uppdatering: Ytterligare bloggpost om ämnet av Mats Adamczak: Skit i Facebook eller vad vissa experter säger.  


Under eftermiddagen pågår ett upplopp i Göteborg vid en gymnasieskola som flera medier rapporterat om. (Aftonbladet, Nyheter24GPAjour.seMarcin de Kaminski såg detta komma redan igår och anmälde Instagramkontot som hängde ut en lång rad ungdomar och skickade det till polisen. Finns även ett par facebooksidor och en tråd på Flashback som tillsammans var uppladdningen för det upplopp som en stor polisinsats sattes in för att stävja vid Plusgymnasiet.

bild på ungdomar tagen genom ett fönster

”detta hände just nu utanför bamba, ingen får gå ut ur skolan säger polisen, vi är tydligen inte säkra pic.twitter.com/DQ2EXu72″

I äkta gammelmedia-anda så var krönikören Oisín Cantwell snabbt uppe med en rubrik som basunerade ”Kravallerna i Göteborg visar hur farligt Internet kan vara”.   Detta är helt fel slutsats. Och egentligen handlar det väl om det vanliga med tidningsjournalister mfl som drömmer sig tillbaka till tiden utan Internet när det fortfarande var exklusivt att ha tillgång till publiceringsforum som nås av många. För precis som P O Ågren påpekade för en timme sedan på Twitter så visar det  väl mer att människor är farliga.

Informationssamhället har blivit interaktionssamhälle. Och det går fort med interaktionerna idag.

När jag ser alla bilder från kravallerna (flera otäcka sådana) så tänker jag: Var är föräldrarna? 

Ok, många av gymnasieungdomarna i upploppet kan vara myndiga personer som inte längre föräldrarna har ett formellt juridiskt ansvar för. Men vi kommer dessvärre att se denna typ av händelser upprepas gång på gång så länge föräldrar lyser med sin frånvaro i de digitala kanalerna. För vi kan inte stänga Instagram, Facebook eller hela Internet som Oisín verkar tycka att vi ska. Den nya kommunikationsformen är här för att stanna. De ändras snabbare än någonsin. Idag är det Instagram som unga använder mycket därför finns allt som finns på skolgården även på Instagram. För ett halvår sedan kanske du inte hört talas om Instagram. Samma sak gäller Facebook. Tidigare hette det Habbo Hotel, Lunarstorm osv. där unga och barn hängde och där även allt som finns på skolgården fanns. Och jag menar inte att föräldrar ska övervaka vad ens barn gör på nätet och vilka de pratar med. Men hur ska vi föräldrar kunna ge sunda värderingar och förhållningssätt för nätet om vi själva inte är där? Hur ska vi förstå hur snabbt saker sprids på nätet om vi själva av genuint ointresse vägrar sätta oss in i hur det fungerar?

Vi behöver inte fler som Oisín som berättar för föräldrar och lärare att Internet är farligt. Det budskapet har redan trummats ut tillräckligt och varit helt kontraproduktivt då det bara förstärkt föräldrars argument för att fortsätta isolera sig från de ungas plattformar för kommunikation. Men vi behöver sådana som Marcin de Kaminski som är där de unga är och som kan varna när något går snett. Och som dessutom kan dela med sig av sin kunskap till föräldrar som fortfarande är mer eller mindre digitala analfabeter.

Jag har hållit seminarier i olika sammanhang på detta tema. Men numera erbjuder vi ju även en föräldrautbildning i Salgados regi. Tyvärr är intresset från skolans sida mycket svalt för detta. Kanske händelserna i Göteborg göra att fler vuxna och föräldrar vill intressera sig för de ungas digitala verklighet. Det behövs fler nätvandrare!

Uppdaterat kl. 17.19: Min vän Emanuel Karlsten skriver nu klokt på Ajour.se om detta. Och precis som han påpekar så finns bra anmälningsfunktioner på samtliga forum som Instagram och Facebook. Gäller bara att föräldrarna finns där och kan anmäla.

 

/ Daniel Erkstam

 


Att Facebook skulle förfina sitt sätt för hur de skapar din newsfeed borde inte komma som en överraskning. Vi har pratat om det länge och för att överleva i bruset måste sociala jättar såsom Facebook,Twitter och alla andra som vill överleva, arbeta konstant med att utveckla algoritmer som skapar så relevant innehåll som möjligt för dess användare. Lite paradoxalt dock eftersom man i samma andetag ökar andelen annonser i användarens feed. Så även om man litar till Facebooks förklaring kring den minskade organiska räckvidden för Facebooksidor så blir det, hur man än vänder och vrider på det, ett sätt för dem att tjäna pengar.

Tillbaka till den organiska rensningen. Den är bra och nödvändig för utvecklingen av den sociala webben. Det skolar både privatpersoner och företag i hur vi ska kommunicera för att få kärlek tillbaka. Om än den hårda vägen. Det viktiga är att du omfamnar denna utveckling och lär dig verktygen som hjälper dig att över tid leverera content som bryter igenom ytan, in i hjärtat.

10 tips till dig som vill bryta igenom ytan på Facebook

 

1. Kategorisera dina uppdateringar och fördela strategin utifrån hur de olika kategorierna levererar.

2. Använd insights konsekvent för att lära dig vad som engagerar samt i vilka målgrupper du hittar det största engagemanget och utveckla därefter.

3. Har du en länk till din webbsida med i uppdateringen? Tagga länken så att du kan följa ända ned till konvertering.

4. Skapa promoted posts av de uppdateringar som levererar organiskt engagemang och ROI. Glöm inte det viktiga segmenteringsarbetet. Vissa uppdateringar lämpar sig bäst att promota för befintliga gillare medan andra uppdateringar kan ha en bredare målgrupp. Djupare segmentering på ålder, kön och intresse bör inte heller förringas.

5. Variera dina uppdateringar i längd och mellan bild, länk, video och text.

6. Skapa en bro mellan flera sociala kanaler. Varför inte lyfta fram fina bilder från Instagram som är taggade med ditt varumärke eller din produkt?

7. Låt gillarna påverka utvecklingen av dina produkter eller tjänster. Ett fint exempel på det just nu är OLW:s kampanj Fredagsmys från förr. 

8. Bli inte en mes! Stå för dina värderingar och din produkt. Underkasta dig inte irrelevant kritik. Den relevanta kritiken ska du självklart bemöta. Det visar att man kan lita på dig och du tar ansvar om något går fel.

9. Låt bli att posta ljummet innehåll, det förstör bara din edgerank.

10. Facebook är som en digital middag. Hur beter du dig på en middag?


I förra veckan hade jag ett mycket intressant lunchmöte med en ung fotograf som heter Johannes Rousseau. Han gör just nu succé på Facebook med sina fantastiska bilder på Uppsala på Facebook-sidan ”Beautiful Uppsala” och har sedan i november fått ihop över 4500 gillare av sin sida. Men det som verkligen imponerar är engagemanget han skapar och som når långt utanför de 4500 som gillar sidan. Bara under januari är det över 150.000 personer som ”pratar om detta” vilket betyder: gillat, kommenterat, delat hans bilder.

En av sakerna som jag var nyfiken på var att få höra om han kan räkna hem sitt engagemang och den tid han lägger ner på Facebook-sidan. Och det gör han verkligen eftersom det är hans enda marknadsföringskanal och har sålt en hel del inramade bilder, förstoringar, canvas-utskrifter, kalendrar osv. Under en vecka i november/december 2012 hyrde han en tom butikslokal i Kvarnens köpcentrum och sålde massor. Väldigt många som kom in och handlade sa att de sett hans bilder på Facebook och ville köpa bilder att ha på väggen hemma.

johannes-rousseau

Johannes Rousseau sålde massoe av fotografier i Kvarnen-gallerian i november. All marknadsföring gjordes via Facebook.

Johannes har från början haft en mycket medveten strategi att hitta sin niche som fotograf och bygga upp ett engagemang kring bilderna. I början köpte han lite extra visningar av inläggen på Facebook upp tills han nådde 1000 gillare. Sedan har det bara vuxit organiskt. Snöbollen började rulla på av sig själv.

En annan intressant sak var Johannes syn på upphovsrätt till bilderna han lägger upp. Många fotografer är väldigt protektionistiska och lägger in puttenuttiga versioner av bilderna + inlagda vattenstämplar i dem. Men Johannes lägger ut bilder i hyfsad upplösning på Facebooksidan och endast märkta med en liten signatur i nedre högra hörnet. Jag frågade honom hur mycket tid han spenderar för att jaga folk som kopierar hans bilder och använder dem utan lov. Hans svar var: Noll. Han sa att de som vill ha utskrifter i större format, använda bilder för tryck, rama in foton osv ändå hör av sig för att köpa bilderna i högre upplösning. Om någon använder bilderna beskurna utan hans signatur så är det så klart lite trist men inget som han upprörs över desto mer.

Just nu har Johannes ett heltidsjobb inom vård och omsorg men han hoppas på att kunna leva på sitt fotograferande. Min gissning är att han gör det innan året är slut. För han är inte bara en mycket bra fotograf, han är även en entreprenör ut i fingerspetsarna som även har förstått hur viral marknadsföring fungerar.

Nu tänker kanske någon att det där inte verkar så svårt och komplicerat. Men detta är vad vi kämpar med varje dag att försöka få våra kunder att förstå. Och det är inte så många som lyckas med det Johannes har gjort. Som jag ser det är dessa beståndsdelar helt avgörande för att lyckas så bra som han har gjort:

1. Unik produkt. Du måste ha en produkt som folk vill ha, inte något som du måste pracka på folk. Johannes har sina unika fantastiska bilder.
2. Niche. Hitta ett område eller segment där du kan dominera. Det Johannes fotograferar är byggnader och miljöer som sett likadana ut i hundratals år. Många fotografer har fotat slottet, kyrkan, Gustavianum, Fyrisån, solnedgångar osv. Men Johannes kombinerar bra fototeknik med lagom foto-retuschering/förbättring till vackra skapelser.
3. Timing. Johannes fångar ögonblick med rätt ljus och rätt väderförhållande vilket är en typ av viktig timing specifikt för en fotograf. Men även timing vad gäller lansering av sin idé och Facebook-sida är viktig. Både vad gäller tid på året, tid i veckan, tid på dygnet osv.
4. Konversation. Johannes matar inte bara upp bilder på sin Facebooksida. Han skickar ofta med en fråga. Låter hans fans rösta på finaste bilden och bestämma vilken bild som ska bli ny omslagssida för Facebooksidan. Han svarar på beröm, frågor och även kritiska kommentarer. Han har en trevlig och personlig ton i sina kommentarer och inlägg.
5. Kreativitet. Johannes kommer att nå sitt mål med att kunna leva på sitt fotograferande för han är även mycket kreativ och engagerad entreprenör. Han hittar hela tiden nya sätt att tjäna pengar på sina bilder. Jag tror vi kommer att se Beautiful Uppsalas foton dyka upp både här och där i vår vackra hemstad framöver.

Succén hade inte blivit lika stor eller alls hänt utan alla dessa fem punkter.

Social Media Club Uppsala

Anledningen till att jag stämde träff med honom är att jag ville kolla om han skulle vara intresserad av att komma och berätta om sitt fotograferande och succén på Facebook för Social Media Club Uppsala. Det är Uppsalas lokala ”chapter” i en Internationell organisation med över 300 lokala s.k. chapters runt om i världen. I Uppsala startade jag upp för snart 2.5 år sedan. Social Media Club har som devis: ”If you get it, share it” och allt syftar till kunskapsdelning och att rutinerade och nybörjare kan lära av varandra i detta snabbrörliga och nya område. Uppsalas chapter är en informel samling folk som samlats ca en gång i månaden för att prata om något aktuellt tema inom Sociala Medier. Jag har haft en lång rad intressanta talare som presenterat olika ämnen: en forskare från Uppsala Universitet som forskat på Twitters genomslag i politiken (Anders Larsson), en av Uppsalas största mammabloggare Tonårsmorsa, Internetpionjären Bengt Olsen mfl. Och vi har träffats på kvällar hittills. Och så har vi haft två stycken knytkonferenser. Men i år tänkte jag istället att vi som i Stockholm och Göteborg kör med luncher.

Social Media Club Uppsala hade en lunch i januari då vi pratade om Instagram. Men nu blir det en första lunch i samarbete med Hotel Gillet. Som deltagare betalar man sin lunch själv, Johannes bjuder på ett intressant case och som vi sedan kan diskutera vidare kring. Tror det kan bli fullsatt på denna lunch så om du vill vara säker på att få en chans att höra Johannes berätta om sin succé på Facebook.

Anmäl er här om ni vill komma och höra Johannes berätta om sina bilder och sin Facebooksida! 

Och här hittar du evenemanget på Facebook. 

Om du vill kolla in vad vi gjort hittills på Social Media Club Uppsala, vilka som varit med och vilka som pratat så kan du bara kolla in på Facebook-sidan och scrolla ner på tidslinjen ända tillbaka till starten.

Det ska bli mycket intressant att höra Johannes berätta. Hoppas ni också vill komma och lyssna!

 

/ Daniel

 

 

 


Facebook lanserade i höstas den stora uppdateringen att profilsidan kommer att göras om till timeline. Tanken är att det ska bli ännu lättare att berätta sitt livs historia. Nu har uppdateringen kommit till Sverige, även om många via Faceboook för utvecklare har konverterat till den för flera veckor sedan.

Du kan med ett enkel knapptryck skaffa din egen timeline. Och lugn, att du konverterar till den betyder inte att du publicerar den. Du kan fortfarande välja att visa din profilsida som den är idag för dina vänner.

För att konvertera måste du klicka på den gröna knappen längst ned på sidan som säger: ”Skaffa tidslinjen”.

Så här ser min timeline ut.

/Charlotte da Silva


Så var det fredag och den här veckan har gått så otroligt fort. Min första vecka. Från i måndags jobbar jag som projektledare här på Salgado i Uppsala och jag känner mig redan riktigt hemma. Det har varit en rolig vecka fylld av nya rutiner. Fylld av skratt. Fylld av nya tankar och nya utmaningar. Igår hann jag lägga in mina kontaktuppgifter här på bloggen under personal. Men, jag tycker att det också kan vara på sin plats med en lite längre presentation för dig som är nyfiken på vem jag är. Här kommer den…

Pedagogisk och social projektledare

Närmast kommer jag från en webb och kommunikationsbyrå i Stockholm där min tjänst innebar projekt och produktionsledning. Där jobbade jag med stora kunder under projekt som sträckte sig under längre tid varvat med mindre projekt i kampanjform.

Min bakgrund är dock från skolvärlden där jag arbetade i många år som lärare på högstadie och gymnasienivå. Jag satt också i ledningsgruppen och var arbetslagsledare för medieprogrammet under en period. Jag undervisade i estetisk verksamhet, webbdesign och fotografisk bild bland annat.

Byte av bransch 

När min mentorsklass tog studenten 2009 sa jag upp mig och kompletterade min erfarenhet och bakgrund med studier vid Medieinstitutet i Stockholm. Där gick jag utbildningen Kommunikation Nya Medier, med mycket fokus på de sociala kanalerna. Jag startade under studietiden Fotosöndag som jag driver idag på ideell basis samt ett eget företag. Foto är en stor passion. Stunderna vid arbetsbordet hemma, där illustrationer växer fram, är i närmast helig för mig.

Passion

Men det som alltid varit i fokus för mig, i arbetslivet såväl som på fritiden, är människorna. Att få saker att hända. Att få energin i en arbetsgrupp att ta en gemensam riktning. Att få andra att växa. Att hitta vägar för att nå mål. Att skapa! Det är hjärtat i allt jag gör.

Det är också i mötet med andra som jag växer. Därför är det inte helt svårt att förstå att jag älskar möjligheterna i de sociala kanalerna och använder en rad av tjänsterna dagligen.

Addera mig gärna i ditt nätverk så pratar vi vidare där!

 


Vi lever idag delar av våra liv digitalt. Olika stora delar beroende på jobb och intresse, så klart. Hur som helst ger en digital närvaro din omvärld en bild av vem du är. Att medvetet arbeta med att förmedla bilden av dig kan vara väl värt att fundera över. Hur tydlig är du? Har du kontroll över ditt digitala jag?

Många är vi idag som finns registrerade på åtminstone ett par olika plattformar som exempelvis Facebook och LinkedIn. Och kanske har du även en hemadress på nätet, en blogg eller en sida som samlar ditt digitala jag.

Något som är känt för många är att bland annat arbetsgivare och rekryterare använder sig av söktjänster på nätet för att addera information som finns om oss som ett komplement till de vanliga ansökningshandlingarna. Så oavsett hur aktiv du är på nätet, som privatperson eller i ditt arbete, så tycker jag att du ska fundera över hur du kan ta plats och arbeta med just ditt personliga varumärke.

Du är ett pussel

Det handlar inte om att vara någon annan än den du är, utan precis raka motsatsen – att vara den du är och att ditt ”analoga jag” korrelerar med den bild omgivningen får av dig genom din digitala närvaro. Genom din närvaro och de sammanhang du väljer att finnas representerad i skapar du en bild av dig själv. Genom det du skriver, det du säger och det du förmedlar i stilla och rörlig bild läggs ett pussel. Bit för bit.

Ta kontroll och bli tydlig

Genom medvetna val i din digitala närvaro blir du tydlig för omgivningen. Och med ett tydligt personligt varumärke och en aktiv närvaro på, för dig rätt, platser så har du större chans att möta människor som är intresserade av samma frågor som du. Du kan utöka din vänskapskrets och kanske hitta potentiella kunder med ett behov och frågor som just du kan hjälpa till att tillgodose och lösa. Ser du möjligheterna?

Att synas på rätt ställe, vid rätt tillfälle, är väl investerad tid och kommer betalas tillbaka mångfalt om du bjuder på dig själv och är äkta i din närvaro.

Flamingos Partying
”Flamingos Partying”, Attribution Some rights reserved by szeke

Det blir bäst när vi är oss själva

Det här med äkthet är viktigt. Digital närvaro blir som bäst när vi är oss själva rakt igenom. Frågor, områden, tjänster och produkter får genomslag när det är riktigt bra. Och riktigt bra blir oftast det som kommer från hjärtat!

Förstå mig rätt, du behöver inte vara privat för att bli intressant. Du behöver inte vara och visa hela ditt komplexa jag på nätet. Delar kan du välja, och är ibland bäst, att utelämna helt. Gränserna för vad som är för privat och inte är individuella och något som var och är en måste fundera över.

Men min erfarenhet säger att om du koncentrerar din närvaro kring det du brinner för, då blir det helt enkelt äkta och okonstlat. Du bjuder automatiskt dina lyssnare, läsare och omgivning på kvalitet. Vi kan känna när något är äkta, inte sant? Det du brinner för ger dig också mycket energi – energi som kan vara viktig för ett långsiktigt arbete.

Fy så skrytsamt

Ibland kan jag ana missunnsamhet och kanske lite avund riktad mot de som lyckats bra med sin digitala närvaro. Att det rentav skulle kunna uppfattas som en aning fult att medvetet jobba med sitt personliga varumärke. Jag ser det inte alls så utan tycker att alla parter tjänar på tydlig kommunikation. Avsändare såväl som mottagare, både i privatlivet och i arbetslivet. När vi står för de vi är, vad vi tror på, vad vi tycker är viktigt och vart vi vill komma, då kommer vi enklare framåt och utvecklas mer.Det är inget fel i att skaffa sig inflytande och att sträva efter att nå ut till fler – så länge man gör något bra av det, tänker jag.

10 punkter som hjälper dig att ta kontroll över ditt digitala jag

 

  • Var finns jag representerad idag på nätet?
  • Vad pratar jag om?
  • Vilket budskap sänder jag ut via de bilder och filmer jag publicerar?
  • Vilka är mina läsare och vad säger de om mig/ min tjänst/ min produkt/ etc.?
  • Vilka är mina hjärtefrågor?
  • Vad konsumerar jag via nätet och ligger fokus rätt här?
  • Kan jag bli aktiv på någon för mig viktig plats där jag inte finns idag?
  • Vad kan jag dela med mig av?
  • Var går min gräns, vad är önskvärt att dela och vad är inte acceptabelt för mig?
  • Kan jag dra nytta av min digitala närvaro på ett personligt plan och eller i mitt arbete, och i så fall hur?

 

 Vill du prata mer om personliga varumärken? Kontakta mig gärna på maja[a]salgado.se. Ha det gott! /Maja

 

 


Ametistgrotta

Jag har som juryns ordförande ikväll delat ut priserna till de tre bästa webbplatserna inom Mötesbranschen. Det är företaget Informus som instiftat priset Årets Ametist som delats ut varje år  sedan 2007 delat ut pris till den webbplats som är bäst enligt drygt 30-40 mätpunkter. Juryns sammansättning har varit olika varje år. För två år sedan var jag adjungerad tillgänglighetsgranskare. Förra året var jag med som jurymedlem och i år avancerade jag till ordförande. De övriga i juryn var mycket erfarna folk från branschen med olika expertisområden. De mätpunkter som jag var särskilt ansvarig för var webbtillgängliget, SEO och sociala medier.

Det har varit ett rätt så omfattande arbete som först gick ut på att välja ut en rad finalister och utifrån dessa sedan ta fram de tre bästa. Och priserna som delades ut ikväll var följande:

1:a pris Djurönäset 

 

Skärmdump av Djurönasets webbplats

2:a pris Rönneberga

 

Skärmdump av Rönneberga konferens webbplats

3:e pris Görvälns slott

Skärmdump av Görvalnsslotts webbplats

Det som jag tyckte var trevligt i slutresultatet var att två av tre webbplatser bland vinnarna var gjorda i WordPress. Vinnarna skiljer sig en del i karaktär. Men de har alltså inte bara en tekniskt sett bra lösning då det var en lång rad faktorer som mättes. Exempelvis möjlighet att skaffa sig en bra bild av läget och kapaciteten redan på webbplatsen. Och flera kriterier hade att göra med hur funktionell sidorna var från en konferensbokares synvinkel. En bra sak som alla deltagande bidrag får är att samtliga kommer att få ta del av de betyg juryn gett dem för samtliga mätpunkter. Så det kan ju bli ett bra protokoll för att se vilken förbättringspotential som finns i det framtida utvecklingsarbetet.

Det jag har sett som nu granskat en viss bransch webbplatser i tre år i rad är att det tätnat i fältet. Det är inte lika stor klasskillnad från sista- till förstaplatsen. Men det som nu är spretigt och en stor utmaning för många är hur de kan ta steget vidare och möta sina kunder i andra kanaler än via sin egen webbplats. Där har en del kommit väldigt långt med mycket dialog via kanaler som Facebook, Tripadvisor, Youtube, Pinterest osv. Vet inte om jag är med i juryn nästa år. Men det skulle vara intressant att se om även det fältet tätnar framöver.

Stort grattis till vinnarna!

Mvh Trött men nöjd juryordförande,

Daniel

 

 

 


Daniel Erkstam och Peter Söderman på SSWC

Kommer ni ihåg den där känslan som barn när man varit iväg på något väldigt väldigt roligt, nytt och spännande? En resa, vinterns första dag i slalombacken, en dag på Gröna Lund osv. Det är liksom en liten melankolisk känsla och man tycker det är tråkigt att dagen eller resan tagit slut men är samtidigt lycklig över vad man fått vara med om: Exakt så känns det idag då vi kommit hem från knytkonferensen Sweden Social Web Camp.

SSWC som knytkonferensen förkortas och kallas ordnades för femte året i rad. Det är drygt 400 personer som samlas under några dagar där det gemensamma ämnet och intresset är sociala medier. I formatet knytkonferens är inte programmet bestämt på förhand och av ett fåtal arrangörer utan programmet sätts och bestäms i huvudsak på plats och av deltagarna själva. Läs mer om knytkonferens här.

På årets SSWC representerades Salgado av mig (Daniel) och Peter på bilden ovan. Vi har nu huvudena sprängfulla med nya intryck, kunskap och inspiration och det kommer att ta några dagar att smälta allt samman. Vi kommer säkert att skriva mer om det men redan nu kan vi konstatera att det var värt och viktigt att åka.

Som nytt varje år

Jag har varit med på alla SSWC utom ett sedan det första 2009. Och det är precis lika inspirerande varje gång även om inget SSWC är det andra likt. Det fylls på med nytt fräscht folk varje år (53% nya deltagare i år) och nya saker blir aktuella att ta upp och diskutera. Vi jobbar ju i en väldigt snabbrörlig branch. Det är också nya startups som presenterar sig varje år. (Det har f.ö. startats en hel del startups och blomstrande Internetföretag under dessa knytkonferenser under åren).

Jag tror att påfyllningen av nytt folk är viktigt för att SSWC ska hållas lika intressant och att nivån och kreativiteten ska bibehållas. Jag har även noterat en tydligt trend genom åren och det är att från att det 2009 verkligen var en bunt nördar som på var sina håll hade svårt att få sin omgivning att förstå vad sociala medier handlar om (många entreprenörer, säljare och marknadsförare som ”fattat grejen” men egentligen jobbade med annat) så blir det för vare år allt större andel deltagare som har sociala medier som yrke som konsulter eller som anställda community managers på företag.

Peter Söderman hos oss som var på SSWC för första gången säger så här om sina intryck:

”Det var så tydligt hur viktigt eventet är för vår branch. Du vet på förhand inte vad programmet kommer att innehålla men du vet att det blir relevant pga inramningen och att det är just de deltagarna som kommer dit som bestämmer innehållet. En annan tydlig skillnad mot mer traditionella konferenser är att de företag som presenterade var mycket mer transparenta än vad man är van vid.”

Bredden var enorm även i år och jag har lyssnat på mycket intressanta föredrag om hur man ska bygga en tribe/stam kring sin varumärke Elia Mörling redovisade sitt tänk kring gemenskapsmarknadsföring som han kallar Tribaling. Jag har hört experter berätta om hur man fixar till ett bättre textbudskap, hur man ska mäta värdet i kommunikationen i sociala medier, om ”Big data” osv. Och så har jag deltagit i diskussioner både under sessioner men även mellan sessionerna och på kvällen, vid frukosten som skulle bli alldeles för långrandigt att redovisa här.

Mina bidrag till programmet

Jag blev utmanad på en debatt kring vad som är finsälj och vad som är fulsälj vilket verkade uppskattat av publiken. Och så höll jag ett diskussionspass med ca 30 deltagare om frågor kring barn och teknikanvändning under rubriken ”Geek parents”. Det var fortsättning på en session förra året som resulterade i en Facebookgrupp som nu har 550 medlemmar och som har en mkt stor aktivitet.

Mer dokumenterat event finns nog inte i Sverige så om ni vill se 100-tals bilder, videoinspelningar osv från evenemanget så tipsar jag er att gå in här på en Tagboard för ”SSWC” och bocka för de olika kanalerna Twitter, Instagram, Facebook, Vine osv. Scrolla gärna ner lite i flödet för de senaste bilderna och inläggen är ju från hemkomsten, hemresan och sista kvällen. Det finns exempelvis 4450 bilder på Instagram på hashtaggen #sswc. 😉

/ Daniel Erkstam

 

 

 


Kommande events